۱۹. امام حسن عليهالسلام ـ به هنگام شهادت امام على عليهالسلام، در سخنرانىاى پس از حمد و ثناى الهى ـ: منم فرزند مژدهدهنده و بيم دهنده و فرزند كسى كه با اذن خدا به سوى او فرا مىخواند. منم فرزند آن چراغ پرتو افشان. من از اهل بيتى هستم كه جبرئيل به سوى ما نازل مىشد و از نزد ما اوج مىگرفت. من از اهل بيتى هستم كه خداوند، هر گونه پليدى را از آنها دور كرده و كاملاً پاكشان گردانيده است».۱
۲۰. امام حسين عليهالسلام ـ در ماجرايى ميان ايشان و مروان بن حكم ـ: از من دور شو، كه تو پليدى هستى و من از خاندانِ پاكى ام كه خداوند اين آيه را در حقّ ما نازل كرده است: «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت علیهم السّلام بزدايد و شما را كاملاً پاكيزه گرداند».۲
۲۱. تفسير الطبرى ـ به نقل از ابو ديلم ـ: على بن الحسين (زين العابدين عليهالسلام) به مردى از شاميان فرمود: «آيا در سوره احزاب خواندهاى كه: «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت علیهم السّلام بزدايد و شما را كاملاً پاكيزه گرداند»؟».
آن مرد گفت: آيا شما، آنانيد؟
فرمود: «آرى».۳
۲۲. تفسير القمّى ـ به نقل از ابو جارود، در باره اين سخن خداى متعال: «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت علیهم السّلام بزدايد و شما را كاملاً پاكيزه گرداند» ـ: امام باقر عليهالسلام فرمود: «اين آيه در حقّ پيامبر خدا صلّىاللهعليهوآله، على بن ابى طالب، فاطمه، حسن و حسين عليهمالسلام نازل
1.. أنَا ابنُ البَشيرِ وأنَا ابنُ النَّذيرِ ، وأنَا ابنُ الدّاعي إلَى اللّهِ بِإِذنِهِ ، وأنَا ابنُ السِّراجِ المُنيرِ ، وأنَا مِن أهلِ البَيتِ الَّذيكانَ جِبريلُ يَنزِلُ إلَينا و يَصعَدُ مِن عِندِنا ، وأنَا مِن أَهلِ البَيتِ الَّذي أذهَبَ اللّهُ عَنهُمُ الرِّجسَ وطَهَّرَهُم تَطهيرا المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۸۸ ح ۴۸۰۲ .
2.. إلَيكَ عَنّي ، فَإِنَّكَ رِجسٌ ، وإنّي مِن أهلِ بَيتِ الطَّهارَةِ ، قَد أنزَلَ اللّهُ فينا : «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَأَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا»مقتل الحسين ، خوارزمى : ج ۱ ص ۱۸۵ ، الفتوح : ج ۵ ص ۱۷ .
3.. قالَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليهالسلام لِرَجُلٍ مِن أهلِ الشّامِ : أما قَرَأتَ فِي الأَحزابِ : «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَأَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» ؟ قالَ : ولَأَنتُم هُم ؟ قالَ : نَعَم تفسير الطبرى : ج ۱۲ جزء ۲۲ ص ۸ ، تفسير ابن كثير : ج ۶ ص ۴۱۲ .