179
گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث

فرمود: «در امور ديگرى جز حلال و حرام است».
گفتم: چيزى بر شما افزوده مى‏شود كه بر پيامبر خدا صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله پوشيده مانَد و آن را نداند؟
فرمود: «نه. علم از سوى خداوند مى‏آيد و جبرئيل آن را به پيامبر خدا مى‏رساند و مى‏گويد: اى محمّد! "خداوند به تو چنين و چنان دستور مى‏دهد" و مى‏فرمايد: "آن را نزد على ببر" و او آن را نزد على مى‏بَرد و مى‏فرمايد: "آن را به حسن بسپار" و به همين ترتيب به يكى پس از ديگرى تحويل داده مى‏شود تا به ما مى‏رسد و محال است امام، چيزى را بداند كه پيامبر و امامِ پيش از او آن را ندانسته باشند».۱

1.. سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّهِ عليه‏السلامفَقُلتُ لَهُ : سَمِعتُكَ وأنتَ تَقولُ غَيرَ مَرَّةٍ : «لَولا أنّا نَزدادُ لَأَنفَدنا» ! فَقالَ : أمَّا الحَلالُ وَالحَرامُفَقَد أنزَلَ اللّهُ عَلى نَبِيِّهِ صلّى‏الله‏عليه‏و‏آلهبِكَمالِهِ ، وما يُزادُ الإِمامُ في حَلالٍ ولا حَرامٍ . قُلتُ لَه : فَما هذِهِ الزِّيادَةُ ؟ فَقالَ : في سائِرِ الأَشياءِ سِوَى الحَلالِ وَالحَرامِ . قُلتُ : تَزدادونَ شَيئا يَخفى عَلى رَسولِ‏اللّهِ صلّى‏الله‏عليه‏و‏آلهولا يَعلَمُهُ ؟ فَقالَ : لا ، إنَّما يَخرُجُ العِلمُ مِن عِندِ اللّهِ فَيَأتي بِهِ المَلَكُ رَسولَ اللّهِ صلّى‏الله‏عليه‏و‏آلهفَيَقولُ : يا مُحَمَّدُ ، رَبُّكَ يَأمُرُكَ بِكَذا وكَذا ، فَيَقولُ : اِنطَلِق بِهِ إلى عَلِيٍّ ، فَيَأتي بِهِ عَلِيّا عليه‏السلام فَيَقولُ : اِنطَلِق بِهِ إلَى الحَسَنِ ، فَلا يَزالُ هكَذا يَنطَلِقُ بِهِ إلى واحِدٍ بَعدَ واحِدٍ ، حَتّى يَخرُجَ إلَينا ، ومُحالٌ أن يَعلَمَ الإِمامُ شَيئا لَم يَعلَمهُ رَسولُ اللّهِ صلّى‏الله‏عليه‏و‏آلهوالإِمامُ مِن قَبلِهِ الاختصاص : ص ۳۱۳ ، بصائر الدرجات : ص ۳۹۳ ح ۵ .


گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
178

و آگاهى مى‏يابد و نشانه او، برخوردارى از دو ويژگى است: برخوردارى از علم و استجابت دعا. هر رويدادى كه او پيش‏تر، از آن خبر دهد، همان مى‏شود و اين در پرتو عهدى است كه پيامبر خدا صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله به او سپرده و او آن را از پدرانش به ارث برده است.۱

۴ / ۳

علم اهل بيت علیهم السّلام فزونى مى‏يابد

۱۸۵. الكافى ـ به نقل از زراره ـ: از امام باقر عليه‏السلام شنيدم كه مى‏فرمود: «اگر علم ما فزونى نمى‏يافت، پايان مى‏پذيرفت».
گفتم: چيزى بر شما افزوده مى‏شود كه پيامبر خدا صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله آن را نمى‏دانست؟
فرمود: «هر گاه چنين (بناى افزايش علم) باشد، نخست بر پيامبر خدا صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله و سپس بر امامان عرضه مى‏شود تا به ما مى‏رسد».۲

۱۸۶. الاختصاص ـ به نقل از سليمان ديلمى ـ: به امام صادق عليه‏السلام گفتم: شنيده‏ام كه بارها فرموده‏اى: «اگر به علم ما افزوده نمى‏شد، هر آينه پايان مى‏پذيرفت».
فرمود: «امّا علم به حلال و حرام را خداوند به كمال بر پيامبرش صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله فرو فرستاد و در حلال و حرام، بر امام، چيزى افزوده نمى‏گردد».
به ايشان گفتم: پس اين افزايش چيست؟

1.. يُبسَطُ لَنا فَنَعلَمُ ، ويُقبَضُ عَنّا فَلا نَعلَمُ ، وَالإِمامُ يولَدُ وَيلِدُ ، ويَصِحُّ ويَمرَضُ ، ويَأكُلُ ويَشرَبُ ، ويَبولُ ويَتَغَوَّطُ ،ويَفرَحُ ويَحزَنُ ، ويَضحَكُ ويَبكي ، ويَموتُ ويُقبَرُ ، ويُزادُ فَيَعلَمُ . ودَلالَتُهُ في خَصلَتَينِ : فِي العِلمِ ، وَاستِجابَةِ الدَّعوَةِ . وكُلُّ ما أخبَرَ بِهِ مِنَ الحَوادِثِ الَّتي تَحدُثُ قَبلَ كَونِها كَذلِكَ ، بِعَهدٍ مَعهودٍ إلَيهِ مِن رَسولِ اللّهِ صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله تَوارَثَهُ مِن آبائِهِ عليهم‏السلام الخصال : ص ۵۲۸ ح ۳ ، عيون أخبار الرضا عليه‏السلام :ج ۱ ص ۲۱۴ ح ۲ .

2.. سَمِعتُ أبا جَعفَرٍ عليه‏السلام يَقولُ : لَولا أنّا نَزدادُ لَأَنفَدنا . قُلتُ : تَزدادونَ شَيئا لا يَعلَمُهُ رَسولُ اللّهِ صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله ؟ قالَ : أما إنَّهُ إذاكانَ ذلِكَ عُرِضَ عَلى رَسولِ اللّهِ صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله ، ثُمَّ عَلَى الأَئِمَّةِ ثُمَّ انتَهَى الأَمرُ إلَينا الكافى : ج ۱ ص ۲۵۵ ح ۳ ، الاختصاص : ص ۳۱۲ .

  • نام منبع :
    گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20960
صفحه از 370
پرینت  ارسال به