211
گزیده حکمت‌نامه رضوی

۱۳۱.امام رضا عليه‏السلامـ به نقل از پدرش عليه‏السلام ـ: مردى از امام صادق عليه‏السلام پرسيد: چرا قرآن، هر چه بيشتر منتشر و مطالعه مى‏شود، بر تازگى و طراوت آن، افزوده مى‏گردد؟
فرمود: «چون خداوند، آن را براى زمانى خاص و مردمى خاص، فرو نفرستاد. بنا بر اين، قرآن، در هر زمانى، نو و براى هر مردمى، تا روز قيامت، تازه است».

۱۳۲.امام رضا عليه‏السلام: مردم نمى‏دانند و اشتباه فكر مى‏كنند. خداوند عز و جل پيامبرش را از دنيا نبُرد، تا آن كه دين خود را كامل گردانيد و قرآن را ـ كه بيان هر چيزى در آن آمده است ـ، بر او فرو فرستاد ؛ حلال و حرام و حدود و احكام و هر آنچه را كه مورد نياز مردم است، به طور كامل، در آن بيان كرد و فرمود: «ما در كتاب، چيزى را فروگذار نكرده‏ايم»... و هر آنچه را امّت، بدان نياز دارند، براى ايشان بيان فرمود. بنا بر اين، هر كس معتقد باشد كه خداوند عز و جل دينش را كامل نكرده، بى‏گمان، كتاب خدا را رد كرده است و هر كس كتاب خدا را رد كند، به او كافر است.

۷ / ۳

ارزش فاتحة الكتاب

۱۳۳.امام رضا عليه‏السلامـ به نقل از پدرانش از امام حسن از امام على عليهم‏السلام ـ: از پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شنيدم كه مى‏فرمايد: «خداوند عز و جل به من فرمود: "اى محمّد! «ما به تو سِبعِ مَثانى و قرآن عظيم را عطا كرديم»". پس نعمت فاتحة الكتاب را تنها به من داد و آن را همسنگِ قرآن بزرگ، قرار داد».
فاتحة الكتاب، ارزشمندترين چيز در گنجينه‏هاى عرش بود. خداوند عز و جل آن را به محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله اختصاص داد و او را بِدان، مفتخر ساخت و هيچ يك از پيامبرانش را در آن، با او شريك نكرد، بجز سليمان عليه‏السلام را كه از فاتحة الكتاب، «بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحيمِ»آن را به او عطا فرمود، آن جا كه به نقل از بلقيس مى‏گويد: «نامه‏اى گرامى برايم آمده است كه از طرف سليمان است و [مضمونِ] آن، اين است: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم».
آگاه باشيد كه هر كس با اعتقاد به ولايت محمّد و خاندان پاك او و طاعت از اوامر آنها و ايمان داشتن به ظاهر و باطنشان، اين سوره را بخواند، خداى عز و جل به ازاى هر حرف آن، يك حسنه به او مى‏دهد كه هر كدام از آنها برايش از دنيا و تمام اموال و خيرات آن، بهتر است و هر كس به كسى كه آن را قرائت مى‏كند، گوش بسپارد، اجرى به اندازه يك سومِ اجر قارى خواهد داشت. پس هر يك از شما تا مى‏تواند به اين خيرى كه به شما عرضه شده است، بيفزايد كه آن، غنيمت است. مبادا زمانش از دست برود و در دل‏هايتان حسرت بماند.


گزیده حکمت‌نامه رضوی
210

۱۳۱.الإمام الرضا عن أبيه عليهماالسلام: إنَّ رَجُلاً سَأَلَ أبا عَبدِ اللّهِ عليه‏السلام: ما بالُ القُرآنِ لا يَزدادُ عِندَ النَّشرِ وَالدِّراسَةِ إلاّ غَضاضَةً؟فَقالَ: لِأَنَّ اللّهَ لَم يُنزِلهُ لِزَمانٍ دونَ زَمانٍ، ولا لِناسٍ دونَ ناسٍ، فَهُوَ في كُلِّ زَمانٍ جَديدٌ، وعِندَ كُلِّ قَومٍ غَضٌّ، إلى يَومِ القيامَةِ.۱

