يك. «قضا» و «قدر» در لغت
قضا، از ريشه «قضى» به معناى استوار نمودن كارى و قرار دادن آن در جهت فلسفه وجودى آن است.
همچنين قَدَر، از ريشه «قدر» به معناى حد و اندازه چيزى و گوهر و پايان آن است، و تقدير، به معناى مشخّص كردن اندازه چيزى.
دو. قضا و قدر، در قرآن و حديث
قضا و قدر، در قرآن و حديث، كاربردهاى متعدّدى دارند. طبق حديثى از امام على عليهالسلام، كلمه «قضاء» در قرآن، در ده معنا به كار رفته است ؛۱ امّا در اين مبحث، مقصود از «قَدَر»، هندسه اشيا و اندازه آنها، و مقصود از «قضا»، حكم به تحقّق آنهاست.
به سخن ديگر، هر پديده براى تحقّق، مقدّماتى دارد كه «قَدَر» و «قضا»، دو مقدّمه مهم و اساسىِ آنها هستند ؛ يكى اندازهگيرى و ديگرى فرمان تحقّق. امام كاظم عليهالسلام در تبيين مقدّمه نخست مىفرمايد:
هُوَ الهَندَسَةُ مِنَ الطُّولِ وَالعَرضِ وَالبَقاءِ.۲
[قَدَر،] اندازه در درازا و پهنا و ماندگارى است.
و در حديثى ديگر مىفرمايد:
تَقديرُ الشَّيءِ مِن طولِهِ وَعَرضِهِ.۳
اندازه چيز در درازا و پهناى آن است.