۲. در داستان ابراهيم عليهالسلام، آن گاه كه همسرش از بشارت فرشتگان، شگفت زده شد و فرشتگان به او گفتند:
«رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكَتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ.۱
رحمت خداوند و بركتهاى او بر شما خانواده!».
۳. در سوره احزاب در ادامه توصيههايى به همسران پيامبر صلّىاللهعليهوآله با ضميرهاى جمع مؤنّث، يكباره پيامبر صلّىاللهعليهوآله را مخاطب قرار مىدهد و با ضمير جمع مذكّر مىفرمايد:
«إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا.۲
خداوند، خواسته است كه پليدى را تنها از شما اهل بيت علیهم السّلام بزدايد و شما را كاملاً پاك گرداند».
بىترديد، مقصود از «اهل بيت» در اين جا كسانى اند كه آيه تطهير در شأن آنهاست. اكنون اصلىترين مسئله اين است كه ببينيم اينان چه كسانى هستند.
قرائنى در تفسير «اهل بيت»
با تأمّل در مدلول سياق آيه تطهير و مضمون آن، و نيز اقداماتى كه پيامبر خدا در تفسير آن و معرّفى اهل بيت علیهم السّلام خود انجام داده و قرائن ديگرى كه به آن اشاره مىشود، ترديدى باقى نمىماند كه مقصود از «اهل بيت» در آيه ياد شده، اهل بيتِ شخصيت حقيقى پيامبر صلّىاللهعليهوآله نيستند؛ بلكه اهل بيتِ شخصيت حقوقى و عنوانى پيامبر اند؛ يعنى شمار خاصّى از خاندان پيامبر خدا صلّىاللهعليهوآله كه هدايت و رهبرى امّت پس از ايشان به آنها سپرده شده است.
به عبارت ديگر، مقصود، اهل بيتِ نبوّت و رسالت پيامبر اند؛ همان كسانى كه خداى متعال، بار مسئوليت تبليغ رسالت پيامبر خدا صلّىاللهعليهوآله را پس از وى، به صورت خاص، بر عهده آنان نهاده است؛ و اينك برخى قرائن اين تفسير: