اين مطلب دلالت دارد كه همان كسانى كه پيامبر صلّىاللهعليهوآله آنها را در ميان امّت تا قيامت به جاى خود گذاشته و تمسّك به آنها را توصيه نموده است، تا قيامت از قرآن جدا نخواهند شد.
پاسخ يك شبهه
ممكن است گفته شود كه شبيه اين تعبير، در باره امام على عليهالسلام نيز از پيامبر صلّىاللهعليهوآله نقل شده است:
عَلىٌّ مَعَ القُرآنِ وَ القُرآنُ مَعَ عَلىٍّ، لَن يَتَفَرَّقا حَتَّى يَرِدا عَلَىَّ الحَوضَ.۱
على با قرآن است و قرآن با على است و اين دو، هرگز از هم جدا نمىشوند تا در كنار حوض [كوثر] بر من وارد شوند.
يا فرموده است:
عَلِىٌّ مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَهُ، لا يَفتَرِقانِ حَتَّى يَرِدا عَلَىَّ الحَوضَ.۲
على با حق است و حق با على است و اين دو، تا زمانى كه در روز قيامت در كنار حوض [كوثر] بر من وارد شوند، از هم جدا نخواهند شد.
بنا بر اين، اگر استظهار از حديث ثقلين در استدلال به آن براى اثبات استمرار امامت اهل بيت علیهم السّلام صحيح باشد، طبق اين احاديث بايد بگوييم امام على عليهالسلام تا قيامت، زنده است !
پاسخ اين شبهه، اين است كه قياس اين دو حديث با حديث ثقلين، قياس مع الفارق است ؛ زيرا جمله «لَن يَفتَرِقا» در حديث ثقلين، مسبوق به جمله «إنِّى تارِكٌ فيكُم الثَّقَلَينِ» و «إن تَمَسَّكتُم بِهِما لَن تَضِلُّوا» است و اين دو جمله ـ كه دو قرينه روشن بر استمرار امامت اهل بيت علیهم السّلام اند ـ در دو حديث ياد شده وجود ندارند.
به سخن ديگر، پيوستگى امام با قرآن و حق، اگر با موضوع جانشينى و ضرورت