67
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

۴۹.امام باقر عليه السلام : پيامبران ، پنج گونه اند : برخى از آنان ، صدا[ى وحى‏] را مانند صداى [به هم خوردن ]زنجير مى‏شنوند و مقصود را در مى‏يابند . برخى در خواب به آنان ، خبر داده مى‏شود ، مانند يوسف عليه السلام و ابراهيم عليه السلام . برخى‏شان [فرشته را ]مشاهده مى‏كنند و برخى ، در قلبشان ضربه زده و در گوششان ، زنگ زده مى‏شود ۱ . ۲

۲ / ۸

حالت پيامبر هنگام نزول وحى‏

۵۰.صحيح مسلم - به نقل از اَنَس بن مالك - : روزى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله در ميان ما بود كه ناگاه ، چُرتش گرفت (/ به حالت خلسه فرو رفت) . سپس سرش را بلند كرد و لبخندى زد . گفتيم : چرا مى‏خندى ، اى پيامبر خدا ؟
فرمود : «اينك سوره‏اى بر من فرود آورده شد» و سپس خواند : (به نام خداى بخشنده مهربان . ما به تو كوثر داديم . پس براى پروردگارت ، نماز بگزار و قربانى كن . بى‏ترديد ، دشمنت ، خود ، بُريده‏نسل است)۳ . ۴

1.در «بيان» بحار الأنوار (ج ۱۱ ص ۵۳) ، آمده است : شايد به جاى پنج ، چهار بوده يا زنگ زدن در گوش ، يك نوع صدا باشد كه در اين صورت ، همان پنج گونه مى‏شود .

2.الأَنبِياءُ عَلى‏ خَمسَةِ أنواعٍ : مِنهُم مَن يَسمَعُ الصَّوتَ مِثلَ صَوتِ السِّلسِلَةِ فَيَعلَمُ ما عَنى‏ بِهِ ، ومِنهُم مَن يُنَبَّأُ في مَنامِهِ مِثلُ يوسُفَ وإبراهيمَ ، ومِنهُم مَن يُعايِنُ ، ومِنهُم مَن يُنكَتُ في قَلبِهِ ويوقَرُ في اُذُنِهِ (بصائر الدرجات : ص ۳۶۹ ح ۶ ، تفسير العيّاشى : ج ۲ ص ۱۶۶ ح ۳) .

3.كوثر : آيه ۱ - ۳ .

4.بَينا رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله ذاتَ يَومٍ بَينَ أظهُرِنا إذ أغفى‏ إغفاءَةً ، ثُمَّ رَفَعَ رَأسَهُ مُتَبَسِّماً ، فَقُلنا: ما أضحَكَكَ يا رَسولَ اللَّهِ؟ قالَ: اُنزِلَت عَلَيَّ آنِفاً سورَةٌ ، فَقَرَأَ: (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَيْنَكَ الْكَوْثَرَ* فَصَلِ‏ّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ * إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ)(صحيح مسلم : ج ۱ ص ۳۰۰ ح ۵۳ ، سنن أبى‏داوود : ج ۴ ص ۲۳۷ ح ۴۷۴۷) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
66

حديث‏

۴۸.بصائر الدرجات - به نقل از زُراره - : از امام باقر عليه السلام پرسيدم : رسول ، چه كسى است ؟ نبى ، چه كسى است ؟ و مُحدَّث كيست ؟
فرمود : «رسول ، كسى است كه جبرئيل عليه السلام نزدش مى‏آيد و رو در رو ، با وى سخن مى‏گويد . رسول ، او را مى‏بيند ، همچنان كه يكى از شما ، فردى را كه با وى سخن مى‏گويد ، مى‏بيند . اين ، رسول است .
نبى ، كسى است كه در خواب ، جبرئيل عليه السلام نزدش مى‏آيد ،مانند رؤياى ابراهيم عليه السلام و يا حالت چُرتى كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله را مى‏گرفت و در هنگام خواب ، جبرئيل عليه السلام نزدش مى‏آمد . نبى ، اين گونه است . بعضى از ايشان ، رسالت و نبوّت را با هم دارند . براى نمونه ، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله رسولى بود كه جبرئيل عليه السلام نزدش مى‏آمد و رو در رو ، با وى سخن مى‏گفت و ايشان ، او را مى‏ديد و در خواب هم نزدش مى‏آمد .
امّا مُحدَّث ، كسى است كه سخن فرشته را مى‏شنود و با او سخن مى‏گويد ، بدون آن كه وى را ببيند و بدون اين كه به خواب او هم بيايد» . ۱

1.سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ عليه السلام : مَنِ الرَّسولُ؟ مَنِ النَّبِيُّ ؟ مَنِ المُحَدَّثُ؟ فَقالَ: الرَّسولُ: الَّذي َيأتيهِ جَبرَئيلُ فَيُكَلِّمُهُ قُبُلاً ، فَيَراهُ كَما يَرى‏ أحَدُكُمُ الَّذي يُكَلِّمُهُ، فَهذَا الرَّسولُ . وَالنَّبِيُّ: الَّذي يُؤتى‏ فِي النَّومِ ؛ نَحوَ رُؤيا إبراهيمَ عليه السلام ، ونَحوَ ما كانَ يَأخُذُ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله مِنَ السُّباتِ إذا أتاهُ جَبرَئيلُ فِي النَّومِ، فَهكَذَا النَّبِيُّ، ومِنهُم مَن يَجتَمِعُ لَهُ الرِّسالَةُ وَالنُّبُوَّةُ، فَكانَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله رَسولاً يَأتيهِ جَبرَئيلُ قُبُلاً فَيُكَلِّمُهُ ويَراهُ ويَأتيهِ فِي النَّومِ . وأَمّا المُحَدَّثُ فَهُوَ الَّذي يَسمَعُ كَلامَ المَلَكِ فَيُحَدِّثُهُ ، مِن غَيرِ أن يَراهُ ومِن غَيرِ أن يَأتِيَهُ فِي النَّومِ (بصائر الدرجات : ص ۳۷۱ ح ۱۰ ، بحار الأنوار : ج ۱۸ ص ۲۷۰ ح ۳۵) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24292
صفحه از 597
پرینت  ارسال به