همچنين در ماجراى شورايى كه به فرمان عمر براى تعيين خليفه بعد از او تشكيل شد، امام على عليهالسلام براى اثبات شايستگى خود، به آيه تطهير استدلال مىفرمايد و خطاب به شورا مىگويد: «شما را به خدا آيا كسى در ميان شما هست كه آيه تطهير در حقّ او نازل شده باشد؟». گفتند: خير.۱
نيز در زمان خلافت عثمان در جمع مهاجران و انصار، هنگامى كه آنها در مسجد پيامبر صلّىاللهعليهوآله فضايل خود را مىگفتند و از او مىخواستند او هم چيزى بگويد، او ضمن تأييد خدمات آنان به اسلام، در بيان فضيلت خود به واقعه كسا و آيه تطهير اشاره كرد.۲
همچنين در جريان فتنه ناكِثان و جنگ افروزان جمل، هنگامى كه آنان را به بيعت مجدّد دعوت فرمود، براى اثبات حقّانيت خود، ضمن بر شمردن فضايل خويش، به ويژگى «طهارت» اشاره كرد و فرمود: «هان ! ما اهل بيتى هستيم كه خداوند، هر گونه پليدى را از آنها دور كرده و كاملاً پاكشان گردانيده است».۳
نيز در نامه به معاوية بن ابى سفيان به همين ويژگى تأكيد مىفرمايد و مىنويسد: «ما خاندانى هستيم كه خداوند، هر گونه پليدى و پلشتى را از آنها دور كرده و كاملاً پاكشان گردانيده است»۴. و در واقعه صفّين، هنگامى كه دو لشكر در برابر هم صفآرايى كردند، امام عليهالسلام ضمن خطابهاى، به رويداد كسا اشاره مىفرمايد.۵
همچنين فرزندان آن بزرگوار ـ چه آنها كه در واقعه كسا حضور داشتند، مانند:
1.. المناقب ، ابن مغازلى : ص ۱۱۸ . نيز ، ر . ك : الاحتجاج : ج ۱ ص ۳۲۲ .
2.. الاحتجاج : ج ۱ ص ۳۴۵ ، كتاب سليم بن قيس : ج ۲ ص ۶۴۶ .
3.. الاحتجاج : ج ۱ ص ۳۷۱ ، بحار الأنوار : ج ۳۰ ص ۱۳۶ .
4.. الغارات : ج ۱ ص ۱۹۹ . نيز ، ر. ك : بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۱۳۳ .
5.. كتاب سليم بن قيس : ج ۲ ص ۷۶۱ .