تشبيه كه به امامان شيعه نسبت مىدادند، امام عليهالسلام از حسين بن خالد مىپرسد:
به من بگو: اخبارى كه از امامان و پدرانم درباره تشبيه و جبر نقل كردى بيشتر است يا اخبارى كه از پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله در اين باره نقل شده است؟!
آن گاه امام عليهالسلام شيوه پاسخگويى را در يك گفتگوى دوجانبه به او مىآموزد.۱
شاگردان امام عليهالسلام نيز به خوبى دريافته بودند تا هر آنچه را آموختنى است، ثبت كنند. آنان، حركات امام عليهالسلام را در سخن گفتن و حتّى عبادات ايشان به دقّت زير نظر داشتند و آن را گزارش مىكردند. راويان، شيوه دعا كردن امام، طواف ايشان در حج،۲ چگونگى وداع بيت اللّه الحرام،۳ چگونگى نماز خواندن۴ و همچنين شيوه زيارت كردن ايشان در نجف اشرف۵ را روايت كردهاند.
برخى از راويان مشهور امام رضا عليهالسلام كه در كتب اربعه و وسائل الشيعة، بيشترين روايات را از ايشان گزارش كردهاند، به ترتيب كثرت نقل، عبارت اند از:
احمد بن محمّد بن ابى نصر بَزَنطى، محمّد بن سنان، فضل بن شاذان، محمّد بن اسماعيل بن بزيع، حسن بن على وشّاء، حسن بن على بن فضّال تيمى، صفوان بن يحيى، يونس بن عبد الرحمان، سليمان بن جعفر بن ابراهيم جعفرى، احمد بن عامر طايى، محمّد بن فضيل صيرفى و معمّر بن خلاّد. اين راويان، بيش از چهل درصد روايات نقل شده از امام عليهالسلام را گزارش كردهاند.
مهمترين ويژگى محدّثان شيعه در عصر امام رضا عليهالسلام را مىتوان در پايهگذارى شيوه جوامعنگارى دانست. آنان با تدوين كتابهاى حديثى به صورت موضوعى و