در كتاب المنتظم، مطلبى را از محمّد بن عمر واقدى (م۲۰۷ق) نقل مىكند:
او (على بن موسى عليهالسلام) در بيست و چند سالگى در مسجد النبى صلىاللهعليهوآله فتوا مىداد.۱
بنا بر اين، جلسات پيش گفته، سالها پيش از شهادت امام كاظم عليهالسلام (يعنى پيش از سال ۱۸۳ هجرى) بوده است.
امام كاظم عليهالسلام نيز پيوسته ديگر فرزندان خويش را براى كسب علم به پسرش على بن موسى عليهالسلام ارجاع مىداد و مىفرمود:
اين برادرتان على بن موسى الرضاست كه عالم و دانشمندِ خاندان محمّد است. پس، از او در باره دينتان بپرسيد و آنچه را كه مىگويد، برگيريد؛ چه اين كه من بارها از پدرم جعفر بن محمّد شنيدم كه به من مىفرمود: به درستى كه عالم آل محمّد، در پشت توست و كاش او را درك مىكردم. او همنام امير مؤمنان على عليهالسلام است.۲
اگر چه آغاز امامت امام رضا عليهالسلام با چالش انحراف فرقه واقفيه هم زمان بود، جايگاه علمى امام عليهالسلام آنچنان تابناك بود كه حتّى مخالفان نيز در برابر دانش ايشان، متواضع بودند. به بيانِ شيخ مفيد، برترى امام رضا عليهالسلام پس از پدرش، بر برادرانش و سايرين، روشن بود، بويژه در ظهور دانش، بردبارى، تقوا و اجتهادش، عامّه و خاصّه بر برترى وى بر ديگران، همداستان بودهاند.۳
امام صادق عليهالسلام پيش از ولادت على بن موسى الرضا عليهالسلام از ايشان با عناوينى چون «غَوثُ هَذِهِ الأُمَّةِ وَ غِيَاثُهَا وَ عَلَمُهَا وَ نُورُهَا وَ فَضلُهَا وَ حِكمَتُهَا، خَيرُ مَولُودٍ ؛ فريادرسِ اين امّت و ياور و عَلَم و نور و فضيلت و حكمت آن، كه بهترين مولود و بهترين كودك است»۴ تعبير كرده