35
گزیده حکمت‌نامه رضوی

خوش‏بختانه برخى از رخدادها و مسلّمات تاريخى وجود دارد كه مى‏تواند در تحليل صحيح، به شايستگى به ما كمك نمايد. براى نمونه، دشمنى‏هاى خونين و هميشگى عبّاسيان با علويان است كه در به شهادت رساندن سادات و حتّى هم‏پيمانان خويش، نظير سادات حسنى، از هيچ جنايتى فروگذار نكردند. افزون بر اين، جريان كشتن امين توسّط مأمون، تنها به جهت حكومتدارى، مورّخانِ منصف را از هر گونه نگاه خوش‏بينانه به مأمون در مسئله ولايت‏عهدى باز مى‏دارد. از اين رو، همواره جمعى از دانشمندان شيعه بر اين باور بوده‏اند كه مأمون در تصميم به اعطاى خلافت و يا ولايت‏عهدى، نيّت صادقانه‏اى نداشته و اين كار، تنها يك حقّه سياسى در امر كشوردارى بوده است.۱

۳. ارزيابى ديدگاه‏هاى مختلف در باره انگيزه ولايت‏عهدى امام رضا عليه‏السلام

منابع روايى و تاريخى نيز در تبيين مسئله ولايت‏عهدى، داراى تشويش است. اين تشويش‏ها سبب شده كه ديدگاه‏هاى گوناگونى در اين زمينه وجود داشته باشد.

چرايى پيشنهاد ولايت‏عهدى را بسيارى از متفكّران بررسى كرده‏اند و گاه تا ده انگيزه بر شمرده‏اند.۲ به نظر مى رسد كه بر اساس متون روايى، مهم‏ترين انگيزه‏هاى

1.. ر . ك : حياة الإمام الرضا عليه‏السلام ، قرشى : ج ۲ ص ۲۸۲ ، حياة الإمام الرضا عليه‏السلام ، جعفر مرتضى عاملى :ص ۴۴۲ ، تحليلى از زندگانى امام رضا عليه‏السلام ، محمّد جواد فضل اللّه‏ : ص ۹۸ .

2.. يكى از محقّقان ، ده انگيزه مأمون را كه در منابع آمده ، اين گونه شماره كرده است: اعتقاد مأمون به اعلم و افضل و اورع و اتقى بودن امام، وفاى مأمون به نذرى كه پيش‏تر كرده بود، تشيّع مأمون، راحت نمودن خود از مشكلات حكومتدارى، برقرارى محبّت و دوستى بين بنى عبّاس و بنى اميّه، بد جلوه دادن شخصيت امام عليه‏السلام در نگاه عموم، مقابله با شيوع انديشه اسماعيليه، انتقام از بنى عبّاس به جهت تكيه نمودن به امين و تحقير مأمون، مقابله با قيام‏هاى علويان و تأمين مصالح حكومت عبّاسى (الإمام الرضا عند أهل السنة : ص ۱۸۱) . مرحوم محمّد باقر شريف القرشى نيز هفت انگيزه را بيان داشته كه عبارت‏اند از : تقويت حكومت عبّاسى به زعامت مأمون در قبال طرفداران امين در جهان اسلام، تغيير افكار عمومى در مخالفت و ضدّيت با حكومت عبّاسى، جلب محبت لشكريان و سربازان (چه اين كه بسيارى از آنها علاقه‏مند به امام رضا عليه‏السلام بوده‏اند) ، فرو نشاندن قيام‏هايى كه با نام دعوت به «الرضا من آل محمّد» انجام مى‏شد، مشروعيت‏بخشى به حكومت مأمون و غير ظالم دانستن حكومتش بر خلاف پدرش، شناسايى عناصر شيعه، ترويج اين ديدگاه كه امام عليه‏السلام از زاهدان نيست (حياة الإمام الرضا عليه‏السلام ، قرشى : ج ۲ ص ۲۸۲) .


گزیده حکمت‌نامه رضوی
34

شعله‏هاى قيامش را دامنگير شهرهايى چون بصره، مكه، يمن، فارس، اهواز و مدائن نمايد. فرماندهان وى، همگى از علويان (و سه نفر از آنها، برادران امام رضا عليه‏السلام) بودند: عبّاس بن محمّد بن عيسى جعفرى، حسين بن حسن اَفطَس، ابراهيم بن موسى بن جعفر عليه‏السلام، اسماعيل بن موسى بن جعفر عليه‏السلام، زيد بن موسى بن جعفر عليه‏السلام، محمّد بن سليمان بن داوود بن حسن بن حسن عليه‏السلام.۱ تعداد كشته شده‏هاى عبّاسيان در قيام ابوالسرايا را در كمتر از يك سال، بالغ بر دويست هزار نفر نگاشته‏اند.۲

در سال ۲۰۰ هجرى، محمّد بن جعفر ديباج، يكى از فرزندان امام صادق عليه‏السلام در مكّه با گروهى بيعت نمود و سپس قيام كرد. عيسى جلودى، سپاه او را در نورديد و به او امان‏نامه داد و او حكومت را از آنِ مأمون دانست و همراه گروهى از آل ابو طالب، به خراسان سفر كرد.۳

۲ ـ ۳. سياسى ـ امنيّتى بودن پيشنهاد ولايت‏عهدى

هرچند انگيزه‏هاى مختلفى براى پيشنهاد ولايت‏عهدى به امام رضا عليه‏السلام مطرح شده است ؛ ولى با در نظر گرفتن شخصيّت مأمون از يك سو، فضاى سياسى ـ اجتماعى دوران حكومت وى، از سوى ديگر و مهم‏تر از همه، با ملاحظه اسناد قطعى روايى و تاريخى، مى‏توان به طور قاطع گفت: پيشنهاد ولايت‏عهدى از جانب خليفه، يك مسئله كاملاً سياسى و امنيتى است. بنا بر اين، طبيعى است كه دلائل آن و لايه‏هاى زيرينِ اهداف طرح يا طرّاحان آن به روشنى مشخّص نباشد، بويژه آن كه قرن‏ها از تاريخ اين رخداد، گذشته و اسناد باقى مانده، بسيار محدود است.

1.. الكامل فى التاريخ: ج۶ ص ۳۰۵.

2.. مقاتل الطالبيين : ص ۳۶۶ : «قال : و نظر فى الدواوين فوجد من قتل من أصحاب السلطان فى وقائع أبىالسرايا مائتا ألف رجل» .

3.. عيون أخبار الرضا عليه‏السلام: ج۱ ص۲۲۴ ح۸ .

  • نام منبع :
    گزیده حکمت‌نامه رضوی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22931
صفحه از 545
پرینت  ارسال به