و آگاهى مىيابد و نشانه او، برخوردارى از دو ويژگى است: برخوردارى از علم و استجابت دعا. هر رويدادى كه او پيشتر، از آن خبر دهد، همان مىشود و اين در پرتو عهدى است كه پيامبر خدا صلّىاللهعليهوآله به او سپرده و او آن را از پدرانش به ارث برده است.۱
۴ / ۳
علم اهل بيت علیهم السّلام فزونى مىيابد
۱۸۵. الكافى ـ به نقل از زراره ـ: از امام باقر عليهالسلام شنيدم كه مىفرمود: «اگر علم ما فزونى نمىيافت، پايان مىپذيرفت».
گفتم: چيزى بر شما افزوده مىشود كه پيامبر خدا صلّىاللهعليهوآله آن را نمىدانست؟
فرمود: «هر گاه چنين (بناى افزايش علم) باشد، نخست بر پيامبر خدا صلّىاللهعليهوآله و سپس بر امامان عرضه مىشود تا به ما مىرسد».۲
۱۸۶. الاختصاص ـ به نقل از سليمان ديلمى ـ: به امام صادق عليهالسلام گفتم: شنيدهام كه بارها فرمودهاى: «اگر به علم ما افزوده نمىشد، هر آينه پايان مىپذيرفت».
فرمود: «امّا علم به حلال و حرام را خداوند به كمال بر پيامبرش صلّىاللهعليهوآله فرو فرستاد و در حلال و حرام، بر امام، چيزى افزوده نمىگردد».
به ايشان گفتم: پس اين افزايش چيست؟
1.. يُبسَطُ لَنا فَنَعلَمُ ، ويُقبَضُ عَنّا فَلا نَعلَمُ ، وَالإِمامُ يولَدُ وَيلِدُ ، ويَصِحُّ ويَمرَضُ ، ويَأكُلُ ويَشرَبُ ، ويَبولُ ويَتَغَوَّطُ ،ويَفرَحُ ويَحزَنُ ، ويَضحَكُ ويَبكي ، ويَموتُ ويُقبَرُ ، ويُزادُ فَيَعلَمُ . ودَلالَتُهُ في خَصلَتَينِ : فِي العِلمِ ، وَاستِجابَةِ الدَّعوَةِ . وكُلُّ ما أخبَرَ بِهِ مِنَ الحَوادِثِ الَّتي تَحدُثُ قَبلَ كَونِها كَذلِكَ ، بِعَهدٍ مَعهودٍ إلَيهِ مِن رَسولِ اللّهِ صلّىاللهعليهوآله تَوارَثَهُ مِن آبائِهِ عليهمالسلام الخصال : ص ۵۲۸ ح ۳ ، عيون أخبار الرضا عليهالسلام :ج ۱ ص ۲۱۴ ح ۲ .
2.. سَمِعتُ أبا جَعفَرٍ عليهالسلام يَقولُ : لَولا أنّا نَزدادُ لَأَنفَدنا . قُلتُ : تَزدادونَ شَيئا لا يَعلَمُهُ رَسولُ اللّهِ صلّىاللهعليهوآله ؟ قالَ : أما إنَّهُ إذاكانَ ذلِكَ عُرِضَ عَلى رَسولِ اللّهِ صلّىاللهعليهوآله ، ثُمَّ عَلَى الأَئِمَّةِ ثُمَّ انتَهَى الأَمرُ إلَينا الكافى : ج ۱ ص ۲۵۵ ح ۳ ، الاختصاص : ص ۳۱۲ .