إنَّما أمَرَ بِطاعَةِ أولى الأمرِ۱ لأنَّهُم مَعصومونَ مُطَهَّرونَ، لا يَأمُرونَ بِمَعصِيَتِهِ.۲
خداوند به فرمانبرى از اولو الأمر دستور داده است، به اين جهت كه آنان [از گناه و خطا] مبرّا و پاك اند و به گناه، دستور نمىدهند.
ثانيا، عدم مصونيت اهل بيت علیهم السّلام از خطا، پيوستگى آنان با قرآن را مخدوش مىسازد، در حالى كه حديث ثقلين، با صراحت، پيوستگى و جداناپذيرى قرآن و اهل بيت علیهم السّلام را اعلام نموده است. شيخ مفيد، در اين باره مىگويد:
اين، موجب پاكى آنان از گناه و مانع از دچار شدن آنها به غفلت و فراموشى است ؛ زيرا اگر از آنها، نافرمانى سر بزند و يا در احكام، سهو كنند، از قرآن، در چيزى كه برهان، آن را اثبات كرده است (عصمت)، جدا شدهاند.۳
بنا بر اين، حديث ثقلين، دليل ديگرى است بر عصمت اهل بيت علیهم السّلام و مصونيت آنان از گناه و اشتباه در كنار آيه تطهير و احاديثى كه در تبيين طهارت اهل بيت علیهم السّلام ، صادر شدهاند.۴
۲. مرجعيت علمى اهل بيت علیهم السّلام
دومين پيام روشن حديث ثقلين براى امّت اسلام، مرجعيت علمى اهل بيت علیهم السّلام است. در واقع، پذيرش همتايىِ اهل بيت علیهم السّلام با قرآن و مصونيت علم آنان، براى اثبات اين پيام، كافى است. اين، بدان معناست كه هيچ كس جز اهل بيت علیهم السّلام نمىتواند حقايق قرآن را براى مردم، بازگو كند و آنان را با معارف ناب اسلام، آشنا سازد. امام صادق عليهالسلام مىفرمايد:
إنَّ اللّهَ عَلَّمَ نَبِيَّهُ التَّنزيلَ وَ التَّأويلَ، فَعَلَّمَهُ رَسولُ اللّهِ صلّىاللهعليهوآله عَلِيّا عليهالسلام، قالَ: وَ عَلَّمَنا