95
گزیده حکمت‌نامه رضوی

ب ـ سرشت و خِرد

۳۰.امام رضا عليه‏السلام: از طريق ساخته‏هاى خدا، به وجود او راه برده مى‏شود و به واسطه خِردها، شناخت او حاصل مى‏گردد و از ره‏گذر سرشت، حجّت [و برهان بر وجود]او ثابت مى‏شود.

۳۱.امام رضا عليه‏السلامـ در پاسخ مردى از زنديقان كه از ايشان پرسيد: دليل بر وجود خداوند چيست؟ ـ: من چون به كالبدم نگريستم و ديدم نمى‏توانم بر طول و عرض آن بيفزايم و يا از آن بكاهم و ناخوشى‏ها را از آن برانم و يا منافع آن را به سويش بكشانم، دانستم كه اين بنا، بانى دارد. پس بدان اقرار كردم و افزون بر آن، وقتى چرخش فلك را به قدرت او و پديد آوردن ابرها و چرخاندن بادها و جريان خورشيد و ماه و ستارگان و ديگر نشانه‏هاى شگفت و آشكار را ديدم، دانستم كه اينها را طرّاح و پديدآورنده‏اى هست.

ج ـ ولايت اهل بيت عليهم‏السلام

۳۲.امام رضا عليه‏السلام: هر كه خوش‏حال مى‏شود كه خدا را بى پرده ببيند و خدا نيز بى پرده به او بنگرد، پس ولايت خاندان محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را بپذيرد و از دشمنان آنان، بيزارى جويد و از ايشان كه پيشواى مؤمنان هستند، پيروى كند. در اين صورت، چون روز قيامت شود، خداوند، بى پرده به او مى‏نگرد و او نيز بدون پرده، خدا را مشاهده مى‏كند.

۲ / ۳

يگانگى خدا

الف ـ معناى توحيد

۳۳.التوحيدـ به نقل از محمّد بن عيسى بن عبيد ـ: امام رضا عليه‏السلام به من فرمود: «اگر كسى به تو بگويد: به من بگو آيا خداوند عز و جل شى‏ء (چيز) است يا نه؟ تو چه مى‏گويى؟».
گفتم: خداوند عز و جل خود از خويشتن به «شى‏ء» ياد كرده است، آن جا كه مى‏فرمايد: «بگو: گواهىِ كدام شى‏ء، بزرگ‏تر است؟ بگو: خدا گواه من و شماست». بنا بر اين، مى‏گويم: او شى‏ء است؛ امّا نه چون ديگر اشيا؛ زيرا نفى شيئيت از او، مستلزم ابطال و نفى اوست.
فرمود: «راست گفتى و درست است».
سپس به من فرمود: «مردم، در باره توحيد بر سه عقيده‏اند: نفى (تعطيل)، تشبيه و اثبات بدون تشبيه. عقيده نفى، روا نيست. عقيده تشبيه هم روا نيست؛ چرا كه هيچ چيز مانند خداوند ـ تبارك و تعالى ـ نيست. راه درست، عقيده سوم است؛ يعنى اثبات بدون تشبيه».


گزیده حکمت‌نامه رضوی
94

ب ـ الفِطرَةُ وَالعَقلُ

۳۰.الإمام الرضا عليه‏السلام: بِصُنعِ اللّهِ يُستَدَلُّ عَلَيهِ، وبِالعُقولِ تُعتَقَدُ مَعرِفَتُهُ، وبِالفِطرَةِ تَثبُتُ حُجَّتُهُ.۱

