بى ترديد، سياسى بودن مضمون حديث در عدم نقل آن توسّط اصحاب پيامبر صلّىاللهعليهوآله، مؤثّر بوده است. از اين رو، عدم شهرت نقل آن از طرق مختلف، بر بىتوجّهى صحابيان به اين موضوع مهم، دلالت ندارد.
۲. اختلاف در متن احاديث
متن حديث جابر بن سَمُره، به گونههاى مختلفى گزارش شده است. در بيشتر گزارشها «اثنا عشر خليفة (دوازده خليفه)»، در صحيح البخارى «اثنا عشر أميرا (دوازده امير)» و در گزارشهاى ديگر، «اثنا عشر إماما (دوازده امام)»، «إثنا عشر ملكا (دوازده پادشاه)» و «اثنا عشر قيّما (دوازده سرپرست)» آمده است و مطابق برخى از نقلها، متن حديث با عبارت «لا يَزالُ أَمرُ النَّاسِ ماضيا ما وَليَهُم اثنا عَشَرَ رَجُلاً ؛۱ همواره كارهاى مردم انجام مىشود، مادام كه دوازده مرد، سرپرست آنها باشند» گزارش شده است.
همه اين گزارشها، نشان دهنده آن است كه پيامبر خدا صلّىاللهعليهوآله، در پى معرّفى جانشينان خود و رهبران آينده جهان اسلام بوده و راوى و يا راويان حديث، سخن پيامبر صلّىاللهعليهوآله را نقل به معنا كردهاند.
نكته قابل توجّه، اين كه: پس از معرّفى دوازده نفر به عنوان جانشينان پس از پيامبر صلّىاللهعليهوآله توسّط ايشان، همهمه و هياهو مجلس را فرا مىگيرد، به گونهاى كه جابر بن سَمُره تصريح مىكند كه سخن پايانى پيامبر صلّىاللهعليهوآله را نشنيده و از پدر يا عموى خود مىپرسد كه: ايشان چه گفت ؟ و او پاسخ مىدهد كه ايشان فرمود: «كلّهم من قريش ؛۲ همه آنها از قريش اند»، يا «كلّهم من بنى هاشم ؛۳ همه آنها از بنى هاشم اند».