231
گزیده حکمت‌نامه رضوی

۷ / ۷ ـ ۱۳

آيه ۷۲ سوره اسرا

«و هر كس در اين [جهان] كور باشد، در آخرت نيز كور است و گم‏راه‏تر».

۱۵۱.امام رضا عليه‏السلامـ در باره آيه «هر كس در اين [جهان] كور باشد، در آخرت نيز كور است و گم‏راه‏تر» ـ: او كسى است كه حج، ـ يعنى حجّ واجب ـ را به تأخير اندازد و بگويد: امسال، حج مى‏روم، سال ديگر، حج مى‏روم تا آن كه سرانجام، مرگش فرا رسد.

۷ / ۷ ـ ۱۴

آيه ۳۰ سوره روم

«سرشتى كه خدا، مردم را بر آن سرشته است».

۱۵۲.امام رضا عليه‏السلامـ به نقل از پدرش از جدّش از امام باقر عليهم‏السلام، ـ در تفسير فرموده خداى عز و جل: «سرشتى كه خدا، مردم را بر آن سرشته است» ـ: اين سرشت [توحيد و خداشناسى]عبارت است از [شهادتِ]: «لا إله إلاّ اللّه‏، محمّد رسول اللّه‏، على امير المؤمنين ولىّ اللّه‏». تا اين جا [و مجموع اينها]توحيد است.۱

۷ / ۷ ـ ۱۵

آيه ۷۲ سوره احزاب

«ما امانت را بر آسمان‏ها و زمين و كوه‏ها عرضه كرديم، از برداشتن آن، سر باز زدند».

۱۵۳.امام رضا عليه‏السلامـ در باره اين سخن خداوند عز و جل: «ما امانت را بر آسمان‏ها و زمين و كوه‏ها عرضه داشتيم، از برداشتن (پذيرفتن) آن، سر باز زدند» ـ: مقصود از امانت، ولايت است. هر كس آن را به ناحق ادّعا كند، كافر است.

1.. مراد آن است كه : انسان با سرشت اعتراف به خدا و بى‏شريكى او آفريده شده است ؛ زيرا با وجدانخود در مى‏يابد كه به اسبابى نياز دارد كه آن اسباب نيز به اسبابى ديگر نيازمندند و اين ، همان توحيد است . همچنين با سرشت اعتراف به نبوّت آفريده شده است ؛ زيرا به وجدان در مى‏يابد كه ناقص است و اين نقص ، او را نيازمند به دينى كرده كه كاملش گردانَد و اين ، همان نبوّت است . نيز با سرشت اعتراف به ولايت ، آفريده شده است ؛ زيرا با وجدان در مى‏يابد كه اگر بخواهد عمل خود را بر طبق دين سازماندهى نمايد ، جز در سايه سرپرستى و ولايت خدا نمى‏تواند و اين ، همان ولايت است . فاتح اين ولايت در اسلام ، على عليه‏السلام است . البتّه اين سخن ، بدان معنا نيست كه هر انسانى ـ حتّى انسان‏هاى نخستين ـ به فطرتشان متديّن به اين شهادت بوده‏اند الميزان فى تفسير القرآن : ج ۱۶ ص ۱۸۷ .


گزیده حکمت‌نامه رضوی
230

۷ / ۷ ـ ۱۳

الآيَةُ ۷۲ مِن سورَةِ الإِسراءِ

«و مَن كانَ في هذهِ أعمى فهُوَ فِي الآخِرَةِ أعمَى و أضَلُّ سَبيلاً».

۱۵۱.الإمام الرضا عليه‏السلام ـ في قَولِهِ تَعالى: «و مَن كانَ في هذهِ أعمى فهُوَ فِي الآخِرَةِ أعمَى و أضَلُّ سَبيلاً» ـ: ذاكَ الّذي يُسَوِّفُ الحَجَّ ـ يَعني حَجَّةَ الإِسلامِ ـ يَقولُ: العامَ أحِجُّ، العامَ أحِجُّ، حَتّى يَجيئَهُ المَوتُ.۱

۷ / ۷ ـ ۱۴

الآيَةُ ۳۰ مِن سورَةِ الرّومِ

«فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِى فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا».

۱۵۲.الإمام الرضا عن أبيه عن جدّه عن الإمام الباقر عليهم‏السلام ـ في تَفسيرِ قَولِهِ عز و جل: «فِطرَتَ اللّه‏ الَّتِى فَطَرَ النّاسَ عَلَيها»: هُوَ «لا إلهَ إلاّ اللّهُ، مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّهِ، عَليٌّ أميرُ المُؤمِنينَ وَليُّ اللّهِ»، إلى هاهُنا التَّوحيدُ.۲

۷ / ۷ ـ ۱۵

الآيَةُ ۷۲ مِن سورَةِ الأَحزابِ

«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا».

۱۵۳.الإمام الرضا عليه‏السلام ـ في قَولِ اللّهِ عز و جل: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا» ـ: فَقالَ: الأَمانَةُ الوِلايَةُ ؛ مَنِ ادَّعاها بِغَيرِ حَقٍّ فَقَد كَفَرَ.۳

1.. كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۴۴۷ ح ۲۹۳۳ عن محمّد بن الفضيل ، الكافي ج ۴ ص ۲۶۹ ح ۲عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليه‏السلام .

2.. تفسير القمّي : ج ۲ ص ۱۵۵ عن الهيثم بن عبد اللّه ، التوحيد : ص ۳۲۹ ح ۷ .

3.. عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج ۱ ص ۳۰۶ ح ۶۶ ، معاني الأخبار : ص ۱۱۰ ح ۳ كلاهما عن الحسين بنخالد .

  • نام منبع :
    گزیده حکمت‌نامه رضوی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22964
صفحه از 545
پرینت  ارسال به