121
گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث

ارزيابى سند، بى‏نياز مى‏كند. با اين وصف، بررسى موردى اسناد حديث ثقلين نيز صحّت و اعتبار بسيارى از آنها را نشان مى‏دهد. موارد زير، از بررسى موردىِ اسناد، به دست آمده است:

الف ـ متن صحيح مسلم به نقل از زيد بن ارقم، «صحيح» و مورد قبول اهل سنّت است.۱

ب ـ ناصر الدين آلبانى، روايت سنن الترمذى به نقل از جابر بن عبد اللّه‏ انصارى را «صحيح» شمرده است.۲

ج ـ آلبانى، روايت ترمذى به نقل از زيد بن ارقم و ابو سعيد خُدرى را «صحيح» دانسته است.۳

د ـ حاكم نيشابورى، گزارش زيد بن ارقم در باره خطبه پيامبر صلّى‏الله‏عليه‏و‏آله در غدير خُم را «صحيح» دانسته و ذهبى نيز اين سخن را تأييد كرده است.۴ ابن كثير، صحّت اين حديث را به نقل از استاد خود، ذهبى، گزارش كرده است.۵

ه ـ هيثمى، روايت زيد بن ثابت را «معتبر» دانسته و گفته است:

سندهاى آن، خوب است....۶

طبرانى، آن را در المعجم الكبير نقل كرده است و رجال حديث، ثقه هستند.۷

سيوطى و آلبانى نيز آن را «صحيح» شمرده‏اند.۸

1.. ر . ك : نفحات الأزهار : ج ۱ ص ۱۶۱ .

2.. ر . ك : سلسلة الأحاديث الصحيحة : ج ۴ ص ۳۵۶ ح ۱۷۶۱ .

3.. ر . ك : صحيح الجامع الصغير : ج ۱ ص ۴۸۲ ح ۲۴۵۸ .

4.. ر . ك : المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۱۸ ح ۴۵۷۶ و ص۱۶۱ ح۴۷۱۱ .

5.. ر . ك : البداية و النهاية : ج ۵ ص ۲۰۹ .

6.. ر . ك : مجمع الزوائد : ج ۹ ص ۲۵۶ ح ۱۴۹۵۷ .

7.. ر . ك : مجمع الزوائد : ج ۱ ص ۴۱۳ ح ۷۸۴ .

8.. ر . ك : الجامع الصغير : ج ۱ ص ۴۰۲ ح ۲۶۳۱ ، صحيح الجامع الصغير : ج ۱ ص ۴۸۲ ح ۲۴۵۷ .


گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
120

امام حسين عليه‏السلام،۱ امام زين العابدين عليه‏السلام،۲ امام باقر عليه‏السلام،۳ امام صادق عليه‏السلام،۴ امام رضا عليه‏السلام ۵ و امام هادى عليه‏السلام ۶، اين حديث را روايت كرده‏اند.

ج ـ راويان حديث ثقلين از ميان تابعيان

علاوه بر شمارى از اهل بيت علیهم السّلام ـ كه نامشان گذشت ـ، هفده تن از طبقه بعد از اصحاب پيامبر خدا ـ كه اصطلاحا «تابعيان» ناميده مى‏شوند ـ حديث ثقلين را به طبقه پس از خود، منتقل كرده‏اند، اسامى اين افراد در برخى نگاشته‏هاى مربوط، ذكر شده است.۷

د ـ راويان حديث ثقلين از قرن دوم تا قرن چهاردهم

پس از صحابيان و تابعيان، بسيارى از علما و ائمّه حديث و بزرگان اهل سنّت، از قرن دوم تا قرن چهاردهم هجرى، اين حديث را در آثار خود آورده‏اند. در برخى از كتاب‏هايى كه بدين موضوع پرداخته‏اند، نام بيش از سيصد تن از آنان آمده است.۸

سه. صحّت و صدور حديث ثقلين

تأمّل در «تواتر معنوى» و بلكه «تواتر لفظىِ» حديث ثقلين و كثرت راويان آن در همه طبقات از يك سو، و ناهمگونى گروه‏هاى فكرى و سياسى گزارش كننده اين حديث از سوى ديگر، هر گونه ترديد در صدور آن را برطرف مى‏سازد و پژوهشگر را از

1.. ر . ك : كمال الدين : ص ۲۴۰ ح ۶۴ ، عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج ۱ ص ۵۷ ح ۲۵ و معانى الأخبار : ص۹۰ ح۴ .

2.. ر . ك : معانى الأخبار : ص ۹۰ ح ۴ ، كمال الدين : ص ۲۴۰ ح ۶۴ و عيون أخبار الرضا عليه‏السلام: ج ۱ ص ۵۷ ح ۲۵ .

3.. ر . ك : الكافى : ج ۳ ص ۴۲۲ ح ۶ ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۹۰ .

4.. ر . ك : الكافى : ج ۱ ص ۲۹۳ ح ۳ ، كمال الدين : ص ۲۴۴ ، تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۵ ح ۹ .

5.. ر . ك : عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج ۱ ص ۲۲۹ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۳۶۹ ح۱۸ .

6.. ر . ك : تحف العقول : ص ۴۵۸ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۴۸۸ ح ۳۲۸ .

7.. ر . ك : نفحات الأزهار : ج ۲ ص ۹۰ .

8.. ر . ك : نفحات الأزهار : ج ۱ ص ۱۹۹ و ج ۲ ص ۹۱ .

  • نام منبع :
    گزیده اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20859
صفحه از 370
پرینت  ارسال به