23
گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث

۲. در داستان ابراهيم عليه‏السلام، آن گاه كه همسرش از بشارت فرشتگان، شگفت زده شد و فرشتگان به او گفتند:

«رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكَتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ.۱

رحمت خداوند و بركت‏هاى او بر شما خانواده!».

۳. در سوره احزاب در ادامه توصيه‏هايى به همسران پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله با ضميرهاى جمع مؤنّث، يكباره پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله را مخاطب قرار مى‏دهد و با ضمير جمع مذكّر مى‏فرمايد:

«إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا.۲

خداوند، خواسته است كه پليدى را تنها از شما اهل بيت علیهم السّلام بزدايد و شما را كاملاً پاك گرداند».

بى‏ترديد، مقصود از «اهل بيت» در اين جا كسانى اند كه آيه تطهير در شأن آنهاست. اكنون اصلى‏ترين مسئله اين است كه ببينيم اينان چه كسانى هستند.

قرائنى در تفسير «اهل بيت»

با تأمّل در مدلول سياق آيه تطهير و مضمون آن، و نيز اقداماتى كه پيامبر خدا در تفسير آن و معرّفى اهل بيت علیهم السّلام خود انجام داده و قرائن ديگرى كه به آن اشاره مى‏شود، ترديدى باقى نمى‏ماند كه مقصود از «اهل بيت» در آيه ياد شده، اهل بيتِ شخصيت حقيقى پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله نيستند؛ بلكه اهل بيتِ شخصيت حقوقى و عنوانى پيامبر اند؛ يعنى شمار خاصّى از خاندان پيامبر خدا صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله كه هدايت و رهبرى امّت پس از ايشان به آنها سپرده شده است.

به عبارت ديگر، مقصود، اهل بيتِ نبوّت و رسالت پيامبر اند؛ همان كسانى كه خداى متعال، بار مسئوليت تبليغ رسالت پيامبر خدا صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله را پس از وى، به صورت خاص، بر عهده آنان نهاده است؛ و اينك برخى قرائن اين تفسير:

1.. هود : آيه ۷۳ .

2.. احزاب : آيه ۳۳ .


گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
22

يك‏جا گِرد آورد، و بعدا به صورت مجاز در باره كسانى به كار رفته كه نَسَب، آنها را دور هم جمع كرده است.

جامع و مشترك ميان همه اين معانى، نزديكى و پيوند افراد يا اشيا با آن كسى است كه اهل او خوانده مى‏شوند. از اين رو، هر چه نزديكى مورد اشاره، بيشتر و پيوند قوى‏تر باشد، صدق عنوان «اهل» بر آنان كامل‏تر خواهد بود.

كلمه «بيت» نيز چنانچه به افراد حقيقى اضافه شود، به معناى خانه مسكونى يا طايفه و عشيره آنهاست ؛ اما اگر به شخصيت حقوقى انسان و يا معانى ديگرى اضافه گردد (مانند: «بيتِ رياست»، «بيت قضاوت»، «بيت مرجعيت»، «بيت علم» و «بيت نبوّت»)، به معناى خاندانى است كه با آن معنا پيوند و نزديكى دارند.۱

اهل بيت، در قرآن و حديث

در قرآن كريم نيز هماهنگ با لغت، واژه «اهل» به كسانى اطلاق شده كه نوعى پيوند و وابستگى، آنها را گرد آورده، مانند: «أهل القرى»،۲ «أهل المدينة»،۳ «أهل الإنجيل»۴ و «أهل التقوى».۵ تركيب «اهل بيت» سه بار در قرآن به كار رفته است:

۱. در داستان موسى عليه‏السلام، آن گاه كه نوزاد بود و خواهرش به فرعونيان گفت:

«هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَ هُمْ لَهُ نَصِحُونَ.۶

آيا شما را به خانواده‏اى راه‏نمايى كنم كه سرپرستى او را به عهده گيرند و خيرخواه اين كودك باشند؟».

1.. براى اطّلاع بيشتر ، ر . ك : دائرة المعارف قرآن كريم : ج ۵ ص ۷۷ ـ ۱۲۸ .

2.. ر . ك : اعراف : آيه ۹۶ .

3.. ر . ك : توبه : آيه ۱۰۱ .

4.. ر . ك : مائده : آيه ۴۷ .

5.. ر . ك : مدّثّر : آيه ۵۶ .

6.. ر . ك : قصص : آيه ۱۲ .

  • نام منبع :
    گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20802
صفحه از 370
پرینت  ارسال به