291
گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث

انداخته بود، نشان داد و گفت: به خدا سوگند كه مرا چيزى جز محبّت شما اهل بيت، از خراسان به اين جا نكشاند.
امام باقر عليه‏السلام فرمود: «به خدا سوگند، اگر حتّى سنگى، ما را دوست داشته باشد، خداوند، او را با ما محشور مى‏كند. مگر دين، چيزى جز محبّت است».۱

۶ / ۱۱

بهشت

۳۹۱. پيامبر خدا صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله: بهشت، سه درجه دارد و دوزخ، سه دَرَك (درجه نزولى يا طبقه زيرين). بالاترين درجه بهشت، براى كسى است كه در دل، ما را دوست بدارد و با زبان و دستش يارى‏مان كند. در درجه دوم، كسى جاى مى‏گيرد كه در دل، ما را دوست بدارد و با زبانش يارى‏مان رساند و در درجه سوم، كسى قرار مى‏گيرد كه در دل، ما را دوست بدارد.۲

۳۹۲. تحف العقول: يونس به امام صادق عليه‏السلام گفت: علاقه‏مندىِ من به شما و شناختى كه خداوند در باره حقّ شما به من داده، مرا خوش‏تر از ملك سراسر دنياست.
يونس گفت: پس آثار خشم را در چهره امام عليه‏السلام مشاهده كردم. سپس امام عليه‏السلام فرمود: «اى يونس! مقايسه‏اى نادرست كردى. دنيا و آنچه در آن است، چيست؟ آيا آن، چيزى جز سير شدن شكمى و پوشاندن عورتى است، در حالى كه تو با

1.. كُنتُ عِندَ أبي جَعفَرٍ عليه‏السلام إذ دَخَلَ عَلَيهِ قادِمٌ مِن خُراسانَ ماشِيا ، فَأَخرَجَ رِجلَيهِ وقَد تَغَلَّفَتا وقالَ : أما وَاللّهِ ، ما جاءَبي مِن حَيثُ جِئتُ إلاّ حُبُّكُم أهلَ البَيتِ .
فَقالَ أبو جَعفَرٍ عليه‏السلام : وَاللّهِ ، لَو أحَبَّنا حَجَرٌ حَشَرَهُ اللّهُ مَعَنا ، وهَلِ الدّينُ إلاَّ الحُبُّ تفسير العيّاشى : ج۱ ص۱۶۷ ح۲۷ ، بحار الأنوار : ج۲۷ ص۹۵ ح۵۷ .

2.. فِي الجَنَّةِ ثَلاثُ دَرَجاتٍ وفِي النّارِ ثَلاثُ دَرَكاتٍ ، فَأَعلى دَرَجاتِ الجَنَّةِ لِمَن أحَبَّنا بِقَلبِهِ ونَصَرَنا بِلِسانِهِ ويَدِهِ ،وفِي الدَّرَجَةِ الثّانِيَةِ مَن أحَبَّنا بِقَلبِهِ ونَصَرَنا بِلِسانِهِ ، وفِي الدَّرَجَةِ الثّالِثَةِ مَن أحَبَّنا بِقَلبِهِ المحاسن : ج ۱ ص ۲۵۱ ح ۴۷۲ ، بحار الأنوار : ج ۲۷ ص ۹۳ ح ۵۳ .


گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
290

دو و پدر و مادر اين دو را دوست داشته باشد، روز قيامت در كنارم هم‏درجه من خواهد بود».۱

۳۸۸. امام على عليه‏السلام: پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «در روز قيامت، من و فاطمه و حسن و حسين و دوستداران ما گرد هم مى‏آييم و مى‏خوريم و مى‏آشاميم تا زمانى كه حسابرسى بندگان تمام شود».
اين خبر به گوش يكى از مردم رسيد و در باره آن سؤال كرد و من خبر را براى او گفتم. او گفت: پس عرضه اعمال و حسابرسى، چه مى‏شود؟
به او گفتم: اين، براى صاحب ياسين۲ چگونه بود، كه در دَم، به بهشت رفت؟۳

۳۸۹. امام زين العابدين عليه‏السلام: سخن، كوتاه كنم: هر كس ما را دوست بدارد، ولى نه به خاطر آن كه از قِبَل ما به دنيايى برسد و دشمن ما را دشمن بدارد، ولى نه به سبب كينه‏اى كه ميان آن دو است، روز قيامت، به همراه محمّد صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله و ابراهيم عليه‏السلام و على عليه‏السلام به پيشگاه خدا وارد مى‏شود.۴

۳۹۰. تفسير العيّاشى ـ به نقل از بُريد بن معاويه عجلى ـ: در خدمت امام باقر عليه‏السلام بودم كه مردى بر او وارد شد كه با پاى پياده از خراسان آمده بود. او دو پاى خود را كه پوست

1.. إنَّ رَسولَ اللّهِ صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله أخَذَ بِيَدِ حَسَنٍ وحُسَينٍ فَقالَ : مَن أحَبَّني وأحَبَّ هذَينِ وأباهُما واُمَّهُما ، كانَ مَعي في دَرَجَتييَومَ القِيامَةِ سنن الترمذى : ج ۵ ص ۶۴۱ ح ۳۷۳۳ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۱۶۸ ح ۵۷۶ .

2.. مقصود ، قهرمانِ ياد شده در آيات ۲۰ تا ۲۷ از سوره «ياسين» مؤمن آل فرعون است كه خداوند، ميانايمان آوردنش و دعوتش از مردم و ورودش به بهشت، هيچ فاصله‏اى حتّى شهادتش را ذكر نمى‏كند.

3.. عَنِ النَّبِيِّ صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله قالَ : أنَا وفاطِمَةُ وحَسَنٌ وحُسَينٌ مُجتَمِعونَ ومَن أحَبَّنا يَومَ القِيامَةِ ، نَأكُلُ ونَشرَبُ حَتّى يُفَرَّقَ بَينَالعِبادِ . فَبَلَغَ ذلِكَ رَجُلاً مِنَ النّاسِ ، فَسَأَلَ عَنهُ فَأَخبَرتُهُ فَقالَ : كَيفَ بِالعَرضِ وَالحِسابِ ؟
فَقُلتُ لَهُ : كَيفَ كانَ لِصاحِبِ ياسينَ بِذلِكَ حينَ اُدخِلَ الجَنَّةَ مِن ساعَتِهِ ؟ المعجم الكبير : ج ۳ ص ۴۱ ح ۲۶۲۳ ، تاريخ دمشق : ج ۱۳ ص ۷۲۷ .

4.. قَصيرَةٌ مِن طَويلَةٍ : مَن أحَبَّنا لا لِدُنيا يُصيبُها مِنّا ، وعادى عَدُوَّنا لا لِشَحناءَ كانَت بَينَهُ وبَينَهُ، أتَى اللّهَ يَومَ‏القِيامَةِ مَعَ مُحَمَّدٍ صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله وإبراهيمَ وعَلِيٍّ عليهماالسلامالمحاسن : ج ۱ ص ۲۶۷ ح ۵۱۷ ، بحار الأنوار : ج ۲۷ ص ۵۶ ذيل ح ۱۲ .

  • نام منبع :
    گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20731
صفحه از 370
پرینت  ارسال به