مىتوان گفت روایاتى که بیان میکنند این آیه در شأن امیر مؤمنان علیه السلام نازل شده است، با وجود برخی اختلافات جزئی، به اندازهای است که به این قدرِ مشترک آنها یقین پیدا مىشود.
گفتنی است داستان بخشیدن انگشترى به هنگام رکوع، آن اندازه روشن بوده که حسّان بن ثابت، مضمون واقعه را به شعر در آورده و این اشعار در کتابهاى اهل سنّت نیز نقل شده است. آلوسی، یک بیت آن را چنین گزارش کرده است:
تو همان کسى هستى که در حال رکوع،
صدقه دادى. جان ما فداى تو باد، اى بهترین رکوعکنندگان!
گفتنی است برخی اهل سنّت، مانند ابن کثیر،۱ سعی میکنند سبب نزول این آیه را عبادة بن صامت معرّفی کنند، در حالی که سخن از عباده، در ضمن آیه ۵۱ سوره مائده آمده است.۲ وی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله از یهودیان ابراز بیزاری میکند. لذا خداوند میفرماید:
(یأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الْیَهُودَ وَ النَّصَارَى أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَن یتَوَلَّهُم مِنکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللهَ لَا یهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ).
امّا دلیل معتبری نداریم که از آیه ۵۱ تا آیه ۵۶ یک جا نازل شده باشد، بویژه این که خداوند در آیه ۵۴ میفرماید:
(یأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ مَن یرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یأْتِى اللهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلىَ الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلىَ الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فىِ سَبِیلِ اللهِ وَ لَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائمٍ ذٰالِکَ فَضْلُ اللهِ یؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَ اللهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ).
در این آیه، موضوع سخن، عوض میشود. بنا بر این، با وجود روایات متواتری که