95
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
94

كتابت وحى در مدينه

با هجرت رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله به يثرب ، بر شمار كاتبان وحى افزوده شد و برخى انصار نيز در زمره كاتبان قرار گرفتند . البته كسانى از قريش نيز كه در سال‏هاى پس از هجرت به مدينه مهاجرت كرده و يا پس از فتح مكه به آن شهر آمدند ، به عنوان كاتب معرفى شده‏اند .
ابو المنذر ابى بن كعب (م ۳۵ق) ، كه در جاهليت نوشتن مى‏دانست ، ۱ نخستين مدنى است كه در خدمت كتابت قرآن قرار گرفت . ۲ به او «سيد القراء» لقب داده بودند . ۳ از وى رواياتى در باره ثواب تلاوت برخى سوره‏هاى قرآن نقل شده است . ۴ ابن‏سعد او را آگاه‏ترين فرد بر قرائت قرآن دانسته ۵ و آورده است كه او از كسانى است كه در عصر رسول خدا به جمع‏آورى قرآن پرداختند . ۶ در برخى منابع ، توصيه شده است قرآن را از چهار نفر از جمله اُبىّ بن كعب ، فرا بگيرند . ۷ به نقل امام صادق عليه السلام ، اهل بيت ، قرآن را بر اساس قرائت ابىّ تلاوت مى‏كنند . ۸ گويند : پيامبر قرآن را به طور كامل بر ابىّ املا كرد و از اين رو در دوران يكسان كردن مصاحف در عهد عثمان ، سرپرستى گروه به او واگذار شد و در موارد اختلافى با نظر او مشكل حل مى‏گرديد . ۹ پس از ابىّ بن كعب ، ۱۰ زيد بن ثابت ، كه كتابت را از اسيران بدر آموخته بود ، به جمع كاتبان پيوست . ۱۱ وى هنگام هجرت رسول اللَّه يازده سال بيشتر نداشت . ۱۲ همسايگى وى با پيامبر باعث شده بود تا او در غياب ابىّ به كتابت پردازد . ۱۳ البته كار او بيشتر نامه‏نگارى بود تا كتابت وحى . ۱۴ زيد ، به تدريج در دوره خلفا حتى از ابىّ بن كعب نيز شهرت بيشترى پيدا كرد ؛ زيرا ابىّ بن كعب با ابوبكر بيعت نكرد ، ۱۵ اما زيد از مقربان دستگاه خلافت بود . ۱۶
از ديگر كسانى كه به عنوان كاتب وحى از آنها نام برده شده مى‏توان به عبد اللَّه بن رواحه (م ۸ق) ، ثابت بن قيس(م ۱۲ق) ، حنظله بن ربيع اسدى ، حذيفة بن يمان ، علاء بن عقبه ، محمد بن سلمه ، عبد اللَّه بن زيد ، جهيم بن صلت ، حنظلة بن عامر ، عبد اللَّه بن عبد اللَّه بن ابىّ ، ابوزيد بن قيس بن السكن ، عقبة بن عامر ، معاذ بن جبل ، مغيرة بن شعبه ، ابان بن سعيد بن عاص ، معاويه ، خالد بن وليد ، عمرو بن عاص ، عبد اللَّه بن ارقم ، حويطب بن عبد العزى و ابوايوب انصارى اشاره كرد . ۱۷ گويند ابوايوب ، كاتبِ نامه‏اى به تيره بنى عذره بود و از كاتب وحى بودن وى به صراحت ياد نشده است .
برخى گفته‏اند كاتبان عمده و ملازم‏ترين افراد با پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در مدينه ، امام على عليه السلام ، زيد بن‏ثابت ۱۸ ، اُبَىّ بن كعب و عثمان بوده‏اند كه در اين صورت ، اينان را بايد كاتبان رسمى وحى قلمداد كرد و بقيه در مرتبه دوم قرار داشتند و تنها در غياب ايشان عهده‏دار كتابت مى‏شدند . ۱۹ امام على عليه السلام نخستين فردى است كه از آغاز وحى تا پايان آن را نوشته است . ابن نديم از على عليه السلام به عنوان اوّلين «جَمّاع القرآن (گردآوردنده قرآن)» ياد مى‏كند . ۲۰ هر گاه وحى نازل مى‏شد و على عليه السلام حضور نداشت ، پيامبر صلى اللَّه عليه وآله وحىِ نازل شده را جداگانه براى على عليه السلام املا مى‏كرد تا بنويسد . ۲۱ به نقل على عليه السلام ، پس از كتابت آيات نازل شده ، پيامبر خدا تفسير ، تأويل ، ناسخ و منسوخ و محكم و متشابه آن را نيز به او تعليم مى‏داد . ۲۲
ابن ابى الحديد به صراحت ، كاتبان وحى را على عليه السلام ، زيد بن ارقم و حنظله بن ربيع دانسته و گفته است : معاويه (پس از مسلمان شدن در سال هشتم هجرت) ، نامه‏هاى پيامبر را به سران و نوشته‏هاى مورد نياز مردم و همچنين فهرست اموال و صدقات را مى‏نوشته است . ۲۳
بر اساس نوشته يكى از قرآن‏پژوهان ، از نويسندگان پيامبر ، دو نفر بيش از ديگران از ملازمت محضر پيامبر صلى اللَّه عليه وآله برخوردار ، و وظيفه نوشتن قرآن را بر عهده داشتند كه آن دو على بن ابى طالب عليه السلام و زيد بن ثابت بودند . ۲۴ جرجى زيدان نيز گويد : در عهد رسول خدا از همه بيشتر على بن ابى طالب ، عبد اللّه بن مسعود ، ابوالدرداء ، معاذ بن جبل ، زيد بن ثابت و ابىّ بن كعب به تدوين قرآن عنايت داشتند . ۲۵
به تصريح ابن عبد ربّه ، على عليه السلام و عثمان كاتبان وحى بودند و در صورت حاضر نبودن ايشان ، ابىّ بن كعب به كتابت مى‏پرداخت . ۲۶ از امام على عليه السلام روايات بسيارى در باره كتابت وحى و اشراف آن حضرت بر اين كتاب مقدس ، نقل شده است ۲۷ و اين در حالى است كه برخى نام معاويه را به عنوان كاتب وحى نوشته و حتى به جاى على عليه السلام ، نام معاويه را ذكر كرده‏اند ؛ با اين حال ، معاويه تنها چند ماه برخى نامه‏هاى رسول اللَّه را مى‏نوشته و حتى به سبب تعلل در نگارش ، پيامبر با عبارت «لا أَشبَعَ اللَّهُ بَطنَه» او را نفرين كرد . ۲۸ امام على عليه السلام در دوران خلافتش در جواب نامه معاويه ، كه خود را كاتب وحى قلمداد كرده بود ، به اين ادعاى او پاسخ داده است . ۲۹ به نظر مى‏رسد معاويه در دوران امارتش در شام ، خود را كاتب وحى مى‏خوانده است . بنا بر قولى ، از جمله شرطها يا خواهش‏هاى ابوسفيان از پيامبر ، نويسندگى معاويه براى آن حضرت بوده است . ۳۰ ابو رَيّه ، به صراحت ، كاتب وحى بودن معاويه را رد كرده و محال دانسته و به دسيسه‏هاى بنى اميه اشاره كرده است . ۳۱ خالد بن وليد و عمرو بن عاص نيز كه برخى آن دو را در شمار كاتبان وحى آورده‏اند ، در سال هفتم هجرت ، شش ماه پيش از فتح مكّه ۳۲ يا پس از حديبيه و قبل از خيبر ، اسلام آوردند . ۳۳
حصين بن نمير و مغيرة بن شعبه - كه در سال ششم اسلام آورد و گهگاهى كتابت مى‏كرد - ، ۳۴ طبق گزارشى تنها در امور شخصى ، نويسنده پيامبر صلى اللَّه عليه وآله بودند و معاملات و قرض‏هاى پيامبر صلى اللَّه عليه وآله را مى‏نوشتند و در غياب معاويه و خالد ، عهده‏دار كتابت مى‏شدند . ۳۵

1.الطبقات الكبرى : ج‏۳ ص‏۴۹۸.

2.تاريخ دمشق : ج‏۴ ص‏۳۲۴.

3.الإصابة : ج‏۱ ص‏۱۸۱؛ تاريخ دمشق : ج‏۷ ص‏۳۰۸؛ سير أعلام النبلاء : ج‏۱ ص‏۳۹۰.

4.مجمع البيان : ج‏۳ ص‏۵.

5.الطبقات الكبرى : ج‏۳ ص‏۵۰۰.

6.الطبقات الكبرى : ج‏۲ ص‏۳۵۵؛ الفهرست : ص‏۳۰.

7.سير أعلام النبلاء : ج‏۱ ص‏۳۹۱.

8.الكافى : ج‏۲ ص‏۶۳۴.

9.المصاحف ، سجستانى : ص‏۳۰؛ التمهيد فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۳۴۸.

10.الطبقات الكبرى : ج‏۲ ص‏۲۲.

11.الاستيعاب : ج‏۲ ص‏۵۳۷.

12.الاستيعاب : ج‏۲ ص‏۵۳۸.

13.الاستيعاب : ج‏۲ ص‏۸۶۵.

14.تاريخ اليعقوبى : ج‏۲ ص‏۱۲۴ - ۱۵۴.

15.الصحيح من السيرة النبى الأعظم : ج‏۵ ص‏۲۱۰؛ تاريخ اليعقوبى : ج‏۲ ص‏۱۵۴.

16.سبل الهدى والرشاد : ج‏۱۱ ص‏۳۸۱ و ج‏۱ ص ۵۸.

17.إمتاع الاسماع : ج‏۹ ص‏۳۳۴.

18.الفهرست : ص‏۳۰.

19.مكاتيب الرسول : ج‏۱ ص ۱۲۳؛ تفسير الحبرى : ص‏۱۵۸ و ۵۷۶؛ شواهد التنزيل : ج‏۱ ص‏۴۸.

20.تفسير العيّاشى : ج‏۱ ص‏۲۵۳؛ كمال الدين : ص‏۲۸۴ - ۲۸۵.

21.شرح نهج البلاغة، ابن ابى الحديد : ج‏۱ ص‏۳۳۸.

22.تاريخ قرآن، حجتى : ص‏۲۰۳ - ۲۰۴.

23.تاريخ آداب اللغة العربيّة : ج‏۱ ص‏۲۲۵.

24.العقد الفريد : ج‏۴ ص‏۱۵۲.

25.مكاتيب الرسول صلى اللَّه عليه وآله : ج‏۱ ص‏۱۲۳ - ۱۲۴.

26.أنساب الاشراف : ج‏۱ ص‏۵۳۲؛ تاريخ الطبرى : ج‏۸ ص‏۱۸۱؛ إمتاع الأسماع : ج‏۱۰ ص‏۱۸۵.

27.أنساب الاشراف : ج‏۵ ص‏۱۱۱؛ الفتوح : ص‏۴۷۸ - ۴۷۹.

28.تاريخ دمشق: ج ۲۳ ص ۴۵۶.

29.شيخ المضيره: ص ۲۰۵.

30.المغازى: ج ۲ ص ۶۶۱؛ اُسد الغابة: ج ۲ ص ۹۳؛ الإصابة: ج ۲ ص ۲۱۵.

31.تاريخ خليفه: ص ۵۲.

32.الكامل فى التاريخ: ج ۲ ص ۲۳۰ .

33.العقد الفريد: ج ۴ ص ۱۵۲.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24493
صفحه از 597
پرینت  ارسال به