حديث
۴۳۱. پيامبر خدا صلّىاللهعليهوآله: قيامت برپا نمىشود، تا آن كه مردى از اهل بيتم كه همنام من است، حكومت يابد.۱
۴۳۲. پيامبر خدا صلّىاللهعليهوآله: قيامت بر پا نمىشود تا اين كه قائمِ بر حقّ ما قيام كند و اين قيام، زمانى رخ مىدهد كه خداوند عز و جل به او اجازه دهد. هر كه از او پيروى كند، نجات مىيابد و هر كه از وى تخلّف نمايد، نابود مىشود. خدا را، خدا را اى بندگان خدا! نزد او رَويد، اگر چه ناچار شويد از روى يخ عبور كنيد ؛ زيرا او جانشين خداى عز و جل و جانشين من است.۲
۴۳۳. پيامبر خدا صلّىاللهعليهوآله: خداى متعال فرمود: «همانا زمين۳ را بندگان شايسته من به ارث مىبرند»۴. آن شايستگان، ما هستيم.۵
۴۳۴. امام باقر عليهالسلام ـ در باره آيه شريف: «و در حقيقت، در زبور، پس از تورات نوشتيم كه زمين را
1.. لا تَقومُ السّاعَةُ حَتّى يَلِيَ رَجُلٌ مِن أهلِ بَيتي يُواطِئُ اسمُهُ اسمي (مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۱۰ ح ۳۵۷۱ ،صحيح ابن حبّان : ج ۱۵ ص ۲۳۷ ح ۶۸۲۴) .
2.. لا تَقومُ السّاعَةُ حَتّى يَقومَ قائِمٌ لِلَحقِّ مِنّا ، وذلِكَ حينَ يَأذَنُ اللّهُ عز و جللَهُ ، ومَن تَبِعَهُ نَجا ومَن تَخَلَّفَ عَنهُ هَلَكَ . اللّهَاللّهَ عِبادَ اللّهِ ، فَأتوهُ ولَو عَلَى الثَّلجِ ، فَإِنَّهُ خَليفَةُ اللّهِ عز و جل وخَليفَتي (عيون أخبار الرضا عليهالسلام : ج ۲ ص ۵۹ ح ۲۳۰ ، دلائل الإمامة : ص ۴۵۲ ح ۴۲۸) .
3.. در باره «زمين» در اين آيه، سه ديدگاه وجود دارد : ۱ . منظور، همين كره زمين است ، به قرينه «حتماً آنان را در زمين، جانشين [خود] قرار مىدهد» نور: آيه ۵۵ و نيز احاديثى كه در اين باره هست . ۲ . منظور، زمين بهشت است به قرينه اين سخن خداوند : «و گويند: سپاس، خدايى را كه وعدهاش را بر ما راست گردانيد و سرزمين [بهشت] را به ما ميراث داد» زمر : آيه ۷۴ و نيز احاديث موجود در كتاب الدرّ المنثور : ج ۵ ص ۶۸۵ ـ ۶۸۶ و نيز تفسير الطبرى : ج ۱۷ ص ۱۰۴ و مجمع البيان : ج ۷ ص ۱۰۶ . ۳ . مطلق زمين است و شامل زمين دنيا و بهشت مىشود . اين، همان ديدگاهى است كه ابن كثير در تفسير معروفش و علاّمه طباطبايى در الميزان برگزيده است و همين هم به واقع، نزديكتر است .
4.. انبيا : آيه ۱۰۵ .
5.. قالَ اللّهُ تَعالى : «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّــلِحُونَ» فَنَحنُ الصّالِحونَ الدرّ المنثور : ج ۵ ص ۶۸۷ .