109
گزیده حکمت‌نامه رضوی

۵. صفت زنده بودن او

۵۰.التوحيدـ به نقل از يونس بن عبد الرحمان ـ: به ابو الحسن الرضا عليه‏السلام گفتم: براى ما چنين روايت شده است كه خدا [عينِ] دانايى است و كم‏ترين جهلى در او نيست، زندگى‏اى است كه در او مرگى نيست و روشنايى‏اى است به دور از هر تاريكى. فرمود: «چنين است او».

۶. صفت شنوا بودن او

۵۱.امام رضا عليه‏السلام: پروردگار ما شنوا ناميده شده، نه به اين معنا كه سوراخ گوشى دارد كه با آن [فقط] صدا را مى‏شنود، ولى با آن چيزى را نمى‏بيند؛ مانند ما كه سوراخ گوش داريم و با آن مى‏شنويم، ولى با آن نمى‏توانيم ببينيم ؛ بلكه او، خود، به ما خبر داده است كه هيچ صدايى بر او پوشيده نيست، امّا نه به معنايى كه ما شنوا ناميده مى‏شويم. پس ما [با خدا] در نام شنيدن اشتراك داريم، ولى معنا متفاوت است.

۷. صفت بينا بودن او

۵۲.امام رضا عليه‏السلامـ در پاسخ يكى از زنديقان ـ: گفتيم: «او بيناست؛ امّا نه با چشمى»؛ چرا كه او ردّ پاى مورچه سياه بر روى تخته سنگ سياه در شب تار را مى‏بيند، حركت مور در شب تاريك را مى‏بيند و زيان و سود و اثر جفت‏گيرى و بچّه‏ها و نسل آن را مى‏بيند [و مى‏داند]. اين جاست كه مى‏گوييم: او بيناست؛ امّا نه مانند بينا بودن آفريدگانش.

۵۳.امام رضا عليه‏السلام: او مى‏شنود، با همان چيزى كه مى‏بيند و مى‏بيند، با آنچه مى‏شنود. بيناست، نه به ديده‏اى مانند ديده آفريدگان و شنواست، نه مانند شنوايىِ شنوندگان؛ ولى از آن جا كه هيچ نهانى از ردّ پاى مورِ ريزِ سياه بر پاره سنگِ سخت در شب تار در زير زمين و درياها، از او پوشيده نمى‏مانَد، گفتيم كه او بيناست، نه با چيزى مانند چشمِ آفريدگان.


گزیده حکمت‌نامه رضوی
108

۵. صِفَةُ حَياتِهِ

۵۰.التوحيد عن يونس بن عبد الرحمن: قُلتُ لِأبي الحَسَنِ الرِّضا عليه‏السلام: رُوّينا أنَّ اللّهَ عِلمٌ لا جَهلَ فيهِ، حَياةٌ لا مَوتَ فيهِ، نورٌ لا ظُلمَةَ فيهِ.قالَ: كَذلِكَ هُوَ.۱

۶. صِفَةُ سَمعِهِ

۵۱.الإمام الرضا عليه‏السلام: سُمّيَ رَبُّنا «سَميعاً»: لا بِخَرتٍ فيهِ يَسمَعُ بِهِ الصَّوتَ ولا يُبصِرُ بِهِ كَما أنَّ خَرتَنا الَّذي بِهِ نَسمَعُ لا نَقوى بِهِ عَلَى البَصَرِ، ولكِنَّهُ أخبَرَ أنَّهُ لا يَخفى عَلَيهِ شَيءٌ مِنَ الأصواتِ، لَيسَ عَلى حَدِّ ما سُمّينا نَحنُ ؛ فَقَد جَمَعَنا الاِسمُ بِالسَّمعِ واختَلَفَ المَعنى.۲

۷. صِفَةُ بَصَرِهِ

۵۲.الإمام الرضا عليه‏السلام ـ في جَوابِ أحَدِ الزَّنادِقَةِ ـ: قُلنا: «إِنَّهُ بَصيرٌ لا بِبَصَرٍ» لِأنَّهُ يَرى أثَرَ الذَّرَّةِ السَّحماءِ فِي اللَّيلَةِ الظَّلماءِ عَلَى الصَّخرةِ السَّوداءِ، ويَرى دَبيبَ النَّملِ فِي اللَّيلَةِ الدَّجيَّةِ، ويَرى مَضارَّها ومَنافِعَها، وأثَرَ سِفادِها، وفِراخَها ونَسلَها، فَقُلنا عِندَ ذلِكَ: إِنَّهُ بَصيرٌ لا كَبَصَرِ خَلقِهِ.۳

۵۳.عنه عليه‏السلام: إِنَّهُ يَسمَعُ بِما يُبصِرُ، ويَرى بِما يَسمَعُ ؛ بَصيرٌ لا بِعَينٍ مِثلِ عَينِ المَخلوقينَ، وسَميعٌ لا بِمِثلِ سَمعِ السّامِعينَ ؛ لكِن لَمّا لَم يَخفَ عَلَيهِ خافيَةٌ مِن أثَرِ الذَّرَّةِ السَّوداءِ عَلَى الصَّخرَةِ الصَّمّاءِ فِي اللَّيلَةِ الظَّلماءِ تَحتَ الثَّرى والبِحارِ، قُلنا: بَصيرٌ لا بِمِثلِ عَينِ المَخلوقينَ.۴

1.. التوحيد : ص۱۳۸ ح۱۲و ص۱۳۷ ح۱۱ ، بحار الأنوار : ج۴ ص۸۴ ح۱۷ .

2.. الكافي : ج۱ ص۱۲۱ ح۲ عن عليّ بن محمّد مرسلاً ، التوحيد : ص۱۸۸ ح۲ .

3.. التوحيد : ص۲۵۲ ح۳ ، عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج۱ ص۱۳۳ ح۲۸ وفيه «الدجنة» بدل «الدجيّة» .

4.. التوحيد : ص۶۵ ح۱۸ عن الفتح بن يزيد الجرجاني ، بحار الأنوار : ج۴ ص۲۹۲ ح۲۱ .

  • نام منبع :
    گزیده حکمت‌نامه رضوی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23220
صفحه از 545
پرینت  ارسال به