107
گزیده حکمت‌نامه رضوی

۲. ويژگى يگانگى او

۴۶.امام رضا عليه‏السلامـ در توصيف خداوند عز و جل ـ: يكى است، امّا نه به معناى عددى آن.

۳. ويژگى علم او

۴۷.امام رضا عليه‏السلام: علم خداوند به چيزها پيش از آفريدن آنها، به همانند علم او به چيزها پس از آفريدن آنهاست.

۴. صفت توانايى او

۴۸.التوحيدـ به نقل از محمّد بن عرفه ـ: به امام رضا عليه‏السلام گفتم: خداوند، اشيا را به واسطه قدرت آفريد يا به غير قدرت؟
فرمود: «روا نيست كه اشيا را به واسطه قدرت آفريده باشد؛ زيرا هر گاه بگويى: "اشيا را به واسطه قدرت آفريده"، گويى قدرت را چيزى غير او قرار داده و آن را ابزارى براى او گرفته‏اى كه به وسيله آن، اشيا را آفريده است و اين، شرك است. نيز هر گاه بگويى: "اشيا را با قدرت آفريده"، در اين صورت، او را وصف نموده اى به اين كه او آنها را به وسيله اقتدار و قدرت بر آنها ساخته است؛ ولى او ناتوان و درمانده و نيازمند به ديگرى نيست.

۴۹.عيون أخبار الرضا عليه‏السلامـ به نقل از حسن بن على بن فضّال ـ: به امام رضا عليه‏السلام گفتم: اى پسر پيامبر خدا! چرا خداوند، مخلوقات را به گونه‏هاى متفاوت آفريد و آنها را يك گونه نيافريد؟
فرمود: «تا آن كه در اوهام نيايد كه او ناتوان است و هيچ صورتى در خيال ملحدى نقش نبندد، مگر اين كه خداوند، آن را آفريده باشد و كسى نگويد: آيا خدا مى‏تواند فلان شكل را خلق كند، مگر اين كه آن را در ميان آفريدگان خداى ـ تبارك و تعالى ـ بيابد، و تا با نگريستن به انواع آفريدگانش بداند كه او بر هر كارى تواناست».


گزیده حکمت‌نامه رضوی
106

۲. صِفَةُ أحَدِيَّتِهِ

۴۶.الإمام الرضا عليه‏السلام ـ في وَصفِ اللّهِ عز و جل ـ: واحِدٌ لا بِتَأويلِ عَدَدٍ.۱

۳. صِفَةُ عِلمِهِ

۴۷.الإمام الرضا عليه‏السلام: لَم يَزَلِ اللّهُ عالِماً بِالأشياءِ قَبلَ أن يَخلُقَ الأشياءَ، كَعِلمِهِ بِالأشياءِ بَعدَما خَلَقَ الأشياءَ.۲

۴. صِفَةُ قُدرَتِهِ

۴۸.التوحيد عن محمّد بن عرفة: قُلتُ لِلرِّضا عليه‏السلام: خَلَقَ اللّهُ الأشياءَ بِالقُدرَةِ أم بِغَيرِ القُدرَةِ؟فَقالَ: لا يَجوزُ أن يَكونَ خَلَقَ الأشياءَ بِالقُدرَةِ ؛ لِأنَّكَ إِذا قُلتَ: «خَلَقَ الأشياءَ بِالقُدرَةِ» فَكَأنَّكَ قَد جَعَلتَ القُدرَةَ شَيئاً غَيرَهُ، وجَعَلتَها آلَةً لَهُ بِها خَلَقَ الأشياءَ، وهَذا شِركٌ، وإذا قُلتَ: «خَلَقَ الأشياءَ بِقُدرَةٍ» فَإِنَّما تَصِفُهُ أنَّهُ جَعَلَها بِاقتِدارٍ عَلَيها وقُدرَةٍ، ولكِن لَيسَ هُوَ بِضَعيفٍ ولا عاجِزٍ ولا مُحتاجٍ إلى غَيرِهِ.۳

۴۹.عيون أخبار الرضا عليه‏السلام عن الحسن بن عليّ بن فضّال: قُلتُ لَهُ [أيِ الإمامِ الرِّضا عليه‏السلام]: يابنَ رَسولِ اللّهِ، لِمَ خَلَقَ اللّهُ عز و جل الخَلقَ عَلى أنواعٍ شَتّى ولَم يَخلُقهُ نَوعاً واحِداً؟فَقالَ: لِئَلاّ يَقَعَ فِي الأوهامِ أنَّهُ عاجِزٌ ؛ فَلا تَقَعُ صورَةٌ في وَهمِ مُلحِدٍ إلاّ وقَد خَلَقَ اللّهُ عز و جل عَلَيها خَلقاً، ولا يَقولُ قائِلٌ: هَل يَقدِرُ اللّهُ عز و جل عَلى أن يَخلُقَ عَلى صورَةِ كَذا وكَذا إِلاّ وَجَدَ ذَلِكَ في خَلقِهِ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ فَيَعلَمُ بِالنَّظَرِ إلى أنواعِ خَلقِهِ أنَّهُ عَلى كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ.۴

1.. الأمالي للمفيد : ص۲۵۵ ح۴ ، الأمالي للطوسي : ص۲۳ ح۲۸ كلاهما عن محمّد بن يزيد الطبري .

2.. الكافي : ج۱ ص۱۰۷ ح۴ ، التوحيد : ص۱۴۵ ح۱۳ كلاهما عن أيّوب بن نوح .

3.. التوحيد: ص۱۳۰ ح۱۲، عيون أخبار الرضا عليه‏السلام: ج۱ ص۱۱۷ ح۷ .

4.. عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج۲ ص۷۵ ح۱ ، علل الشرائع : ص۱۴ ح۱۳ .

  • نام منبع :
    گزیده حکمت‌نامه رضوی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22891
صفحه از 545
پرینت  ارسال به