325
گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث

۴۵۱. امام صادق عليه‏السلام: هر كه دوست دارد از ياران قائم باشد، بايد انتظار كشد و در حالى كه منتظر است، پارسايى و اخلاق نيك را در پيش گيرد. اگر [با چنين حالتى] از دنيا برود و بعد از مرگ او، قائمْ قيام كند، همانند اجر كسى را دارد كه قائم را درك مى‏كند. پس [در كار و عمل] بكوشيد و منتظر باشيد. گوارايتان باد اى جماعتِ مشمول رحمت!۱

۴۵۲. امام هادى عليه‏السلام ـ در زيارت جامعه ـ: خدا را و شما را گواه مى‏گيرم كه من... به باز آمدن شما ايمان دارم و رجعت شما را تصديق مى‏كنم و منتظر حكومتِ شما و در آرزوى دولت شما هستم.۲

1.. مَن سَرَّهُ أن يَكونَ مِن أصحابِ القائِمِ ، فَليَنتَظِر وَليَعمَل بِالوَرَعِ ومَحاسِنِ الأَخلاقِ وهُوَ مُنتَظِرٌ ، فَإِن ماتَ وقامَالقائِمُ بَعدَهُ كانَ لَهُ مِنَ الأَجرِ مِثلُ أجرِ مَن أدرَكَهُ ، فَجُدّوا وَانتَظِروا هَنيئا لَكُم أيَّتُهَا العِصابَةُ المَرحومَةُ الغيبة ، نعمانى : ص ۲۰۰ ح ۱۶ .

2.. اُشهِدُ اللّهَ واُشهِدُكُم أنّي ... مُؤمِنٌ بِإيابِكُم ، مُصَدِّقٌ بِرَجعَتِكُم ، مُنتَظِرٌ لِأَمرِكُم ، مُرتَقِبٌ لِدَولَتِكُم تهذيب الأحكام :ج ۶ ص ۹۸ و ۹۹ ح ۱۷۷ .


گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
324

فصل چهارم: انتظار دولت اهل بيت علیهم السّلام

۴۴۷. امام على عليه‏السلام: آن كه منتظر حكومت ما (اهل بيت) باشد، همچون كسى است كه در راه خدا، به خون خود در مى‏غلتد.۱

۴۴۸. امام حسين عليه‏السلام: زيد بن صوحان به امير مؤمنان عليه‏السلام گفت: چه عملى نزد خداى عز و جل، محبوب‏تر است؟
فرمود: «انتظار فَرَج»۲.۳

۴۴۹. امام باقر عليه‏السلام: كسى كه در انتظار امر (فَرَج و ظهور ما) از دنيا رود، او را چه زيان كه در ميان خيمه مهدى و سپاه او نميرد!؟۴

۴۵۰. امام صادق عليه‏السلام: كسى كه در انتظار دوازدهمين آنان (مهدى عليه‏السلام) باشد، همانند كسى است كه پيشاپيش پيامبر خدا صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله شمشير بكشد و از او دفاع كند.۵

1.. المُنتَظِرُ لِأَمرِنا كَالمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ في سَبيلِ اللّهِ الخصال : ص ۶۲۵ ح ۱۰ ، كمال الدين : ص ۶۴۵ ح ۶ .

2.. فرج ، يعنى «گشايش» و مقصود ، اميد داشتن به لطف و گشايش خداوند در همه كارهاست ؛ امّاعالى‏ترين شكل گشايش، بازگشت دولت اهل بيت علیهم السّلام از طريق ظهور قائم آنان، امام مهدى عليه‏السلام، و فراگير شدن انصاف، عدالت، رحمت، ايمان، آگاهى و رفاه در سايه آن است.

3.. قالَ زَيدُ بنُ صَوحانَ لِأَميرِ المُؤمِنينَ عليه‏السلام : أيُّ الأَعمالِ أحَبُّ إلَى اللّهِ عز و جل ؟ قالَ : اِنتِظارُ الفَرَجِ (كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۳۸۳ ح ۵۸۳۳ ، معانى الأخبار : ص ۱۹۹ ح ۴) .

4.. ما ضَرَّ مَن ماتَ مُنتَظِرا لِأَمرِنا ألاّ يَموتَ في وَسَطِ فِسطاطِ المَهدِيِّ وعَسكَرِهِ ؟! الكافى : ج ۱ ص ۳۷۲ ح ۶ .

5.. المُنتَظِرُ لِلثّاني عَشَرَ مِنهُم ، كَالشّاهِرِ سَيفَهُ بَينَ يَدَي رَسولِ اللّهِ صلّى‏الله‏عليه‏و‏آلهيَذُبُّ عَنهُ كمال الدين : ص ۳۳۵ ح ۵ وص ۶۴۷ ح ۸ ، الغيبة ، نعمانى : ص ۹۱ ح ۲۱ .

  • نام منبع :
    گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20753
صفحه از 370
پرینت  ارسال به