255
گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث

۳ / ۳

ولايت

۳۰۴. المستدرك على الصحيحين ـ به نقل از زيد بن ارقم ـ: چون پيامبر خدا صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله از حَجّة الوداع باز گشت و در غدير خُم فرود آمد، دستور داد زير درخت‏ها را از خار و خاشاك جارو كردند.... سپس فرمود: «همانا خداوند، مولاى من است و من ولىّ هر مؤمنى هستم». آن گاه دست على عليه‏السلام را گرفت و فرمود: «هر كه من ولىّ اويم، اين، ولىّ اوست. بار خدايا! دوستدار او را دوست بدار و دشمنش را دشمن».۱

۳۰۵. پيامبر خدا صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله: هر كه مى‏خواهد چون من زندگى كند و مانند من بميرد و به بهشت برينى كه پروردگارم، خداى يكتا با دست [قدرت] خود، آن را نشانده است، وارد شود، بايد ولايت على بن ابى طالب را بپذيرد و با دوست او دوستى كند و با دشمنش دشمنى ورزد و در برابر اوصياى پس از او، گردن نهد ؛ زيرا آنان عترت من و از گوشت و خون من هستند. خداوند، فهم و دانش مرا به آنان عطا نموده است. به خدا شِكوه مى‏كنم از دست امّتم كه فضيلت ايشان را منكر مى‏شوند و حرمت خويشاوندى مرا با آنان نگه نمى‏دارند. به خدا سوگند كه اينان دو فرزند مرا مى‏كشند!۲ خدا شفاعتم را شامل حال آنان نكند!۳

1.. لَمّا رَجَعَ رَسولُ اللّهِ صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله مِن حَجَّةِ الوَداعِ ونَزَلَ غَديرَ خُمٍّ أمَرَ بِدَوحاتٍ فَقُمِمنَ . . . ثُمَّ قالَ : إنَّ اللّهَ مَولايَ وأنَا وَلِيُّكُلِّ مُؤمِنٍ . ثُمَّ أخَذَ بِيَدِ عَلِيٍّ عليه‏السلامفَقالَ : مَن كُنتُ وَلِيَّهُ فَهذا وَلِيُّهُ ، اللّهُمَّ والِ مَن والاهُ وعادِ مَن عاداهُ المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۱۸ ح ۴۵۷۶ ، السنن الكبرى ، نسائى : ج ۵ ص ۴۵ ح ۸۱۴۸ .

2.. در متن عربى، «اِبنى فرزند من» آمده است، كه مقصود، امام حسين عليه‏السلام است. همين واژه، «اِبنَىَّ (دو فرزندم)» نيز خوانده مى‏شود كه در اين صورت، اشاره به امام حسن عليه‏السلام و امام حسين عليه‏السلام است.

3.. مَن أرادَ أن يَحيا حَياتي ويَموتَ ميتَتي ، ويَدخُلَ جَنَّةَ عَدنٍ الَّتي غَرَسَهَا اللّهُ رَبّي بِيَدِهِ ، فَليَتَوَلَّ عَلِيَّ بنَ أبيطالِبٍ ، وَليَتَوَلَّ وَلِيَّهُ ، وَليُعادِ عَدُوَّهُ ، وَليُسَلِّم لِلأَوصِياءِ مِن بَعدِهِ ، فَإِنَّهُم عِترَتي مِن لَحمي ودَمي ، أعطاهُمُ اللّهُ فَهمي وعِلمي . إلَى اللّهِ أشكو أمرَ اُمَّتِيَ المُنكِرينَ لِفَضلِهِم ، القاطِعينَ فيهِم صِلَتي . وايمُ اللّهِ لَيَقتُلُنَّ ابنيّ ، لا أنالَهُمُ اللّهُ شَفاعَتي الكافى : ج ۱ ص ۲۰۹ ح ۵ ، كامل الزيارات : ص ۱۴۶ ح ۱۷۱ .


گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
254

دنياست. پس هر كه به ما چنگ آويزد، راهى به سوى پروردگارش در پيش گرفته است.۱

۲۹۹. پيامبر خدا صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله: هر كه پس از من به عترتم تمسّك جويد، از رستگاران است.۲

۳۰۰. پيامبر خدا صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله: امامان پس از من، دوازده نفرند كه نُه نفر آنان از پشت حسين هستند و مهدى اين امّت، از ماست. هر كه پس از من به ايشان تمسّك جويد، هر آينه به ريسمان خدا چنگ زده است و هر كه آنان را ترك گويد، خدا را ترك گفته است.۳

۳۰۱. امام باقر عليه‏السلام: خاندان محمّد عليهم‏السلام، همان ريسمان خدايند كه ما را به چنگ زدن بِدان فرمان داده و فرموده است: «و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده مشويد»۴.۵

۳۰۲. امام صادق عليه‏السلام ـ در باره آيه: «همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد» ـ: آن ريسمان، ما هستيم.۶

۳۰۳. الكافى ـ به نقل از يونس بن عبد الرحمان ـ: به امام كاظم عليه‏السلام گفتم: چگونه موحّد باشم؟
فرمود: «اى يونس! بدعت‏گذار مباش. كسى كه به رأى خود نظر دهد، هلاك مى‏شود و هر كه اهل بيت علیهم السّلام پيامبرش را رها كند، گم‏راه مى‏گردد و كسى كه كتاب خدا و گفتار پيامبرش را فرو گذارد، كافر مى‏شود».۷

1.. أنَا وأهلُ بَيتي شَجَرَةٌ فِي الجَنَّةِ وأغصانُها فِي الدُّنيا ، فَمَن تَمَسَّكَ بِنَا اتَّخَذَ إلى رَبِّهِ سَبيلاً ذخائر العقبى : ص ۴۸ ،الصواعق المحرقة : ص ۲۳۶ .

2.. مَن تَمَسَّكَ بِعِترَتي مِن بَعدي كانَ مِنَ الفائِزينَ كفاية الأثر : ص ۲۲ ، بحار الأنوار : ج ۳۶ ص ۲۸۷ ح ۱۰۹ .

3.. الأَئِمَّةُ بَعدِي اثنا عَشَرَ ، تِسعَةٌ مِن صُلبِ الحُسَينِ ، ومِنّا مَهدِيُّ هذِهِ الاُمَّةِ . مَن تَمَسَّكَ مِن بَعدي بِهِم فَقَدِ استَمسَكَبِحَبلِ اللّهِ ، ومَن تَخَلّى مِنهُم فَقَد تَخَلّى مِنَ اللّهِ كفاية الأثر : ص ۹۴ .

4.. آل عمران : آيه ۱۰۳ .

5.. آلُ مُحَمَّدٍ عليهم‏السلام هُم حَبلُ اللّهِ الَّذي أمَرَنا بِالاِعتِصامِ بِهِ ، فَقالَ : «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ»(تفسيرالعيّاشى : ج ۱ ص ۱۹۴ ح ۱۲۳ و ص ۱۰۲ ح ۲۹۸ ، بحار الأنوار : ج ۲۴ ص ۸۵ ح ۹) .

6.. نَحنُ الحَبلُ (الأمالى ، طوسى : ص ۲۷۲ ح ۵۱۰ ، المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۳ ص ۷۵) .

7.. قُلتُ لِأَبِي الحَسَنِ الأَوَّلِ عليه‏السلام : بِمَ اُوَحِّدُ اللّهَ ؟ فَقالَ : يا يونُسُ ، لا تَكونَنَّ مُبتَدِعا ، مَن نَظَرَ بِرَأيِهِ هَلَكَ ، ومَنتَرَكَ أهلَ بَيتِ نَبِيِّهِ صلّى‏الله‏عليه‏و‏آلهضَلَّ ، ومَن تَرَكَ كِتابَ اللّهِ وقَولَ نَبِيِّهِ كَفَرَ الكافى : ج ۱ ص ۵۶ ح ۱۰ .

  • نام منبع :
    گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20871
صفحه از 370
پرینت  ارسال به