11
گزیده حکمت‌نامه رضوی

ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ فِى سَمَائِهِ وَ رِضًى لِرَسُولِهِ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ ـ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ ـ فِى أَرْضِهِ.

به خدا سوگند، آنها دروغ مى‏گويند و خلاف مى‏گويند؛ بلكه خداوند ـ تبارك و تعالى ـ او را «رضا» ناميد، زيرا او براى خداوند عز و جل در آسمانش و براى پيامبر و امامان بعد از او ـ كه درودهاى خدا بر آنان باد ـ در زمينش مَرضى (پسنديده و مورد رضايت) بود.

گفتنى است اگر چه لقب «رضا»، همواره به مشهورترين لقب امام هشتم شناخته شده است؛ امّا در برخى متون روايى، القاب ديگرى را نيز براى ايشان برشمرده‏اند، از آن جمله:

الصابر، الفاضل، الزكي، الصدّيق، الولي، الوفي، الرضي، الضامن.۱

همچنين در منابع روايى، از ايشان با دو كنيه «ابو الحسن»۲ و «ابو محمّد»۳، ياد شده است.

دو. خانواده

۱. مادر

مادر امام رضا عليه‏السلام از اهالى سرزمين نوبه۴ بود و نامش را «تُكتَم» ثبت كرده‏اند۵ كه پس

1.. الكافى : ج ۱ ص ۴۸۶ ، تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۸۳ ، عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج ۲ ص ۲۵۰ ، المناقب ، ابن شهرآشوب : ج۴ ص۳۶۶ ، دلائل الإمامة : ص۱۸۳ . نيز ، ر . ك : إحقاق الحق: ج۱۲ ص۳۴۷ و ج۱۹ ص۵۵۳.

2.. الكافى : ج ۱ ص ۴۸۶ ، تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۸۳ ، عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج ۱ ص ۱۸ . نيز ، ر . ك : إحقاق الحق : ج ۱۲ ص ۳۴۷ و ج ۱۹ ص ۵۵۳ ، أعلام الورى : ج ۲ ص ۶۴ . در ميان مردم براى امام رضا عليه‏السلاملقبى با عنوان «ضامن آهو» مشهور شده است . جريانى را نيز براى اين لقب ياد مى‏كنند كه عليرغم جستجوهاى مكرر ، در منابع معتبر مطلبى يافت نشد . البته شيخ صدوق جريانى را از پناهندگى يك آهو به قبر امام هشتم ياد مى‏كند كه كلاً با آنچه كه در بين مردم مشهور است متفاوت است (ر . ك : عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج ۲ ص ۲۸۵ ح ۱۱) .

3.. دلائل الإمامة: ص۱۸۳.

4.. نام منطقه بسيار وسيعى در شمال شرقى سودان است كه در حاشيه غربى درياى سرخ ، واقع شده است.

5.. عيون أخبار الرضا عليه‏السلام: ج۱ ص۱۴ ح۱ و ۲.


گزیده حکمت‌نامه رضوی
10

نجمه، مادر امام رضا عليه‏السلام از دوران حمل خود، اين گونه ياد مى‏كند:

ايّامى كه من به فرزندم على، حامله شدم، هيچ‏گاه سنگينى حمل را احساس نكردم. در آن دوران به هنگام خواب، صداى تسبيح و تهليل و تمجيد از درون شكم خويش مى‏شنيدم. اين صدا، مرا به هراس و سراسيمگى وا مى‏داشت؛ ولى چون از خواب بيدار مى‏شدم، صدا قطع مى‏شد وديگر چيزى نمى‏شنيدم. هنگام وضع حمل نيز، على دو دست خود را بروى زمين نهاده و سر خود را رو به آسمان بلند كرده بود و لب‏هايش حركت مى‏كرد، گويى سخنى مى‏گفت. پس از تولّد فرزندم، پدر بزرگوارش موسى بن جعفر عليه‏السلام بر من وارد شد و فرمود: «اى نجمه! گوارا باد برتواين كرامت الهى!».

آن گاه من آن طفل را در پارچه ولباسى سفيد پيچيده، به دست ايشان دادم. موسى بن جعفر عليه‏السلام در گوش راست او اذان و در گوش چپش، اقامه گفت و آب فرات خواست. سپس آن آب را در كام او ريخت و آن طفل را به من باز گردانْد و فرمود: «او را بگير كه بقية اللّه‏ (بازمانده و يادگار خدا) در زمين است».۱

موسى بن جعفر عليه‏السلام فرزندش را «على» نام نهاد و «رضا» لقبش داد۲ و هر گاه در باره فرزندش مى‏خواست سخنى بگويد، از او با عنوان «رضا» ياد مى‏كرد والبته اگر فرزندش حاضر مى‏بود، او را «ابو الحسن» خطاب مى‏كرد.۳

بعدها ـ شايد پس از شهادت امام رضا عليه‏السلام ـ در ميان مخالفان، شايع شده بود كه مأمون، چون على بن موسى عليه‏السلام را براى ولايت عهدى خويش پسنديده بود، به او لقب رضا داده است. امام جواد عليه‏السلام اين فرافكنى را با سخنان قاطع خويش، خنثا نمود و فرمود:

كَذَبُوا وَ اللَّهِ وَ فَجَرُوا بَلِ اللَّهُ ـ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ـ سَمَّاهُ الرِّضَا لِأَنَّهُ كَانَ رِضًى لِلَّهِ

1.. عيون أخبار الرضا عليه‏السلام: ج۱ ص۲۰ ح ۲.

2.. عيون أخبار الرضا عليه‏السلام: ج۱ ص۱۴ ح ۲، كشف الغمّة: ج۳ ص۸۶.

3.. همان .

  • نام منبع :
    گزیده حکمت‌نامه رضوی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23067
صفحه از 545
پرینت  ارسال به