۳۱.عنه عليه‏السلام ـ لَمّا سَأله رَجُلٌ مِنَ الزَّنادِقَةِ: فَما الدَّليلُ عَلَيهِ ؟ ـ: إنّي لَمّا نَظَرتُ إلى جَسَدي ولَم يُمكِنّي فيهِ زيادَةٌ ولا نُقصانٌ فِي العَرضِ وَالطّولِ ودَفعِ المَكارِهِ عَنهُ وجَرِّ المَنفَعَةِ إلَيهِ، عَلِمتُ أنَّ لِهذا البُنيانِ بانيا، فَأَقرَرتُ بِهِ مَعَ ما أرى مِن دَوَرانِ الفَلَكِ بِقُدرَتِهِ، وإنشاءِ السَّحابِ، وتَصريفِ الرّياحِ ومَجرَى الشَّمسِ وَالقَمَرِ وَالنُّجومِ، وغَيرِ ذلِكَ مِنَ الآياتِ العَجيباتِ المُبَيَّناتِ، عَلِمتُ أنَّ لِهذا مُقَدِّراً ومُنشِئاً.۲

ج ـ وَلايَةُ أهلِ البَيتِ عليهم‏السلام

۳۲.الإمام الرضا عليه‏السلام: مَن سَرَّهُ أن يَنظُرَ إلَى اللّهِ بِغَيرِ حِجابٍ ويَنظُرَ اللّهُ إلَيهِ بِغَيرِ حِجابٍ، فَليَتَوَلَّ آلَ مُحَمَّدٍ، وَليَتَبَرَّأ مِن عَدُوِّهِم، وَليَأتَمَّ بِإِمامِ المُؤمِنينَ مِنهُم ؛ فَإِنَّهُ إذا كانَ يَومُ القيامَةِ نَظَرَ اللّهُ إلَيهِ بِغَيرِ حِجابٍ، ونَظَرَ إلَى اللّهِ بِغَيرِ حِجابٍ.۳

۲ / ۳

تَوحيدُ اللّهِ

أ ـ مَعنَى التَّوحيدِ

۳۳.التوحيد عن محمّد بن عيسى بن عبيد: قال لي أبو الحَسَنِ عليه‏السلام: ما تَقولُ إذا قيلَ لَكَ: أخبِرني عَنِ اللّهِ عز و جل شَيءٌ هُوَ أم لا؟قالَ: فَقُلتُ لَهُ: قَد أثبَتَ اللّهُ عز و جل نَفسَهُ شَيئا، حَيثُ يَقولُ: «قُلْ أَىُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَادَةً قُلِ اللَّهُ شَهِيدٌ بَيْنِى وَبَيْنَكُمْ»۴، فَأَقولُ: إِنَّهُ شَيءٌ لا كَالأَشياءِ ؛ إِذ في نَفيِ الشَّيئيَّةِ عَنهُ إبطالُهُ ونَفيُهُ.قالَ لي: صَدَقتَ وأصَبتَ.ثُمَّ قالَ ليَ الرِّضا عليه‏السلام: لِلنّاسِ فِي التَّوحيدِ ثَلاثَةُ مَذاهِبَ: نَفيٌ، وتَشبيهٌ، وإثباتٌ بِغَيرِ تَشبيهٍ. فَمَذهَبُ النَّفيِ لا يَجوزُ، ومَذهَبُ التَّشبيهِ لا يَجوزُ ؛ لِأَنَّ اللّهَ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ لا يُشبِهُهُ شَيءٌ، وَالسَّبيلُ فِي الطَّريقَةِ الثّالِثَةِ ؛ إثباتٌ بِلا تَشبيهٍ.۵

1.. الأمالي للمفيد : ص ۲۵۴ ح ۴ ، الأمالي للطوسي : ص ۲ ح ۲۸ كلاهما عن محمّد بن يزيد الطبري .

2.. الكافي : ج ۱ ص ۷۸ ح ۳ ، التوحيد : ص ۲۵۱ ح ۳ .

3.. المحاسن : ج ۱ ص ۱۳۳ ح ۱۶۵ عن بكر بن صالح ، بحار الأنوار : ج ۲۷ ص ۹۰ ح ۴۲ .

4.. الأنعام : ۱۹ .

5.. التوحيد : ص ۱۰۷ ح ۸ و ص۱۰۱ ح۱۰ عن العبّاسي نحوه ، بحار الأنوار : ج ۳ ص ۲۶۲ ح ۱۹ .

  • نام منبع :
    گزیده حکمت‌نامه رضوی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23798
صفحه از 545
پرینت  ارسال به