خراسان، گسترش بيشترى داشته است. مأمون نيز از اين مجالس، ناخرسند بوده است. ابو صلت مىگويد:
خبر به مأمون رسيد كه امام رضا عليهالسلام مجالس كلامى منعقد مىكند و مردم، شيفته دانش او مىشوند.۱
البته مأمون، مرجعيت علمى و محبوبيّت امام را برنتابيد و حاجب خويش ـ محمّد بن عمرو طوسى ـ را براى برهم زدن جلسات امام مأمور كرده بود.۲
۴. عرضه حديث و آموزش نقد آن
از ويژگىهاى اين دوران، آن است كه جعل حديث، افزون بر انتشار در سطح عموم جامعه، با عنوان محبّت و منقبتگويى در حال رخنه كردن به درون جامعه شيعه بود، چنان كه امام عليهالسلام خود فرموده است:
غاليان درباره جبر و تشبيه، اخبارى منسوب به ما ساختند ؛ غاليانى كه عظمت الهى را كوچك جلوه دادند.۳
عرضه حديث، سبب شد تا بسيارى از انديشههاى نادرست در باره توحيد،۴ مانند جبر و تشبيه۵ و...، عصمت و داستانهاى مربوط به پيامبران و نظاير آنها، به وسيله امام عليهالسلام پالايش و از احاديث شيعه، زدوده شود.۶
در روايتى امام عليهالسلام منشأ برخى روايات ساختگى در موضوعاتى همچون داستانهاى انبيا و يا فضائل اهل بيت عليهمالسلام را بسيار شيوهمند، بيان مىكند. به بيان
1.. عيون أخبار الرضا عليهالسلام : ج ۲ ص ۱۷۲ ح ۱ .
2.. همان .
3.. الاحتجاج : ج ۲ ص ۴۱۴ .
4.. كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۷۱ .
5.. ر . ك : عيون أخبار الرضا عليهالسلام : ج ۱ باب ۱۱ ما جاء عن الرضا عليهالسلام من الأخبار فى التوحيد .
6.. در زمينه عرضه حديث به امامان ، مىتوانيد به مقالاتى كه با همين عنوان از جناب آقاى عبد الهادىمسعودى در فصلنامه علوم حديث (ش ۶ و ۹) منتشر شده، مراجعه كنيد.