۱۳۲.عنه عليه‏السلام: جَهِلَ القَومُ وخُدِعوا عَن آرائِهِم، إنَّ اللَهَ عز و جل لَم يَقبِض نَبيَّهُ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله حَتّى أكمَلَ لَهُ الدّينَ، وأنزَلَ عَلَيهِ القُرآنَ فيهِ تِبيانُ كُلِّ شَيءٍ ؛ بَيَّنَ فيهِ الحَلالَ والحَرامَ، وَالحُدودَ وَالأَحكامَ، وجَميعَ ما يَحتاجُ إلَيهِ النّاسُ كَمَلاً، فَقالَ عز و جل: «مَّا فَرَّطْنَا فِى الْكِتَابِ مِن شَيْءٍ»۲... وما تَرَكَ لَهُم شَيئاً يَحتاجُ إلَيهِ الاُمَّةُ إلاّ بَيَّنَهُ، فَمَن زَعَمَ أنَّ اللّهَ عز و جل لَم يُكمِل دينَهُ فَقَد رَدَّ كِتابَ اللّهِ، ومَن رَدَّ كِتابَ اللّهِ فَهُوَ كافِرٌ بِهِ.۳

۷ / ۳

فَضلُ فاتِحَةِ الكِتابِ

۱۳۳.الإمام الرضا عن آبائه عن الإمام الحسن عن الإمام عليّ عليهم‏السلام: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يَقولُ: إنَّ اللّهَ عز و جل قالَ لي: يا مُحَمَّدُ «وَ لَقَدْ ءَاتَيْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِى وَ الْقُرْءَانَ الْعَظِيمَ»۴فَأَفرَدَ الاِمتِنانَ عَلَيَّ بِفاتِحَةِ الكِتابِ وجَعَلَها بِإِزاءِ القُرآنِ العَظيمِ.وإنَّ فاتِحَةَ الكِتابِ أشرَفُ ما في كُنوزِ العَرشِ، وإنَّ اللّهَ عز و جل خَصَّ مُحَمَّداً صلى‏الله‏عليه‏و‏آله وشَرَّفَهُ بِها ولَم يُشرِكَ مَعَهُ فيها أحَداً مِن أنبيائِهِ ما خَلا سُلَيمانَ عليه‏السلام، فَإِنَّهُ أعطاهُ مِنها «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»، يَحكي عَن بِلقيسَ حينَ قالَت: «إِنِّى أُلْقِىَ إِلَى كِتَابٌ كَرِيمٌ * إِنَّهُ مِن سُلَيْمَنَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ».۵ألا فَمَن قَرَأَها مُعتَقِداً لِمُوالاةِ مُحَمَّدٍ وآلِهِ الطَّيِّبينَ، مُنقاداً لِأَمرِهِا، مُؤِناً بِظاهِرِهِما وباطِنِهِما، أعطاهُ اللّهُ عز و جل بِكُلِّ حَرفٍ مِنها حَسَنَةً، كُلُّ واحِدَةٍ مِنها أفضَلُ لَهُ مِنَ الدُّنيا و ما فيها مِن أصنافِ أموالِها وخَيراتِها، ومَنِ استَمَعَ إلى قارِئٍ يَقرَؤها كانَ لَهُ بِقَدرِ ثُلُثِ ما لِلقارِىِٔ، فَليَستَكثِر أحَدُكُم مِن هذا الخَيرِ المُعرَضِ لَكُم فَإِنَّهُ غَنيمَةٌ، لا يَذهَبَنَّ أوانُهُ فَتَبقى في قُلوبِكُمُ الحَسرَةُ.۶

1.. عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج۲ ص۸۷ ح۳۲ عن إبراهيم بن العبّاس ، بحار الأنوار : ج۱۷ ص۲۱۳ ح۱۸ .

2.. الأنعام : ۳۸ .

3.. الكافي : ج۱ ص۱۹۹ ح۱ ، بحار الأنوار : ج۲۵ ص۱۲۱ ح۴ .

4.. الحجر : ۸۷ .

5.. النمل : ۲۹ و ۳۰ .

6.. عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج۱ ص۳۰۲ ح۶۰ ، الأمالي للصدوق : ص۲۴۱ ح۲۵۵ كلاهما عن محمّد بنزياد ومحمّد بن سيار عن الإمام العسكري عن آبائه عليهم‏السلام .

  • نام منبع :
    گزیده حکمت‌نامه رضوی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22676
صفحه از 545
پرینت  ارسال به