225
گزیده حکمت‌نامه رضوی

۷ / ۷ ـ علیه السلام

آيه ۶۷ سوره مائده

«اى پيامبر! آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده است، ابلاغ كن و اگر نكنى، پيامش را نرسانده‏اى ؛ و خدا، تو را از [گزند]مردم، نگاه مى‏دارد».

۱۴۴.عيون أخبار الرضا عليه‏السلامـ به نقل از سهل بن قاسم نوشجانى ـ: مردى به امام رضا عليه‏السلام گفت: اى فرزند پيامبر خدا! از قول عُروة بن زبير نقل مى‏شود كه گفت: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در حال تقيّه از دنيا رفت.
امام عليه‏السلام فرمود: «پس از فرموده خداوند متعال كه: «اى پيامبر! آنچه را به سوى تو نازل شده است، ابلاغ كن و اگر نكنى، پيامش را نرسانده‏اى ؛ و خدا، تو را از [گزند] مردم، نگاه مى‏دارد»، با تضمين خداى عز و جل، هر گونه تقيّه‏اى را كنار گذاشت و فرمان خداوند متعال را بيان فرمود ؛ امّا پس از رحلت ايشان، قريش، هر كارى كه دلشان خواست، كردند ؛ ولى پيش از نزول اين آيه، شايد [تقيّه مى‏فرموده است]».

۷ / ۷ ـ ۸

آيه ۵۹ سوره انعام

«هيچ برگى فرو نمى‏افتد، مگر اين كه آن را مى‏داند، و هيچ دانه‏اى در تاريكى‏هاى زمين و هيچ تَر و خشكى نيست، مگر اين كه در كتابى روشن، ثبت است».

۱۴۵.تفسير العيّاشىـ به نقل از حسين بن خالد ـ: از ابوالحسن عليه‏السلام ۱ در باره اين فرموده خدا پرسيدم: «هيچ برگى فرو نمى‏افتد، مگر اين كه آن را مى‏داند، و هيچ دانه‏اى در تاريكى‏هاى زمين و هيچ تَر و خشكى نيست مگر اين كه در كتابى روشن، ثبت است»، فرمود: «مراد از برگ، جنينى است كه از شكم مادرش مى‏افتد، پيش از آن كه صدايش به گريه بلند شود». گفتم: «و هيچ دانه‏اى»؟ فرمود: «مقصود، فرزند در شكم مادرش است، هر گاه صدايش به گريه بلند شود و پيش از رسيدن زمان ولادت بيفتد». گفتم: «و هيچ تَرى»؟ فرمود: «مقصود، مُضغه است، هر گاه در رَحِم قرار گيرد و پيش از آن كه خلقتش كامل گردد و پيش از آن كه منتقل شود». گفتم: «و خشكى»؟ فرمود: «فرزندِ كامل است». گفتم: «در كتابى روشن»؟ فرمود: «يعنى در امامى روشن».

1.. احتمال دارد كه ابو الحسن در اين جا امام رضا عليه‏السلام باشد ، احتمال هم دارد امام كاظم عليه‏السلام باشد . قرينه‏اى كه تعيين كننده يكى از آن دو بزرگوار باشد ، وجود ندارد ؛ زيرا حسين بن خالد ، از هر دوى آنها روايت كرده است .


گزیده حکمت‌نامه رضوی
224

۷ / ۷ ـ ۷

الآيَةُ ۶۷ مِن سورَةِ المائِدَةِ

«يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ».

۱۴۴.عيون أخبار الرضا عليه‏السلام عن سهل بن القاسم النّوشجاني: قالَ رَجُلٌ لِلرِّضا عليه‏السلام: يابنَ رَسولِ اللّهِ، إِنَّهُ يُروَى عَن عُروَةَ بنِ الزُّبَيرِ أنَّهُ قالَ: تُوُفّيَ رَسولُ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله وهُوَ في تَقِيَّةٍ.
فَقالَ: أمّا بَعدَ قَولِ اللّهِ تَعالَي: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» فَإِنَّهُ أزالَ كُلَّ تَقيَّةٍ بِضَمانِ اللّهِ عز و جل، وبَيَّنَ أمرَ اللّهِ تَعالَي، ولَكِنَّ قُرَيشاً فَعَلَت مَا اشتَهَت بَعدَهُ، وأمّا قَبلَ نُزولِ هَذِهِ الآيَةِ فَلَعَلَّهُ.۱

۷ / ۷ ـ ۸

الآيَةُ ۵۹ مِن سورَةِ الأَنعامِ

«مَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُهَا وَلاَحَبَّةٍ فِى ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ يَابِسٍ إِلاَّ فِى كِتَابٍ مُّبِينٍ».

۱۴۵.تفسير العياشي عن الحسين بن خالد: سَأَلتُ أبَا الحَسَنِ عليه‏السلام عَن قَولِ اللّهِ: «مَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُهَا وَلاَحَبَّةٍ فِى ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ يَابِسٍ إِلاَّ فِى كِتَابٍ مُّبِينٍ»، فَقالَ: الوَرَقَةُ السِّقطُ يَسقُطُ مِن بَطنِ أُمِّهِ مِن قَبلِ أن يُهِلَّ الوَلَدُ. قالَ: فَقُلتُ: وقَولُهُ: «وَلاَحَبَّةٍ»؟ قالَ: يَعني الوَلَدَ في بَطنِ أُمِّهِ إِذا أهَلَّ ويَسقُطُ مِن قَبلِ الوِلادَةِ. قالَ: قُلتُ: قَولُهُ: «وَلاَ رَطْبٍ»؟ قالَ: يَعني المُضغَةَ إِذا استَكَنَّت فِي الرَّحِمِ قَبلَ أن يَتِمَّ خَلقُها قَبلَ أن يَنتَقِلَ. قالَ: قلت: قَولُهُ: «وَلاَ يَابِسٍ»؟ قالَ: الوَلَدُ التّامُّ. قالَ: قُلتُ: «فِى كِتَابٍ مُّبِينٍ»؟ قالَ: في إمامٍ مُبينٍ.۲

1.. عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج۲ ص۱۳۰ ح۱۰ ، بحار الأنوار : ج۱۶ ص۲۲۱ ح۱۶ .

2.. تفسير العيّاشي : ج۲ ص۹۹ ح۱۴۲۴ ، بحار الأنوار : ج۴ ص۹۰ ح۳۶ .

  • نام منبع :
    گزیده حکمت‌نامه رضوی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22646
صفحه از 545
پرینت  ارسال به