الدين ، ۱ سيّد حسن امين ۲ و شهيد سيّد محمّد على قاضى طباطبايى ۳ اشاره كرد . ۴
۲. نور العين فى مشهد الحسين عليه السلام
نور العين ، مقتلى منسوب به «ابو اسحاق اسفراينى» است و اين عنوان (كُنيه و نسبت)، منحصر به ابراهيم بن محمّد بن ابراهيم اسفراينى (م ۴۱۷ يا ۴۱۸ ق) ، فقيه شافعى است ؛ امّا هيچ يك از منابع كهن ، تأليف چنين كتابى را در شرح حال او گزارش نكرده اند . ۵
در ميان كتاب شناسان متأخّر ، ابتدا اسماعيل پاشا بغدادى ۶ و پس از او ، شيخ آقا بزرگ تهرانى ۷ و يوسف اِليان سَركيس ۸ اين كتاب را به وى منسوب نموده اند . آنچه نظر اسماعيل پاشا را كم اعتبار مى كند ، اشاره وى به وفيات الأعيان به عنوان منبع است ، حال آن كه ما چنين مطلبى را در وفيات الأعيان نيافتيم و اسماعيل پاشا خود در كتاب ديگرش ، إيضاح المكنون ، كتاب را بدون ذكر مؤلّف آن ، معرّفى كرده است . ۹
كتاب شناسان معاصر ، مانند سيّد عبد العزيز طباطبايى ، نيز بر اين اعتقادند كه اين كتاب را بر اسفراينى بسته اند ؛ زيرا اسلوب و سبْك آن، با كتاب هاى تأليف شده در قرن چهارم ، يعنى سال هاى تدريس و تأليف اسفراينى ، همسان نيست . ۱۰ نكته آخر ، آن
1.مؤلّفو الشيعة فى صدر الإسلام : ص ۴۱ .
2.مستدركات أعيان الشيعه : ج ۶ ص ۲۵۵ .
3.تحقيق در باره اوّلْ اربعين حضرت سيّد الشهدا عليه السلام : ص ۶۰ و ۷۶ و ۲۱۹ و۲۲۱ و ۲۲۲ .
4.براى آگاهى بيشتر در باره اين كتاب و ديگر منابع مرتبط ، ر. ك : كتاب شناسى تاريخى امام حسين عليه السلام : ص ۷۰ ؛ عاشورا ـ عزادارى ـ تحريفات : ص ۳۹۲ و ۳۹۵ و ۳۹۷.
5.ر . ك : طبقات الشافعيّه: ج ۴ ص ۲۵۶، وفيات الأعيان: ج ۱ ص ۲۸، تبيين كذب المفترى: ص ۲۴۳، سير أعلام النبلاء: ج ۱۷ ص ۳۵۳؛ البداية و النهاية: ج ۱۲ ص ۳۰.
6.هدية العارفين : ج ۱ ص ۸ .
7.الذريعة : ج ۱۷ ص ۷۲ ـ ۷۳ ش ۳۸۰ .
8.معجم المطبوعات العربيّة : ج ۱ ص ۴۳۶ .
9.ءايضاح المكنون: ج ۲ ص ۶۸۵ .
10.ر.ك : أهل البيت فى المكتبة العربيّة: ص ۶۵۵.