«فرزندان» خود، به ميدان مباهله برد و با اين كار، بار ديگر نشان داد كه «اهل بيت» كيان اند.۱ پيامبر صلّىاللهعليهوآله در اين ماجرا نيز مانع پيوستن همسرش (عايشه) به جمع اهل بيت علیهم السّلام گرديد.
۳ / ۴. همتاى قرآن قرار دادن اهل بيت علیهم السّلام
يكى از برجستهترين اقدامات پيامبر صلّىاللهعليهوآله براى معرّفى اهل بيت، اين بود كه در حديث متواتر «ثقلين»، آنها را همتا و همترازِ قرآن قرار داد و بدين سان، مصونيت آنان را از خطا در مرجعيتِ علمى، دينى و سياسى تضمين نمود.۲
۳ / ۵. بيان ضرورت شناخت جايگاه اهل بيت علیهم السّلام
اقدام ديگر پيامبر صلّىاللهعليهوآله، بيانِ ارزش شناخت جايگاه اهل بيت، تأكيد بر اهمّيت و ضرورت شناخت آنان، و تشبيه «اهل بيت» به: كشتى نوح، باب حطّه بنى اسرائيل، ستارگان آسمان، جايگاه كعبه در زمين، و جايگاه چشم در بدن است، بدين معنا كه همراهى و پيروى از اهل بيت، سرمايه سعادت و رستگارى و جدايى از آنان، موجب گمراهى و رجعت به جاهليت خواهد بود.۳
۳ / ۶. بيان جايگاه علمى و دينى اهل بيت علیهم السّلام
ديگر اقدام پيامبر صلّىاللهعليهوآله، بيانِ جايگاه علمى اهل بيت علیهم السّلام بود، از جمله اين كه: آنان خزانهداران علم الهى، وارث دانش پيامبران، راسخان در علم، اهل ذكر و آگاهترينِ مردم اند و سخن آنان، همان سخن پيامبر خداست.۴
پيامبر صلّىاللهعليهوآله علاوه بر بيان جايگاه علمى اهل بيت، به مرجعيت دينى آنان نيز اشاره
1.. ر . ك : ص ۱۴۰ (بخش سوم / فصل يكم / همراهى با پيامبر صلّىاللهعليهوآله در مباهله) .
2.. ر . ك : ص ۱۰۶ (بخش سوم / فصل يكم / همتايى با قرآن) .
3.. ر . ك : ص ۷۹ (بخش دوم / شناخت اهل بيت علیهم السّلام ) .
4.. ر . ك : ص ۱۵۱ (بخش چهارم : دانش اهل بيت علیهم السّلام ) .