در كدام زمين خواهد مرد...»۱. پس خداوند سبحان مىداند آنچه در رحِمهاست، پسر است يا دختر، زشت است يا نيكو، بخشنده است يا بخيل، بدبخت است يا نيكبخت، و مىداند چه كسى هيزمِ آتش دوزخ و چه كسى در بهشت با پيامبران همراه است. پس اينها ـ كه شمرده شد ـ، علم غيب است كه هيچ كس آن را نمىداند، مگر خدا ؛ ليكن جز اينها علمى هست كه خداوند به پيامبر خود آموخت و او هم به من ياد داد و دعا نمود كه سينه من آن را نگاه دارد و دندههايم احاطهاش نمايد.۲
۱۶۱. امام صادق عليهالسلام: علمِ على بن ابى طالب عليهالسلام، از علم پيامبر خداست. پس آنچه را مىدانيم، او به ما آموخته است.۳
۳ / ۲
اصول علم
۱۶۲. امام على عليهالسلام: كليدهاى دانش و درهاى حكمت و روشنى امر و فصل الخطاب، نزد ماست.۴
۱۶۳. امام باقر عليهالسلام: اگر ما بر اساس نظر و هوس خود فتوا مىداديم، بدون ترديد نابود مىشديم. ما براى مردم بر اساس اخبارِ مانده از پيامبر خدا صلّىاللهعليهوآله و اصولِ علمىاى كه
1.. لقمان : آيه ۳۴ .
2.. يا أخا كَلبٍ ، لَيسَ هُوَ بِعِلمِ غَيبٍ ، وإنَّما هُوَ تَعَلُّمٌ مِن ذي عِلمٍ . وإنَّما عِلمُ الغَيبِ عِلمُ السّاعَةِ ، وما عَدَّدَهُ اللّهُسُبحانَهُ بِقَولِهِ : «إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ يَعْلَمُ مَا فِى الْأَرْحَامِ وَ مَا تَدْرِى نَفْسٌ مَّاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَ مَا تَدْرِى نَفْسٌ بِأَىِّ أَرْضٍ تَمُوتُ ...» ، فَيَعلَمُ اللّهُ سُبحانَهُ ما فِي الأَرحامِ مِن ذَكَرٍ أو اُنثى ، وقَبيحٍ أو جَميلٍ ، وسَخِيٍّ أو بَخيلٍ ، وشَقِيٍّ أو سَعيدٍ ، ومَن يَكونُ فِي النّارِ حَطَبا ، أو فِي الجِنانِ لِلنَّبِيّينَ مُرافِقا . فَهذا عِلمُ الغَيبِ الَّذي لا يَعلَمُهُ أحَدٌ إلاَّ اللّهُ ، وما سِوى ذلِكَ فَعِلمٌ عَلَّمَهُ اللّهُ نَبِيَّهُ فَعَلَّمَنيهِ ، ودَعا لي بِأَن يَعِيَهُ صَدري ، وتَضطَمَّ عَلَيهِ جَوانِحي نهج البلاغة : خطبه ۱۲۸ ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۱۰۳ ح ۶ .
3.. إنَّ عِلمَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليهالسلام مِن عِلمِ رَسولِ اللّهِ صلّىاللهعليهوآلهفَعَلِمناهُ نَحنُ فيما عَلِمناهُ الاختصاص : ص ۲۷۹ ، بصائرالدرجات : ص ۲۹۵ ح ۱ .
4.. عِندَنا أهلَ البَيتِ مَفاتيحُ العِلمِ ، وأبوابُ الحِكمَةِ ، وضِياءُ الأَمرِ ، وفَصلُ الخِطابِ المحاسن : ج ۱ ص ۳۱۶ح ۶۲۹ ، شرح الأخبار : ج ۳ ص ۹ ح ۹۳۱ .