افزون بر اين، آنان در مناسبتهاى مختلف، جايگاه قرآنى خود را به عنوان «اهل بيت» بيان و در مواردى به آن احتجاج نمودهاند.۱
هفت. آراستگى اهل بيت علیهم السّلام به ويژگىهاى انسان كامل
مىتوان گفت: برخوردار بودن جمع خاصّى از خاندان رسالت از ويژگىهاى كاملترين انسانها، بهترين و محكمترين سند براى تبيين معنا و مفهوم «اهل بيت» است.
به سخن واضحتر، در احاديث فراوانى، ويژگىهايى از نظر علمى، اخلاقى و عملى براى اهل بيت علیهم السّلام ذكر شده كه اگر كسى واجد آن ويژگىها باشد، سرآمد همه انسانها و امام و اسوه آنها خواهد بود، اين ويژگىها پس از پيامبر صلّىاللهعليهوآله، تنها در افراد معدودى از خاندان رسالت وجود داشت. بنا بر اين كسى جز آنها نمىتواند مصداق آيه تطهير و معناى «اهل بيت» باشد.
آراى ديگر، در تفسير «اهل بيت»
گفتنى است كه همه مفسّران شيعه و بسيارى از مفسّران اهل سنّت بر اين باورند كه آيه تطهير در باره اصحاب كسا (يعنى پيامبر صلّىاللهعليهوآله، على، فاطمه، حسن و حسين عليهمالسلام) نازل شده است و منظور از «اهل بيت» آنان اند.۲
البتّه در ميان اهل سنّت، آراى ديگرى نيز در تفسير «اهل بيت» در آيه تطهير، وجود دارد، كه عبارت اند از:
۱. مقصود، همسران پيامبر صلّىاللهعليهوآله اند.
۲. مقصود، همسران پيامبر صلّىاللهعليهوآله و نيز على و فاطمه و حسن و حسين عليهمالسلام اند.
۳. مقصود، همه خاندان پيامبر صلّىاللهعليهوآله اعم از همسران، فرزندان، نزديكان و حتّى