۳. اگر منظور از «اولی الأمر»، امامان معصوم( باشند، با کلمه «اُولى» که معناى جمع دارد، سازگار نیست؛ زیرا امام معصوم در هر زمان، یک نفر بیشتر نیست. فخر رازی مینویسد:
۰.خداوند، مؤمنان را به اطاعت از اولو الأمر فرمان داده است و «اُولی الأمر»، جمع است، در حالی که شیعه معتقد است در هر زمانی، تنها یک امام وجود دارد و حمل لفظ جمع بر مفرد، خلافِ ظاهر است.۱
پاسخ: حمل اسم جمع بر مفرد، وقتی خلافِ ظاهر و مَجاز است که لفظی جمع، اطلاق شود و یک فرد از افراد آن اراده شود (استعمال جمع در معنای مفرد)، نه این که حکمی بر گروهی واقع شود (یعنی لفظ جمع در معنای خود به کار رود) و آن حکم به تعداد افراد آنها منحل شود. نظیر این که گفته شود: «دانشمندانِ شهر خود را گرامی بدارید»، یعنی این دانشمند را گرامی بدار، آن دیگر را نیز گرامی بدار، آن سومی را نیز گرامی بدار و.... نمونه این استعمال عرفی در قرآن، بسیار آمده است و جای شگفتی است که فخر رازی چنین اشکالی نموده است.۲ برخی از این استعمالات، عبارتاند از: (حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ)،۳ (فَلا تُطِعِ الْمُکَذِّبِینَ)،۴ (إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ کُبَراءَنا)۵ و (وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِلْمُؤْمِنِینَ).۶
۴. در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله، اولو الأمر وجود نداشته است و بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله، به ترتیب، امام على علیه السلام و سایر ائمّه( این عنوان را یافتهاند. پس چه طور خداوند متعال به کسانى که هنوز در زمان پیامبر «اولی الأمر» نیستند، این لقب را داده است؟
پاسخ: صدور احکام و مقرّرات، گاه قبل از زمان تحقّق موضوع، انجام میشود تا به