95
گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث

پژوهشى در باره وظيفه كسى كه شناخت امام برايش ناممكن يا دشوار است

موضوع مسئله در احاديثى كه گذشت، بيان تكليف كسى است كه معتقد به امامت و ولايت اهل بيت علیهم السّلام است ؛ امّا پس از درگذشت امام پيشين، شناخت امام بعدى و اطاعت اوامر او، برايش دشوار يا ناممكن است. بر اساس احاديث اين باب، پيروان اهل بيت علیهم السّلام در چنين شرايطى، سه وظيفه دارند:

۱. تلاش براى شناخت امام

اين تكليف، در صورتى است كه امام، حاضر باشد ؛ ولى به دلايل سياسى و يا غير سياسى، شخص امام، مجهول باشد. در اين صورت، وظيفه پيروان امام پيشين، تلاش براى شناخت امام بعدى است.۱

۲. اعتقاد اجمالى به امام

در صورتى كه به هر دليل، معرفت تفصيلىِ امام بعدى ميسّر نباشد، اعتقاد اجمالى به ولايت و امامت وى كافى است، اعم از اين كه امام، حاضر باشد و شناخت تفصيلىِ او نياز به زمان داشته باشد، يا غايب باشد و در دسترس نباشد.

۳. عمل كردن به احكام قرآن و سنّت

وظيفه عملىِ كسانى كه به امام عصر خود دسترس ندارند، تمسّك به قرآن و سنّت

1.. ر . ك : رجال الكشّى : ج ۱ ص ۳۷۲ ح ۲۵۴ .


گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
94

۳ / ۱

كمترين درجه شناخت امام

۶۳. امام صادق عليه‏السلام: كمترين درجه شناخت امام، اين است كه [بدانى] او هم‏تراز پيامبر است ـ بجز در درجه نبوّت ـ و وارث اوست و فرمان‏بردارى از او، فرمان‏بردارى از خدا و فرمان‏بردارى از پيامبر خداست، و اين كه در هر كارى، بايد تسليم او بود و به او ارجاع داد و گفته او را گرفت.۱

۳ / ۲

وظيفه كسى كه شناخت امام زمانش براى او ناممكن يا دشوار است

۶۴. كمال الدين ـ به نقل از زراره ـ: امام صادق عليه‏السلام فرمود: «زمانى بر مردم فرا مى‏رسد كه امامشان از آنان غايب است».
به ايشان گفتم: مردم در آن زمان، چه كنند؟
فرمود: «بر عقيده خويش (امامت) استوار بمانند تا برايشان آشكار گردد».۲

۶۵. الكافى ـ به نقل از منصور، از كسى كه او نامش را برد ـ: به امام صادق عليه‏السلام گفتم: هر گاه زمانى آمد كه امامى را نديدم [و حضور نداشت] تا از او پيروى نمايم، چه كنم؟
فرمود: «كسى را كه دوست مى‏داشتى، دوست بدار و كسى را كه دشمن مى‏داشتى، دشمن بدار، تا آن كه خداوند عز و جل او را آشكار سازد».۳

1.. أدنى مَعرِفَةِ الإِمامِ أنَّهُ عِدلُ النَّبِيِّ ـ إلاّ دَرَجَةَ النُّبُوَّةِ ـ وَوارِثُهُ ، وأنَّ طاعَتَهُ طاعَةُ اللّهِ وطاعَةُ رَسولِ اللّهِ ، والتَّسليمُلَهُ في كُلِّ أمرٍ ، وَالرَّدُّ إلَيهِ ، وَالأَخذُ بِقَولِهِ كفاية الأثر : ص ۲۵۹ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۵۵ ح ۳۴ .

2.. قالَ أبو عَبدِ اللّهِ عليه‏السلام : يَأتي عَلَى النّاسِ زَمانٌ يَغيبُ عَنهُم إمامُهُم . فَقُلتُ لَهُ : ما يَصنَعُ النّاسُ في ذلِكَ الزَّمانِ ؟ قالَ :يَتَمَسَّكونَ بِالأَمرِ الَّذي هُم عَلَيهِ حَتّى يَتَبَيَّنَ لَهُم كمال الدين : ص ۳۵۰ ح ۴۴ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۱۴۹ ح ۷۵ .

3.. قُلتُ : إذا أصبَحتُ وأَمسَيتُ لا أرى إماما أئتَمُّ بِهِ ما أصنَعُ ؟
قالَ : فَأَحِبَّ مَن كُنتَ تُحِبُّ ، وأبغِض مَن كُنتَ تُبغِضُ ، حَتّى يُظهِرَهُ اللّهُ( عز و جلالكافى : ج ۱ ص ۳۴۲ ح ۲۸) .

  • نام منبع :
    گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20919
صفحه از 370
پرینت  ارسال به