167
گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث

در كدام زمين خواهد مرد...»۱. پس خداوند سبحان مى‏داند آنچه در رحِم‏هاست، پسر است يا دختر، زشت است يا نيكو، بخشنده است يا بخيل، بدبخت است يا نيك‏بخت، و مى‏داند چه كسى هيزمِ آتش دوزخ و چه كسى در بهشت با پيامبران همراه است. پس اينها ـ كه شمرده شد ـ، علم غيب است كه هيچ كس آن را نمى‏داند، مگر خدا ؛ ليكن جز اينها علمى هست كه خداوند به پيامبر خود آموخت و او هم به من ياد داد و دعا نمود كه سينه من آن را نگاه دارد و دنده‏هايم احاطه‏اش نمايد.۲

۱۶۱. امام صادق عليه‏السلام: علمِ على بن ابى طالب عليه‏السلام، از علم پيامبر خداست. پس آنچه را مى‏دانيم، او به ما آموخته است.۳

۳ / ۲

اصول علم

۱۶۲. امام على عليه‏السلام: كليدهاى دانش و درهاى حكمت و روشنى امر و فصل الخطاب، نزد ماست.۴

۱۶۳. امام باقر عليه‏السلام: اگر ما بر اساس نظر و هوس خود فتوا مى‏داديم، بدون ترديد نابود مى‏شديم. ما براى مردم بر اساس اخبارِ مانده از پيامبر خدا صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله و اصولِ علمى‏اى كه

1.. لقمان : آيه ۳۴ .

2.. يا أخا كَلبٍ ، لَيسَ هُوَ بِعِلمِ غَيبٍ ، وإنَّما هُوَ تَعَلُّمٌ مِن ذي عِلمٍ . وإنَّما عِلمُ الغَيبِ عِلمُ السّاعَةِ ، وما عَدَّدَهُ اللّهُسُبحانَهُ بِقَولِهِ : «إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ يَعْلَمُ مَا فِى الْأَرْحَامِ وَ مَا تَدْرِى نَفْسٌ مَّاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَ مَا تَدْرِى نَفْسٌ بِأَىِّ أَرْضٍ تَمُوتُ ...» ، فَيَعلَمُ اللّهُ سُبحانَهُ ما فِي الأَرحامِ مِن ذَكَرٍ أو اُنثى ، وقَبيحٍ أو جَميلٍ ، وسَخِيٍّ أو بَخيلٍ ، وشَقِيٍّ أو سَعيدٍ ، ومَن يَكونُ فِي النّارِ حَطَبا ، أو فِي الجِنانِ لِلنَّبِيّينَ مُرافِقا . فَهذا عِلمُ الغَيبِ الَّذي لا يَعلَمُهُ أحَدٌ إلاَّ اللّهُ ، وما سِوى ذلِكَ فَعِلمٌ عَلَّمَهُ اللّهُ نَبِيَّهُ فَعَلَّمَنيهِ ، ودَعا لي بِأَن يَعِيَهُ صَدري ، وتَضطَمَّ عَلَيهِ جَوانِحي نهج البلاغة : خطبه ۱۲۸ ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۱۰۳ ح ۶ .

3.. إنَّ عِلمَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه‏السلام مِن عِلمِ رَسولِ اللّهِ صلّى‏الله‏عليه‏و‏آلهفَعَلِمناهُ نَحنُ فيما عَلِمناهُ الاختصاص : ص ۲۷۹ ، بصائرالدرجات : ص ۲۹۵ ح ۱ .

4.. عِندَنا أهلَ البَيتِ مَفاتيحُ العِلمِ ، وأبوابُ الحِكمَةِ ، وضِياءُ الأَمرِ ، وفَصلُ الخِطابِ المحاسن : ج ۱ ص ۳۱۶ح ۶۲۹ ، شرح الأخبار : ج ۳ ص ۹ ح ۹۳۱ .


گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
166

فصل سوم: سرچشمه‏هاى علوم اهل بيت علیهم السّلام

۳ / ۱

آموزش پيامبر

۱۵۸. امام على عليه‏السلام: هر گاه از پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله نكته‏اى طلب مى‏كردم، در اختيار من مى‏نهاد و اگر سكوت مى‏كردم، ايشان سخن آغاز مى‏نمود.۱

۱۵۹. المناقب، ابن مغازلى ـ به نقل از امّ سلمه ـ: جبرئيل بر پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله و پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله بر على عليه‏السلام املا مى‏كرد.۲

۱۶۰. امام على عليه‏السلام ـ در پاسخ يكى از اصحابش از قبيله كلب، كه گفت: اى امير مؤمنان! خداوند به تو علم غيب عطا فرموده است، پس از آن كه خنده‏اى كرد ـ: اى مرد كلبى! آنچه گفتم، علم غيب نيست ؛ بلكه آموختنى است از صاحب دانش. دانش غيب، منحصر است به دانستن وقت قيامت و آنچه خداوند سبحان در گفتارش شمردهاست: «خداست كه مى‏داند قيامت چه وقت مى‏آيد. اوست كه باران مى‏باراند و از آنچه در رحِم‏هاست، آگاه است و هيچ كس نمى‏داند فردا چه چيز به دست خواهد آورد و كسى نمى‏داند

1.. كُنتُ إذا سَأَلتُ رَسولَ اللّهِ صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله أعطاني ، وإذا سَكَتُّ ابتَدَأَني سنن الترمذى : ج ۵ ص ۶۳۷ ح ۳۷۲۲ ، المستدركعلى الصحيحين : ج ۳ ص ۱۳۵ ح ۴۶۳۰ .

2.. كانَ جَبرَئيلُ يُمِلُّ عَلى رَسولِ اللّهِ صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله ، ورَسولُ اللّهِ يُمِلُّ عَلى عَلِيٍّ عليه‏السلام (المناقب ، ابن المغازلى : ص ۲۵۳ح ۳۰۲) .

  • نام منبع :
    گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20700
صفحه از 370
پرینت  ارسال به