35
گزيده دانش نامه امام حسين عليه السلام

الدين ، ۱ سيّد حسن امين ۲ و شهيد سيّد محمّد على قاضى طباطبايى ۳ اشاره كرد . ۴

۲. نور العين فى مشهد الحسين عليه السلام

نور العين ، مقتلى منسوب به «ابو اسحاق اسفراينى» است و اين عنوان (كُنيه و نسبت)، منحصر به ابراهيم بن محمّد بن ابراهيم اسفراينى (م ۴۱۷ يا ۴۱۸ ق) ، فقيه شافعى است ؛ امّا هيچ يك از منابع كهن ، تأليف چنين كتابى را در شرح حال او گزارش نكرده اند . ۵
در ميان كتاب شناسان متأخّر ، ابتدا اسماعيل پاشا بغدادى ۶ و پس از او ، شيخ آقا بزرگ تهرانى ۷ و يوسف اِليان سَركيس ۸ اين كتاب را به وى منسوب نموده اند . آنچه نظر اسماعيل پاشا را كم اعتبار مى كند ، اشاره وى به وفيات الأعيان به عنوان منبع است ، حال آن كه ما چنين مطلبى را در وفيات الأعيان نيافتيم و اسماعيل پاشا خود در كتاب ديگرش ، إيضاح المكنون ، كتاب را بدون ذكر مؤلّف آن ، معرّفى كرده است . ۹
كتاب شناسان معاصر ، مانند سيّد عبد العزيز طباطبايى ، نيز بر اين اعتقادند كه اين كتاب را بر اسفراينى بسته اند ؛ زيرا اسلوب و سبْك آن، با كتاب هاى تأليف شده در قرن چهارم ، يعنى سال هاى تدريس و تأليف اسفراينى ، همسان نيست . ۱۰ نكته آخر ، آن

1.مؤلّفو الشيعة فى صدر الإسلام : ص ۴۱ .

2.مستدركات أعيان الشيعه : ج ۶ ص ۲۵۵ .

3.تحقيق در باره اوّلْ اربعين حضرت سيّد الشهدا عليه السلام : ص ۶۰ و ۷۶ و ۲۱۹ و۲۲۱ و ۲۲۲ .

4.براى آگاهى بيشتر در باره اين كتاب و ديگر منابع مرتبط ، ر. ك : كتاب شناسى تاريخى امام حسين عليه السلام : ص ۷۰ ؛ عاشورا ـ عزادارى ـ تحريفات : ص ۳۹۲ و ۳۹۵ و ۳۹۷.

5.ر . ك : طبقات الشافعيّه: ج ۴ ص ۲۵۶، وفيات الأعيان: ج ۱ ص ۲۸، تبيين كذب المفترى: ص ۲۴۳، سير أعلام النبلاء: ج ۱۷ ص ۳۵۳؛ البداية و النهاية: ج ۱۲ ص ۳۰.

6.هدية العارفين : ج ۱ ص ۸ .

7.الذريعة : ج ۱۷ ص ۷۲ ـ ۷۳ ش ۳۸۰ .

8.معجم المطبوعات العربيّة : ج ۱ ص ۴۳۶ .

9.ءايضاح المكنون: ج ۲ ص ۶۸۵ .

10.ر.ك : أهل البيت فى المكتبة العربيّة: ص ۶۵۵.


گزيده دانش نامه امام حسين عليه السلام
34

پيش از اين گردآورى ها ، كتابى ناشناخته به نام مقتل أبى مخنف ـ كه ما از آن ، با عنوان مقتل الحسين عليه السلام المنسوب إلى أبى مخنف ياد كرده ايم و مى كنيم ـ منتشر شده است كه نه تنها دليلى بر صحّت انتساب آن به ابو مخنف در دست نيست ، بلكه تفاوت فراوان و آشكار مطالب آن با نقل طبرى از ابو مخنف ، قرينه نادرستىِ اين انتساب است . دليل ديگر ، وجود برخى مطالب موهن نسبت به شخصيت بزرگوار امام حسين عليه السلام در اين كتاب است كه تأليف يافتن آن ، توسط نويسنده اى مشهور و موثّق، همچون ابو مخنف ، را بسى بعيد مى نمايد .
جالب توجّه ، آن كه ميان اين كتاب چاپ شده ناشناخته ، با متن برخى نسخه هاى خطّىِ آن ، تفاوتِ بيش از حدّ متعارفى به چشم مى خورد و زمينه اعتماد به آن را از ميان مى برد . ۱
متأسّفانه نياز به مقتل أبى مخنف ، موجب شده كه بسيارى، به همين نسخه رايج ، روى آورند و بيشتر مطالب آن را نادانسته به ابو مخنف، نسبت دهند .
گفتنى است كه در دو سده اخير ، بسيارى از محدّثان ، مورّخان و كتاب شناسان ، پس از تأييد شخصيّت ابو مخنف و كتاب اصلى او ، كتاب كنونى متداول و در دسترسِ مقتل أبى مخنف را بى اعتبار و غير قابل استناد دانسته اند . از اين ميان مى توان به محدّث نورى ، ۲ ميرزا محمّد ارباب قمى ، ۳ حاج شيخ عبّاس قمى ، ۴ سيّد عبد الحسين شرف

1.اين كتاب (مقتل أبى مخنف) در آخر بحار الأنوار به چاپ رسيده است؛ امّا نسخه اى خطّى از آن (به تاريخ كتابت ۱۱۳۰ ق) نيز در كتاب خانه دار الحديث نگاهدارى مى شود كه برخى اضافاتِ فاحش نسخه چاپى متداول، مانند : سند كتاب (ص ۲۵) و روايت از كلينى (ص ۱۲) ـ كه موجب بى اعتبارى متن چاپى شده اند ـ را ندارد (ر. ك: فهرست نسخه هاى خطّى كتاب خانه تخصّصى مركز تحقيقات دار الحديث: ج ۱ ص ۱۲۹ ؛ فهرستگان نسخه هاى خطّى حديث و علوم حديث شيعه: ج ۵ ص ۵۴۰).

2.لولؤ و مرجان : ص ۲۳۶ .

3.أربعين حسينيّه : ص ۹ .

4.نفس المهموم : ص ۹ ، الكنى و الألقاب : ج ۱ ص ۱۵۵ ، هدية الأحباب : ص ۴۵ .

  • نام منبع :
    گزيده دانش نامه امام حسين عليه السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 26188
صفحه از 1036
پرینت  ارسال به