(إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَ الْمُشْرِکِینَ فىِ نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا أُوْلٰئِکَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ.۱
کافران از اهل کتاب و مشرکان، در آتش دوزخاند، جاودانه در آن مىمانند. آنها بدترین مخلوقاتاند).
کسانى که با وجود نشانهها و دلیلهاى روشن و کافى و آگاهى از حقّ و راستى، دل به شیطان مىسپارند و راه باطل مىپیمایند، بدترینِ موجوداتاند و در این میان، اهل کتاب، از مشرکان نیز بدترند، چون آنان مىدانستند که چنین پیامبرى ظهور خواهد کرد و نشانههاى پیامبرىاش را در کتاب مقدّس خوانده بودند، امّا وقتى آن پیامبر مبعوث شد، از سرِ عناد و کینهتوزى و کبر و خودخواهى، دنیاپرستى و زراندوزى، جاهطلبی و مقامپرستى، به دشمنى برخاستند و رسالتش را نپذیرفتند. شاید به همین جهت باشد که در آیه یاد شده، ابتدا از «کافرانِ اهل کتاب» نام برده شده، بعد از مشرکان. اینان، مصداق آن آیه قرآنىاند که فرمود:
۰.(إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لاَ یعْقِلُونَ.۲
۰.بدترین جنبندگان نزد خداوند، کران و گنگانى هستند که نمىاندیشند).
در جاى دیگر، بعد از ذکر دوزخیان با همین اوصاف، مىفرماید:
۰.(أُوْلٰئِک کَالْأَنْعَام بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلٰئِک هُمُ الْغَافِلُونَ.۳
۰.آنان، چون چارپایاناند؛ بلکه گمراهترند. آنان، غافلاناند).
دلیل بر خلود آنان در آتش نیز همین کبر و غرور و عناد و لجاجت آگاهانه آنان است.
در مقابل، خداوند در آیه مورد بحث، گروهى را به تصویر مىکشد که بهترین مخلوقاتاند، چون دو ویژگى مهم و اساسى دارند: ۱. اهل ایماناند. ۲. کار نیک مىکنند.
در آیه بعد، خداوند، پاداش آنان را جاى گرفتن در باغهاى بهشت جاودان، ذکر مىکند: