پژوهشى در باره احاديث نزول قرآن بر هفت حرف ۱
حديث نزول قرآن بر هفت حرف ، با مضامين مختلف و در عين حال نزديك به هم ، به طور گسترده در منابع روايى اهل سنت آمده است . برخى فراوانى اين روايات را در حدّ تواتر مىدانند . ابن جزرى نام بيست تن از صحابه را ذكر كرده كه اين حديث را از پيامبر نقل كردهاند . ۲ بخارى ، مسلم ، ابى داوود ، ترمذى ، و نسائى ، از صاحبان صحاح ستّه ، هر يك با گشودن بابى مستقل به طرح اين روايات پرداختهاند . در هر حال به نظر مىرسد همه اهل سنت اصل اين روايات را مسلّم و پذيرفته شده مىدانند . شمارى از اين روايات بدين شرح اند :
حديث «هفت حرف» در منابع اهل سنّت
احاديث «هفت حرف» ، در منابع اهل سنّت ، به تكرار و تنوّع ، روايت شدهاند :
۱ . بر پايه روايتى ، عمر بن خطاب با هشام بن حكيم در چگونگى قرائت آيهاى از سوره فرقان اختلاف كردند . براى داورى به نزد پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله رفتند و آن حضرت قرائت هر دو را با وجود اختلاف تأييد كرد و فرمود :
إنَّ القُرآنَ نَزَلَ عَلى سَبعَةِ أحرُفٍ . ۳
قرآن ، بر هفت حرف ، نازل شده است .
۲ . ابن عباس گزارش مىكند كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله فرمود :
أَقرَأَنى جِبريلُ عَلى حَرفٍ فَراجَعتُهُ فَلَم أزَل أستَزيدُهُ ويَزيدُنى حَتّى انتَهى إلى سَبعَةِ أحرُفٍ . ۴
جبرئيل قرآن را بر يك حرف (قرائت) بر من اقراء كرد، پس به او مراجعه كردم و پيوسته حروف بيشترى را طلب كردم و او نيز حروف بيشترى را اقراء كرد تا آن كه به هفت حرف رسيد.
۳ . اُبىّ بن كعب نيز روايتى از پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله نقل كرده است كه بر اساس آن جبرئيل به نزد پيامبر آمد و پيامبر را از سوى خدا مأمور قرائت قرآن بر يك حرف (قرائت) كرد . پيامبر صلى اللَّه عليه وآله قرائت قرآن بر اساس يك حرف را فراتر از توان امّتش دانست و از خداوند عفو و مغفرت را خواست . نزول جبرئيل براى بار دوم و سوم اتفاق افتاد و جواز قرائت بر دو حرف و سه حرف را به پيامبر اعلام كرد و پيامبر نيز تقاضاى خود را تكرار كرد تا اين كه جبرئيل براى بار چهارم فرود آمد و عرض كرد :
إنّ اللَّهَ يَأمُرُكَ أَن تَقرَأَ اُمَّتُكَ القُرآنَ عَلى سَبعَةِ أحرُفٍ فَأيَّما حَرفٍ قَرَأوا عَلَيه فَقَد أصابوا . ۵
خداوند به تو فرمان داده كه امّتت قرآن را بر هفت حرف بخوانند ، پس بر هر حرفى كه بخوانند ، درست خواندهاند .
در اين روايت همانند روايت پيشگفته از بخارى ، از درخواست مكرر پيامبر صلى اللَّه عليه وآله براى افزايش دادن تعداد قرائتهاى امّت ، سخن به ميان آمده است .
۴ . اُبىّ بن كعب در روايت ديگرى نقل كرده است كه پيامبر فرمود :
يا اُبَىّ! إنّى أَقرَئتُ القُرآنَ فَقيلَ لى: عَلى حَرفٍ أو حَرفَينِ؟ فَقالَ المَلَكُ الّذى مَعى: قُل عَلى حَرفَينِ . قُلتُ: عَلى حَرفَينِ، فَقيلَ لى: عَلى حَرفَينِ أو ثَلاثَةٍ؟ فَقالَ المَلَكُ الّذى مَعى: قُلْ عَلى ثَلاثَةٍ . قُلتُ: عَلى ثَلاثَةٍ، حَتّى بَلَغَ سَبعَةَ أَحرُفٍ، ثُمَّ قالَ: لَيسَ مِنها إلّا شافٍ كافٍ إن قُلتَ سَميعاً عَليماً عَزيزاً حَكيماً ما لَم تَختِم آيَةَ عَذابٍ بِرَحمَةٍ أو آيَةَ رَحمَةٍ بِعذابٍ . ۶
اى اُبىّ، قرآن را قرائت كردم، ندا آمد : بر يك حرف يا دو حرف؟ فرشتهاى كه همراهم بود گفت: بگو بر دو حرف. گفتم بر دو حرف. سپس ندا آمد بر دو حرف يا بر سه حرف؟ همان فرشته گفت: بگو بر سه حرف. گفتم: بر سه حرف. تا اين كه به هفت حرف رسيد. آنگاه رسول خدا فرمود: اين هفت حرف هر يك شفادهنده و كفايتكننده است ، اگر بگويى : سميعاً، عليماً، عزيزاً، حكيماً مادام كه آيه عذاب را به رحمت و آيه رحمت را به عذاب پايان نبرى.
