اهل بيت، بيان نموده است، مانند: حقّ مودّت (دوستى)، حقّ ولايت (پيشوايى)، حقّ اطاعت، حقّ خمس و حقّ صلوات.۱
۳ / ۱۱. تأكيد بر جايگاه سياسى ـ الهى اهل بيت علیهم السّلام
همه اقدامات پيامبر صلّىاللهعليهوآله در جهت معرّفى «اهل بيت»، مقدّمه بيان جايگاه سياسى ـ الهى آنان و توضيح اين حقيقت بود كه چرا خداوند، آنان را به عنوان اوصيا و جانشينان وى و زمامداران سياسى جامعه معرّفى نموده و چرا پيامبر صلّىاللهعليهوآله آشتى با آنان را آشتى با خود و جنگ با آنان را جنگ با خود مىداند.۲
بارى، بررسى سيره نبوى نشان مىدهد كه پيامبر خدا صلّىاللهعليهوآله از هر راه ممكن براى معرّفى اهل بيت علیهم السّلام ـ كه در واقع، آيندهسازان جهان اسلام پس از وى بودند ـ بهره گرفت و از هيچ تلاشى فروگذار نكرد، و حجّت را بر امّت تمام كرد؛ ولى افسوس كه با همه تلاشها و سفارشهاى پيامبر صلّىاللهعليهوآله، تاريخ صدر اسلام نشان مىدهد كه اگر ايشان توصيه مىكرد به خاندان او ظلم و ستم كنند، بيش از آنچه كردند، ممكن نبود انجام دهند!۳
جالب توجّه، اين كه: پيامبر صلّىاللهعليهوآله، خود، آينده را مىديد كه پس از او امّتش با «اهل بيت» چه مىكنند. از اين رو، بخش عمدهاى از احاديث نبوى، در نهى از ظلم و جور بر اهل بيت علیهم السّلام است.۴
۳ / ۱۲. پيشگويى در باره دولت اهل بيت علیهم السّلام
در احاديث متواترى كه شيعه و اهل سنّت، آنها را نقل كردهاند، پيامبر خدا صلّىاللهعليهوآله
1.. ر . ك : ص ۲۴۵ (بخش هشتم : حقوق اهل بيت علیهم السّلام ) .
2.. ر . ك : ص ۲۵۵ (بخش هشتم / فصل سوم : عناوين حقوق اهل بيت علیهم السّلام / ولايت) .
3.. ر . ك : ص ۳۱۲ (بخش يازدهم / فصل پنجم : ستمهاى رفته بر اهل بيت علیهم السّلام ) .
4.. ر . ك : ص ۳۰۹ (بخش يازدهم / فصل چهارم : پيشگويى پيامبر صلّىاللهعليهوآله در باره ستم بر اهل بيت علیهم السّلام ) .