175
گزیده حکمت‌نامه رضوی

۴ / ۲

حكمتِ اختلاف معجزه‏هاى پيامبران

۱۰۱.عيون أخبار الرضا عليه‏السلامـ به نقل از ابو يعقوب بغدادى ـ: ابن سِكّيت به ابو الحسن الرضا عليه‏السلام گفت: چرا خداوند، موسى بن عمران عليه‏السلام را با عصا و يد بيضا و ابزار [ابطال] جادو و عيسى را با حربه طبابت فرستاد و محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را با گفتار و سخن؟
امام عليه‏السلام فرمود: «زمانى كه خداوند ـ تبارك و تعالى ـ، موسى عليه‏السلام را فرستاد، جادوگرى در ميان مردم روزگار او، رواج بيشترى داشت. از اين رو، او از طرف خداوند، چيزى براى مردم آورد كه نه ميانشان باشد و نه توان انجام دادن مانند آن را داشته باشند و بدان وسيله، جادوى آنها را باطل ساخت و حجّت را بر آنان، تمام‏كرد.
و خداوند ـ تبارك و تعالى ـ عيسى عليه‏السلام را در زمانى فرستاد كه فلج و زمينگيرى، شيوع داشت و مردم به طبابت، نياز داشتند. از اين رو، عيسى عليه‏السلام از نزد خداوند عز و جل، چيزى برايشان آورد كه مانند آن را نداشتند و او به اذن خدا، مردگان را زنده كرد و كور مادرزاد و پيس را شفا داد و بدين وسيله، حجّت را بر آنان تمام كرد.
و خداوند ـ تبارك و تعالى ـ محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را در ميان مردم روزگارى فرستاد كه خطابه و سخنورى ـ به گمانم فرمود: و شعر ـ در ميان مردم روزگارش بيشتر رايج بود. پس ايشان كتاب خداى عز و جل و مواعظ و احكام آن را آورد كه به وسيله آن، گفتار ايشان را باطل ساخت و حجّت را بر آنها تمام كرد».
ابن سكيت گفت: به خدا سوگند، مانند تو را هرگز نديده‏ام! پس در اين زمان حجت خدا بر مردم چيست؟
فرمود: «عقل است كه با آن، كسى كه حرف راست به خدا نسبت مى‏دهد، شناسايى شده، تأييد مى‏كند و نيز دروغگويان به خداوند نيز شناسايى شده، تكذيب مى‏كند».
ابن سكيت گفت: به خدا سوگند، جواب حقيقى همين است.


گزیده حکمت‌نامه رضوی
174

۴ / ۲

حِكمَةُ اختِلافِ مُعجِزاتِ الأَنبِياء

۱۰۱.عيون أخبار الرضا عليه‏السلام عن أبي يعقوب البغدادي: قالَ ابنُ السِّكّيتِ لِأبي الحَسَنِ الرضا عليه‏السلام: لِماذا بَعَثَ اللّهُ موسَى بنَ عِمرانَ عليه‏السلام بِالعَصا ويَدِهِ البَيضاءِ وآلَةِ السِّحرِ؟ وبَعَثَ عيسى بِآلَةِ الطِّبِّ؟ وبَعَثَ مُحَمَّداً صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بِالكَلامِ والخُطَبِ؟فَقالَ أبو الحَسَنِ عليه‏السلام: إنَّ اللَّهَ تبارك وتعالى لَمّا بَعَثَ موسى عليه‏السلام كانَ الأغلِبُ عَلى أهلِ عَصرِهِ السِّحرَ، فَأتاهُم مِن عِندِ اللَّهِ بِما لَم يَكُن عند القوم وفي وُسعِهِم مِثلُهُ وبما أبطَلَ بِهِ سِحرَهُم، وأثبَتَ بِهِ الحُجَّةَ عَلَيهِم.وإنَّ اللّهَ تبارك وتعالى بَعَثَ عيسى عليه‏السلام في وَقتٍ ظَهَرَت فيهِ الزَّماناتُ واحتاجَ النّاسُ إلَى الطِّبِّ، فَأتاهُم مِن عِندِ اللّهِ عز و جل بِما لَم يَكُن عِندَهُم مِثلُهُ، وبِما أحيا لَهُمُ المَوتى، وأبرَأ [لَهُمُ] الأَكمَهَ والأَبرَصَ بِإِذنِ اللّهِ، وأثبَتَ بِهِ الحُجَّةَ عَلَيهِم.وإنَّ اللّهَ تبارك وتعالى بَعَثَ مُحَمَّداً صلى‏الله‏عليه‏و‏آله في وَقتٍ كانَ الأغلِبُ عَلى أهلِ عَصرِهِ الخُطَبَ والكَلامَ [وأظُنُّهُ قالَ]: والشِّعرَ، فَأتاهُم مِن كِتابِ اللّهِ عز و جل وَمَواعِظِهِ وَأحكَامِهِ ما أبطَلَ بِهِ قَولَهُم، وأثبَتَ بِهِ الحُجَّةَ عَلَيهِم...قالَ: فَقالَ ابنُ السِّكّيتِ: تَااللّهِ، ما رَأَيتُ مِثلَكَ قَطُّ! فَمَا الحُجَّةُ عَلَى الخَلقِ اليَومَ؟فَقالَ عليه‏السلام: العَقلُ ؛ يُعرَفُ بِهِ الصّادِقُ عَلَى اللّهِ فَيُصَدِّقُهُ، والكاذِبُ عَلَى اللّهِ فَيُكَذِّبُهُ، فَقالَ ابنُ السِّكّيتِ: هذا واللّهِ هُوَ الجَوابُ!۱

1.. عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج ۲ ص ۷۹ ح ۱۲ ، علل الشرائع : ص ۱۲۱ ح ۶ .

  • نام منبع :
    گزیده حکمت‌نامه رضوی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23003
صفحه از 545
پرینت  ارسال به