بر اساس ظاهر اين روايت ، جابهجايىِ كلمات و فواصل آيات ، مادام كه به تغيير اساسى در معناى آيه منتهى نشود ، مُجاز است . تغييراتى را كه در باره مصحف عبد اللَّه بن مسعود گزارش شده از اين باب دانستهاند . ۷
۵ . نيز در منابع اهل سنّت آمده است :
لَقِىَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله جَبرَئيلَ، فَقالَ: يَا جَبرَئيلُ! إنّى بُعِثتُ إلى أُمّةٍ أمّيينَ مِنهُمُ العَجوزُ و الشِّيخُ الكَبيرُ و الغُلامُ و الجارِيةُ و الرَّجُلُ الّذى لَم يَقرأ كِتاباً قَطُّ . قالَ: يا مُحمَّدُ! إنّ القُرآنَ اُنزِلَ عَلى سَبعَةِ أَحرُفٍ. ۸
پيامبر صلى اللَّه عليه وآله جبرئيل را ديد و فرمود : اى جبرئيل ! من بر امّتى برانگيخته شدم كه اُمّى و فاقد سوادند . در ميان آنان از پيرزن و پيرمرد گرفته تا زن و مرد جوان و كسى كه هرگز كتابى نخوانده است، هست . جبرئيل گفت : اى محمد! قرآن به هفت حرف نازل شده است .
در ميان روايات اهل سنّت ، اين روايت را مىتوان مقبولترين روايت از جهت محتوا دانست كه در آن از اُمّى بودن اُمّت و وجود كسانى كه خواندن نمىدانند ، سخن به ميان آمده كه مىتواند حكايتگر صعوبت قرائت دقيق قرآن براى آنان باشد .
۶ . اهل سنّت از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله نقل كردهاند كه : قرآن بر هفت حرف نازل شد : زجر و امر و حلال و حرام و محكم و متشابه و امثال . ۹
۷ . حديث ديگرى مشابه حديث قبلى از طريق اهل سنّت روايت شده كه نشان مىدهد قرآن بر اساس ده حرف نازل شده است :
أُنزِلَ القُرآنُ عَلى عَشرَةِ أحرُفٍ : بَشيرٍ ، ونَذيرٍ ، وناسِخٍ ، ومَنسوخٍ ، وعِظَةٍ ، ومَثَلٍ ، ومُحكَمٍ ، ومُتَشابِهٍ ، وحَلالٍ ، وحَرامٍ . ۱۰
قرآن ، بر ده حرف ، نازل شده است : بشارتدهنده ، بيمدهنده ، ناسخ ، منسوخ ، پند ، مَثَل ، محكم ، متشابه ، حلال و حرام .
1.اين پژوهش ، به وسيله حجة الاسلام والمسلمين دكتر على نصيرى (عضو هيئت علمى دانشگاه علم و صنعت ايران) ، انجام شده است .
2.النشر فى القراءات العشر : ج۱ ص۲۱ .
3.مسند ابن حنبل : ج۱ ص۲۴ .
4.صحيح البخارى : ج۶ ص۱۰۰.
5.صحيح مسلم : ج۲ ص۲۰۳ - ۲۰۴.
6.سنن ابى داوود : ج۱ ص۳۳۲ .
7.كتاب المصاحف : ص۶۴ - ۸۲ .
8.سنن الترمذى : ج۴ ص۲۶۳ .
9.المستدرك على الصحيحين : ج۱ ص۵۵۳ و ج۲ ص۲۸۹ ؛ تفسير الصافى : ج۱ ص۵۹ .
10.ر . ك : الجامع الصغير : ج ۱ ص ۴۱۸ ح ۲۷۳۰ .