۱ / ۱۰
اهل ذكر
۱۰۴. پيامبر خدا صلّىاللهعليهوآله ـ در باره اين سخن خداى عز و جل: «پس اگر نمىدانيد، از اهل ذكر بپرسيد»۱ ـ: مقصود از «ذكر»، منم و مراد از «اهل ذكر»، امامان اند.۲
۱۰۵. امام على عليهالسلام: بدانيد كه مقصود از «ذكر»، پيامبر خداست و «اهل ذكر»، ما هستيم و ماييم راسخان در علم و نشان هدايت و پرچمهاى تقوا كه براى ما مَثَل زده مىشود.۳
۱۰۶. امام صادق عليهالسلام ـ در حديثى طولانى ـ: خداوندِ والانام مىفرمايد: «پس اگر نمىدانيد، از اهل ذكر بپرسيد». كتاب، همان «ذكر» است و اهل آن، همان خاندان محمّدند كه خداوند [به مردمْ] دستور داده است از آنها پرسش كنند و [مردم] به پرسش كردن از نادانان، مأمور نگشتهاند.۴
۱۰۷. امام صادق عليهالسلام ـ در نامهاى به اصحاب خود ـ: اى گروه رحمت شده رستگار! همانا خداوند با خيرى كه به شما بخشيده، نعمتش را بر شما كامل گردانيده است. بدانيد كه در علم و امر خدا چنين نيست كه كسى از خلق خدا در دين او به دلخواه و رأى و قياس عمل كند. خداوند، قرآن را فرو فرستاده و در آن، بيان هر چيز را نهاده است. خداوند براى قرآن و آموختن آن، اهلى را قرار داده است و اهل آگاهى از قرآن را ـ كه خداوند، علم آن را بديشان بخشيده ـ نرسد كه در آن به دلخواه و بر اساس رأى و قياس عمل كنند. خداوند با دادن علم خود بديشان، آنها را از اين كار بىنياز ساخته
1.. نحل : آيه ۴۳ «فَسْـٔلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» .
2.. الذِّكرُ أنا ، وَالأَئِمَّةُ أهلُ الذِّكرِ (الكافى : ج ۱ ص ۲۱۰ ح ۱ ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۱ ص ۲۵۵ ح ۸) .
3.. ألا إنَّ الذِّكرَ رَسولُ اللّهِ صلّىاللهعليهوآله ونَحنُ أهلُهُ ، ونَحنُ الرّاسِخونَ فِي العِلمِ ، ونَحنُ مَنارُ الهُدى وأعلامُ التُّقى ، ولَنا ضُرِبَتِالأَمثالُ المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۳ ص ۹۸ ، عيون أخبار الرضا عليهالسلام : ج ۱ ص ۲۳۹ ح ۱ .
4.. قالَ جَلَّ ذِكرُهُ : «فَسْـٔلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ»قالَ : الكِتابُ هُوَ الذِّكرُ ، وأهلُهُ آلُ مُحَمَّدٍ عليهمالسلام ، أمَرَاللّهُ عز و جل بِسُؤالِهِم ، ولَم يُؤمَروا بِسُؤالِ الجُهّالِ الكافى : ج ۱ ص ۲۹۵ ح ۳ ، بصائر الدرجات : ص ۴۱ ح ۱۹ .