147
گزیده حکمت‌نامه رضوی

۳ / ۵

تقدير واجبات و فضايل و گناهان

۸۷.امام رضا عليه‏السلامـ به نقل از پدرانش از امام على عليهم‏السلام ـ: اعمال، سه حالت دارند: واجبات، فضيلت‏ها و گناهان. واجبات، به فرمان و خشنودى و حكم (قضا) و تقدير و مشيّت و دانش خداوند عز و جل هستند. فضيلت‏ها، به فرمان خدا نيستند؛ ليكن به خشنودى و قضا و قدر و مشيّت و دانش خدايند. گناهان نيز به فرمان خدا نيستند؛ ليكن به قضا و قدر و مشيّت و دانش خدايند. سپس [خدا] به جهت آنها كيفر مى‏دهد.

۳ / ۶

نفى جبر و تفويض

الف ـ بطلان جبر

۸۸.امام رضا عليه‏السلام: روزى ابو حنيفه از نزد امام صادق عليه‏السلام بيرون آمد و با امام كاظم عليه‏السلام رو به رو شد و به او گفت: اى جوان! گناه و نافرمانى از جانب كيست؟
فرمود: «از سه حالت، بيرون نيست: يا از جانب خداوند عز و جل است، كه چنين نيست؛ زيرا براى بخشنده، سزاوار نيست كه بنده‏اش را به جهت كارى كه نكرده، كيفر دهد.
يا از جانب خداوند عز و جل و بنده است، كه چنين هم نيست؛ زيرا براى شريكِ نيرومند، شايسته نيست كه بر شريك ناتوانش ستم روا بدارد.
و يا از جانب بنده است، كه البتّه چنين است. پس اگر او را كيفر
دهد، به جهت گناهش است و اگر از او در گذرد، به جهت بزرگوارى و بخشندگى اوست».


گزیده حکمت‌نامه رضوی
146

۳ / ۵

تَقديرُ الفَرائِضِ وَالفَضائِلِ وَالمَعاصي

۸۷.الإمام الرضا عن آبائه عن الإمام عليّ عليهم‏السلام: الأعمالُ عَلى ثَلاثَةِ أحوالٍ: فَرائِضَ، وفَضائِلَ، ومَعاصي.وأمّا الفَرائِضُ: فَبِأمر اللّهِ عز و جل، وبِرِضا اللّهِ، وقَضاءِ اللّهِ وتَقديرِهِ ومَشيئَتِهِ وعِلمِهِ.وأمّا الفَضائِلُ: فَلَيسَت بِأَمرِ اللّهِ، ولكِن بِرِضا اللّهِ، وبِقَضاءِ اللّهِ، وبِقَدَرِ اللّهِ وبِمَشيئَتِهِ وبِعِلمِهِ.وأمّا المَعاصي: فَلَيسَت بِأمرِ اللّهِ، ولكِن بِقَضاءِ اللّهِ، وبِقَدَرِ اللّهِ، وبِمَشيئَتِهِ وبِعِلمِهِ، ثُمَّ يُعاقِبُ عَلَيها.۱

۳ / ۶

نَفيُ الجَبرِ وَالتَّفويضِ

أ ـ بُطلانُ الجَبرِ

۸۸.الإمام الرضا عليه‏السلام: خَرَجَ أبو حَنيفَةَ ذاتَ يَومٍ مِن عِندِ الصّادِقِ عليه‏السلام، فاستَقبَلَهُ موسَى بنُ جعَفَرٍ عليه‏السلام، فَقالَ لَهُ: يا غُلامُ، مِمَّنِ المَعصيَةُ؟قالَ: «لا تَخلو مِن ثَلاثٍ: إمّا أن تَكونَ مِنَ اللّهِ عز و جل، ولَيسَت مِنهُ ؛ فَلا يَنبَغي لِلكَريمِ أن يُعَذِّبَ عَبدَهُ بِما لا يَكتَسِبُهُ.وإمّا أن تَكونَ مِنَ اللّهِ عز و جل ومِنَ العَبدِ، ولَيسَ كَذلِكَ ؛ فَلا يَنبَغي لِلشَّريكِ القَويِّ أن يَظلِمَ الشَّريكَ الضَّعيفَ.وإمّا أن تَكونَ مِنَ العَبدِ، وهيَ مِنهُ ؛ فَإِن عاقَبَهُ اللّهُ فَبِذَنبِهِ، وإن عَفا عَنهُ فَبِكَرَمِهِ وجودِه».۲

1.. التوحيد : ص ۳۷۰ ح ۹ ، عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج ۱ ص ۱۴۲ ح ۴۴ ، عن أبي أحمد الغازي .

2.. التوحيد : ص ۹۶ ح ۲ ، عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج ۱ ص ۱۳۸ ح ۳۷ وليس فيه «وليس كذلك» .

  • نام منبع :
    گزیده حکمت‌نامه رضوی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22838
صفحه از 545
پرینت  ارسال به