بيتِ خود را همتاى قرآن به امّت معرّفى مىنمايد، مقصود از «اهل بيت»، همان جمعى است كه آيه تطهير در باره آنان نازل شده است.
شش. پيامهاى حديث ثقلين
حديث نورانى ثقلين، پيامهايى بس تعيين كننده و سرنوشت ساز، براى امت اسلامى دارد كه از آن جمله است:
۱. عصمت اهل بيت علیهم السّلام
خداوند متعال، خود، عصمت قرآن و مصون بودن آن از هر گونه خطا را تضمين كرده است، چنان كه مىفرمايد:
«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَفِظُونَ.۱
بى ترديد، ما ذكر (قرآن) را فرو فرستاديم و قطعا ما نگهبان آنيم».
نيز تأكيد مىفرمايد:
«لاَّ يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لاَ مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ.۲
باطل، از پيش رو و از پشت سر آن، به سويش نمىآيد. وحى[نامهاى] است از حكيمى ستوده».
پيام روشن «همتايىِ اهل بيت علیهم السّلام با قرآن» در حديث ثقلين، عصمت اهل بيت علیهم السّلام است ؛ زيرا:
اوّلاً، فرمان پيامبر صلّىاللهعليهوآله در باره تمسّك به «اهل بيت» در كنار «قرآن»، به معناى وجوب اطاعت از آنان است و اگر اهل بيت علیهم السّلام مانند قرآن، مصون از خطا نباشند، وجوب فرمانبرى از آنان غير قابل توجيه است.
امام على عليهالسلام در تبيين اين برهان و در باره وجوب اطاعت از اولو الامر مىفرمايد: