277
گزیده حکمت‌نامه رضوی

۲ / ۲

شمار امامان از اهل بيت علیهم السلام

۱۸۹.امام رضا عليه‏السلامـ به نقل از پدرانش عليهم‏السلام ـ: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «هر كس دوست دارد كه به دين من چنگ زند و پس از من، بر كشتى نجات بنشيند، پس به على بن ابى طالب، اقتدا كند و با دشمن او، دشمنى و با دوست او، دوستى ورزد ؛ چرا كه او، هم در زندگى‏ام و هم پس از مرگم، وصىّ من است و جانشين من در ميان امّتم. او پيشواى هر مسلمانى و امير هر مؤمنى پس از من است. سخن او، سخن من است و فرمان او، فرمان من و نهى او، نهى من است. پيرو او، پيرو من و ياور او، ياور من است و آن كه از يارى او دست كشد، از يارى دادن به من، دست كشيده است».
سپس فرمود: «هر كس پس از من، از على جدا شود، در روز قيامت، نه او مرا مى‏بيند و نه من، او را مى‏بينم. هر كس با على مخالفت ورزد، خداوند، بهشت را بر او حرام مى‏گردانَد و جايگاهش را آتش قرار مى‏دهد و اين، بد فرجامى است. هر كس على را تنها بگذارد، خداوند، او را در آن روزى كه به پيشگاهش روند، تنها مى‏گذارد و هر كس على را يارى دهد، خداوند، او را در روزى كه به ديدارش رود، يارى مى‏رساند و هنگام پرسش، حجّتش را به او القا مى‏كند».
سپس فرمود: «حسن و حسين، پس از پدرشان، پيشوايان امّت من و سَرور جوانان بهشت هستند. مادرشان، بانوى بانوان جهان است و پدرشان، سَرور اوصيا. از نسل حسين، نُه امام خواهد بود كه نهمينِ آنان، قائم از فرزندان من است. فرمان‏بُردارى از آنان، فرمان‏بُردارى از من است و نافرمانى از آنان، نافرمانى از من. از انكار كنندگانِ فضيلت و برترى آنان و از كسانى كه پس از من، حرمت ايشان را زير پا نهند، به خدا شِكوه مى‏كنم. خداوند، خود، براى حمايت و يارى عترتم و امامان امّتم و براى انتقام گرفتن از منكرانِ حقّ آنان، بسنده است «و به زودى، كسانى كه ستم كردند، خواهند دانست كه به چه بازگشتگاهى باز مى‏گردند».


گزیده حکمت‌نامه رضوی
276

۲ / ۲

عَدَدُ الأَئِمَّةِ مِن أهلِ البَيت علیهم السلام

۱۸۹.الإمام الرضا عن آبائه عليهم‏السلام: قالَ رَسولُ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: «مَن أحَبَّ أن يَتَمَسَّكَ بِديني ويَركَبَ سَفينَةَ النَّجاةِ بَعدي، فَليَقتَدِ بِعَليِّ بنِ أبي طالِبٍ، وَليُعادِ عَدُوَّهُ، وَليُوالِ وَلِيَّهُ ؛ فَإِنَّهُ وَصِيّي وخَليفَتي عَلى اُمَّتي في حَياتي وبَعدَ وَفاتي، وهُوَ إمامُ كُلِّ مُسلِمٍ، وأميرُ كُلِّ مُؤمِنٍ بَعدي ؛ قَولُهُ قَولي، وأمرُهُ أمري، ونَهيُهُ نَهيي، وتابِعُهُ تابِعي، وناصِرُهُ ناصِري، وخاذِلُهُ خاذِلي».ثُمَّ قالَ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: «مَن فارَقَ عَليّاً بَعدي لَم يَرَني ولَم أرَهُ يَومَ القيامَةِ، ومَن خالَفَ عَليّاً حَرَّمَ اللّهُ عَلَيهِ الجَنَّةَ، وجَعَلَ مأواهُ النّارَ وبِئسَ المَصيرُ، ومَن خَذَلَ عَليّاً خَذَلَهُ اللّهُ يَومَ يُعرَضُ عَلَيهِ، ومَن نَصَرَ عَليّاً نَصَرَهُ اللّهُ يَومَ يَلقاهُ، ولَقَّنَهُ حُجَّتَهُ عِندَ المُساءَلَةِ».ثُمَّ قالَ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: «الحَسَنُ وَالحُسَينُ إماما اُمَّتي بَعدَ أبيهِما، وسَيِّدا شَبابِ أهلِ الجَنَّةِ، واُمُّهُما سَيِّدةُ نِساءِ العالَمينَ، وأبوهُما سَيِّدُ الوَصيّينَ. ومِن وُلدِ الحُسَينِ تِسعَةُ أئِمَّةٍ، تاسِعُهُمُ القائِمُ مِن وُلدي، طاعَتُهُم طاعَتي، ومَعصيَتُهُم مَعصيَتي. إلَى اللّهِ أشكو المُنكِرينَ لِفَضلِهِم، وَالمُضَيِّعينَ لِحُرمَتِهِم بَعدي، وكَفى بِاللّهِ وَلِيّاً وناصِراً لِعِترَتي وأئِمَّةِ اُمَّتي، ومُنتَقِماً مِنَ الجاحِدينَ لِحَقِّهِم ؛ «وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ»۱.۲

1.. الشعراء : ۲۲۷ .

2.. كمال الدين : ص ۲۶۰ ح ۶ ، التحصين لابن طاووس : ص ۵۵۳ كلاهما عن الحسين بن خالد .

تعداد بازدید : 23792
صفحه از 545
پرینت  ارسال به