113
گزیده حکمت‌نامه رضوی

۱۰. صفت نور بودن او

۵۷.الكافىـ به نقل از عبّاس بن هلال ـ: از امام رضا عليه‏السلام در باره اين سخن خدا پرسيدم: «خدا، نور آسمان‏ها و زمين است».
فرمود: «يعنى راه‏نماى اهل آسمان، و راه‏نماى اهل زمين است».
و در روايت بَرقى چنين آمده است: «يعنى هر كسى را كه درآسمان و هر كسى را كه در زمين است، راه‏نمايى كرده است».

۱۱. صفت ظاهر و باطن بودن او

۵۸.امام رضا عليه‏السلام: [خداوند] ظاهر است؛ امّا نه به معناى لمس شدن. آشكار است؛ امّا نه به معناى ديده شدن. باطن است؛ امّا نه به معناى كنار بودن [از ديگر چيزها]

۵۹.امام رضا عليه‏السلام: [خداوند] نهان است، نه با پوشيده بودن. آشكار است نه با قرار گرفتن در مقابل ديدگان.

۱۲. صفت قائم بودن او

۶۰.امام رضا عليه‏السلام: او قائم است، نه به معناى به پا خاستن و ايستادن بر ساق پا با سختى، آن گونه كه اشيا برپا هستند؛ بلكه «قائم است»، يعنى نگاهبان است؛ مانند گفتار شخص: «فلانى قائم به امر ماست» و خدا، همان نگاهبان بر هر شخصى است در آنچه به دست آورده است، و نيز «قائم» در سخن مردم، به معناى «پايدار» است. معناى ديگر قائم، بسندگى است؛ مانند گفته تو به كسى: «به كار فرزندان فلان، برخيز»؛ يعنى ايشان را بسنده باش. قائم از ما (انسان‏ها) بر روى ساق [پا] ايستاده است. پس [ما و خدا] در نام، مشتركيم و در معنا اشتراك نداريم.


گزیده حکمت‌نامه رضوی
112

۱۰. صِفَةُ نورِهِ

۵۷.الكافي عن العبّاس بن هلال: سَألتُ الرِّضا عليه‏السلام عَن قَولِه تعالي: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ»۱، فَقالَ: هادٍ لِأهلِ السَّماءِ، وهادٍ لِأهلِ الأرضِ.وفي روايَةِ البَرقيِّ: هَدى مَن فِي السَّماءِ وهَدى مَن فِي الأرضِ.۲

۱۱. صِفَةُ ظُهورِهِ وبُطونِهِ

۵۸.الإمام الرضا عليه‏السلام: ظاهِرٌ لا بِتَأويلِ المُباشَرَةِ، مُتَجَلٍّ لا بِاستِهلالِ رُؤَةٍ، باطِنٌ لا بِمُزايَلَةٍ.۳

۵۹.عنه عليه‏السلام: الباطِنُ لا بِاجتِنانٍ، الظّاهِرُ لا بِمُحاذٍ.۴

۱۲. صِفَةُ قِيامِهِ

۶۰.الإمام الرضا عليه‏السلام: هُوَ قائِمٌ لَيسَ عَلى مَعنَى انتِصابٍ وقيامٍ عَلى ساقٍ في كَبَدٍ كَما قامَتِ الأشياءُ، ولكِن قائِمُ يُخبِرُ أنَّهُ حافِظٌ ؛ كَقولِ الرَّجُلِ: «القائِمُ بِأمرِنا فُلانٌ»، واللّهُ هُوَ القائِمُ عَلى كُلِّ نَفسٍ بِما كَسَبَت، والقائِمُ أيضاً في كَلامِ النّاسِ: الباقي، وَالقائِمُ أيضاً يُخبِرُ عَنِ الكِفايَةِ ؛ كَقَولِكَ لِلرَّجُلِ: «قُم بِأمرِ بَني فُلانٍ أيِ اكفِهِم، وَالقائِمُ مِنّا قائِمٌ عَلى ساقٍ ؛ فَقَد جَمَعنا الاِسمَ ولَم نَجمَعِ المَعني.۵

1.. النور : ۳۵ .

2.. الكافي : ج۱ ص۱۱۵ ح۴ ، التوحيد : ص۱۵۵ ح۱ .

3.. الأمالي للمفيد : ص۲۵۵ ح۴ ، الأمالي للطوسي : ص۲۳ ح۲۸ كلاهما عن محمّد بن يزيد الطبري .

4.. التوحيد : ص۵۶ ح۱۴ عن الفتح بن يزيد الجرجاني ، الكافي : ج۱ ص۱۴۰ ح۵ عن إسماعيل بن قتيبةعن الإمام الصادق عن الإمام عليّ عليهماالسلام .

5.. الكافي : ج۱ ص۱۲۱ ح۲ ، التوحيد : ص۱۸۸ ح۲ .

  • نام منبع :
    گزیده حکمت‌نامه رضوی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23154
صفحه از 545
پرینت  ارسال به