29
گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث

پيشگويى كرده كه قائم اهل بيتِ ايشان (امام مهدى عليه‏السلام)، حكومت جهانى اسلام را تشكيل خواهد داد و جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد.۱ از اين پيشگويى‏ها مى‏توان به عنوان آخرين اقدام پيامبر براى معرفى اهل بيت، ياد كرد.

چهار. گزارش شمارى از همسران پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله

در كنار اقدامات روشن‏گرايانه پيامبر خدا صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله براى بيان معنا و مصداق «اهل بيت» در آيه تطهير، گزارش شمارى از همسران پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله مانند: امّ سلمه و عايشه از چگونگى نزول اين آيه نيز گواه آن است كه مراد از «اهل بيت»، همه نزديكان پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله نيستند ؛ بلكه مقصود، اصحاب كسايند. ويژگى اين گزارش‏ها، در اين است كه امّ سلمه و در گزارشى، عايشه روايت كرده‏اند كه پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله در پاسخ پرسش آنان كه: «آيا من از اهل بيت علیهم السّلام نيستم؟»، با صراحت اعلام مى‏فرمايد كه اهل بيت علیهم السّلام او، اصحاب كسايند و آن دو تنها همسران پيامبرند.

پنج. گزارش بسيارى از ياران پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله

گزارش بسيارى از ياران پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله مانند: ابو سعيد خُدرى، اَنَس بن مالك، براء بن عازب، ثوبان، جابر بن عبد اللّه‏ انصارى، سعد بن ابى وقّاص و...، از چگونگى نزول آيه تطهير نيز دليل ديگرى براى اثبات معنا و مفهوم واقعى «اهل بيت» است.۲

شش. گزارش اهل بيت علیهم السّلام

اهل بيت علیهم السّلام خود نيز نزول آيه تطهير را همان گونه گزارش كرده‏اند كه شمارى از همسران و بسيارى از ياران پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله روايت نموده‏اند.

1.. ر . ك : ص ۳۱۵ (بخش دوازدهم : دولت اهل بيت علیهم السّلام ) .

2.. ر . ك : ص ۴۲ (بخش يكم / فصل دوم : اصحاب پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله و مصداق «اهل بيت») .


گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
28

اهل بيت، بيان نموده است، مانند: حقّ مودّت (دوستى)، حقّ ولايت (پيشوايى)، حقّ اطاعت، حقّ خمس و حقّ صلوات.۱

۳ / ۱۱. تأكيد بر جايگاه سياسى ـ الهى اهل بيت علیهم السّلام

همه اقدامات پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله در جهت معرّفى «اهل بيت»، مقدّمه بيان جايگاه سياسى ـ الهى آنان و توضيح اين حقيقت بود كه چرا خداوند، آنان را به عنوان اوصيا و جانشينان وى و زمامداران سياسى جامعه معرّفى نموده و چرا پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله آشتى با آنان را آشتى با خود و جنگ با آنان را جنگ با خود مى‏داند.۲

بارى، بررسى سيره نبوى نشان مى‏دهد كه پيامبر خدا صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله از هر راه ممكن براى معرّفى اهل بيت علیهم السّلام ـ كه در واقع، آينده‏سازان جهان اسلام پس از وى بودند ـ بهره گرفت و از هيچ تلاشى فروگذار نكرد، و حجّت را بر امّت تمام كرد؛ ولى افسوس كه با همه تلاش‏ها و سفارش‏هاى پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله، تاريخ صدر اسلام نشان مى‏دهد كه اگر ايشان توصيه مى‏كرد به خاندان او ظلم و ستم كنند، بيش از آنچه كردند، ممكن نبود انجام دهند!۳

جالب توجّه، اين كه: پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله، خود، آينده را مى‏ديد كه پس از او امّتش با «اهل بيت» چه مى‏كنند. از اين رو، بخش عمده‏اى از احاديث نبوى، در نهى از ظلم و جور بر اهل بيت علیهم السّلام است.۴

۳ / ۱۲. پيشگويى در باره دولت اهل بيت علیهم السّلام

در احاديث متواترى كه شيعه و اهل سنّت، آنها را نقل كرده‏اند، پيامبر خدا صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله

1.. ر . ك : ص ۲۴۵ (بخش هشتم : حقوق اهل بيت علیهم السّلام ) .

2.. ر . ك : ص ۲۵۵ (بخش هشتم / فصل سوم : عناوين حقوق اهل بيت علیهم السّلام / ولايت) .

3.. ر . ك : ص ۳۱۲ (بخش يازدهم / فصل پنجم : ستم‏هاى رفته بر اهل بيت علیهم السّلام ) .

4.. ر . ك : ص ۳۰۹ (بخش يازدهم / فصل چهارم : پيشگويى پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله در باره ستم بر اهل بيت علیهم السّلام ) .

  • نام منبع :
    گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20943
صفحه از 370
پرینت  ارسال به