417
گزیده حکمت‌نامه رضوی

فصل پنجم

حج

۵ / ۱

حكمت حج

۳۶۴.امام رضا عليه‏السلامـ در آنچه فضل بن شاذان از سخنان ايشان در باره حكمت تكاليف، گردآورى كرده است ـ: اگر كسى بپرسد: «چرا به انجام دادن حج فرمان داده شده است؟»، گفته مى‏شود: براى گسيل شدن به سوى خداوند عز و جل و درخواست ثواب زيادى از او و بيرون رفتن همراه با توبه از همه گناهان گذشته كه بنده دارد و آغاز زندگى نو براى آينده، و خرج كردن ثروت‏ها، و به رنج افكندن بدن، و دورى از اشتغال به خانواده و فرزندان، و باز داشتن جان از خوشى‏ها، و حركت در سرما و گرما و استوارى و پافشارى هماره بر آن به همراه فروتنى و خاكسارى و خضوع، علاوه بر منافعى كه حج براى همگان در خاور و باختر زمين و خشكى و دريا و براى حج‏گزاران و غير حج‏گزاران از بازرگان و وارد كننده و فروشنده و خريدار و پيشه‏ور و مسكين و اجاره‏دار و نادار دارد، و موجب برآوردن نياز ساكنان اطراف مكّه كه امكان گرد آمدن در حج پيدا مى‏كنند، مى‏شود. به علاوه، در حج، فهم دقيق دين ممكن مى‏گردد و اخبار ائمّه عليهم‏السلام به نواحى و مناطق مختلف برده مى‏شود، همان گونه كه خداوند متعال فرموده است: «پس چرا از هر گروهى از آنها، دسته‏اى كوچ نمى‏كنند تا در دين، آگاهى پيدا كنند، و وقتى باز مى‏گردند، قومشان را بيم دهند، شايد آنان بترسند»و نيز «تا شاهد منافعشان باشند»....


گزیده حکمت‌نامه رضوی
416

الفصل الخامس

الحَجّ

۵ / ۱

حِكمَةُ الحَجِّ

۳۶۴.الإمام الرضا عليه‏السلام ـ فيما جَمَعَهُ الفَضلُ بنُ شاذانَ مِن كَلامِهِ في عِلَلِ الفَرائضِ ـ: إِن سأَلَ سائِلٌ فَقال:... فَلِمَ اُمِرَ بِالحَجِّ؟ قيل: لِعِلَّةِ الوِفادَةِ إِلَى اللّهِ عز و جل، وطَلَبِ الزّيادَةِ، وَالخُروجِ مِن كُلِّ مَا اقتَرَفَ العَبدُ تائِباً مِمّا مَضَى مُستأنِفاً لِما يستَقبِلُ، مَعَ ما فيهِ مِن إِخراجِ الأَموالِ وتَعَبِ الأَبدانِ وَالاشتِغالِ عَنِ الأَهلِ وَالوَلَدِ وحَظرِ الأَنفُسِ عَنِ اللَّذّاتِ، شاخِصاً في الحَرِّ وَالبَردِ، ثابِتاً ذَلِكَ عَلَيهِ دائِماً مَعَ الخُضوعِ وَالاستِكانَةِ وَالتَّذَلُّلِ، مَعَ ما في ذَلِكَ لِجَميعِ الخَلقِ مِنَ المَنافِعِ، في شَرقِ الأَرضِ وغَربِها، ومَن في البَرِّ وَالبَحرِ، مِمَّن يَحِجُّ و مِمَّن لا يَحِجُّ، مِن بَينِ تاجِرٍ وجالِبٍ وبائِعٍ ومُشتَرٍ وكاسِبٍ ومِسكينٍ ومُكارٍ وفَقيرٍ، وقَضاءِ حَوائِجِ أهلِ الأَطرافِ في المَواضِعِ المُمكِنِ لَهُمُ الاجتِماعُ فيها، مَعَ ما فيهِ مِن التَّفَقُّهِ ونَقلِ أخبارِ الأئمّةِ عليهم‏السلام إلى كُلِّ صُقعٍ وناحِيَةٍ، كما قالَ اللّهُ تَعالى: «فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا فِى الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»۱، و«لِّيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ»....۲

1.. التوبة : ۱۲۲ . ۲ . الحجّ : ۲۸ .

2.. عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج۲ ص۹۹و۱۱۹ ح۱ ، علل الشرائع : ص۲۷۳ ح۹ نحوه .

  • نام منبع :
    گزیده حکمت‌نامه رضوی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23180
صفحه از 545
پرینت  ارسال به