است. این روایات به وسیله طبری،۱ ابن ابی حاتم،۲ طَبَرانی،۳ حاکم نیشابوری،۴ ثعلبی،۵ ابو بکر جَصّاص،۶ واحدی نیشابوری،۷ ابن عساکر،۸ جلال الدین سیوطی۹ و حاکم حَسَکانی۱۰ از اهل سنّت، نقل شده است. همچنین مرحوم سیّد هاشم بحرانى، در کتاب غایة المرام، از طریق اهل سنّت، ۲۴ روایت گزارش نموده که آیه مورد بحث، در شأن امام على علیه السلام، نازل شده است.۱۱ از شیعیان نیز عیّاشی،۱۲ علی بن ابراهیم قمّی،۱۳ شیخ صدوق،۱۴ فرات کوفی۱۵ و دیگران، این روایات را نقل کردهاند. سیّد هاشم بحرانی، نوزده حدیث از طریق شیعه نقل کرده که مصداق آیه را امام على علیه السلام معرّفى مىکند.۱۶
از میان این احادیث، سه روایت را نقل مىکنیم:
۱. شخصى به نام ابن ربعى نقل مىکند که ابن عبّاس، در کنار چاه زمزم نشسته بود و از قول پیامبر خدا صلی الله علیه و آله براى مردم حدیث مىگفت. در این میان، شخصى عمامه به سر، وارد شد و بدان جمع پیوست. هر حدیثى که ابن عبّاس نقل مىکرد، آن مرد تازه وارد هم حدیثى از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل مىکرد. ابن عبّاس، اظهار شگفتى کرد و گفت: این کیست که به
1.. تفسیر الطبری: ج۶ ص۳۸۹ از سدی و ص۳۹۰ از مجاهد.
2.. تفسیر ابن أبی حاتم: ج۴ ص۱۱۶۲ از سلمة بن کهیل.
3.. معجم الأوسط: ج۶ ص۲۱۸.
4.. معرفة علوم الحدیث: ص۱۰۲.
5.. تفسیر الثعلبی: ج۴ ص۸۰ ـ ۸۱.
6.. أحکام القرآن: ج۴ ص۱۰۲.
7.. أسباب النزول: ج۱ ص۲۰۲.
8.. تاریخ دمشق: ج۴۲ ص۳۵۷ و ج۴۵ ص۳۰۳.
9.. الدرّ المنثور: ج۲ ص۲۹۳ ـ ۲۹۴.
10.. شواهد التنزیل: ج۱ ص۲۱۶ ـ ۲۱۸.
11.. غایة المرام: ج۲ ص۵.
12.. تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۳۲۷ ـ ۳۲۸.
13.. تفسیر القمّی: ج۱ ص۱۷۰.
14.. الأمالی، صدوق: ص۱۸۶.
15.. تفسیر فرات: ص۱۲۵.
16.. غایة المرام: ج۲ ص۱۵.