ب - وحى از طريق سخن گفتن مستقيم و بىواسطه خدا
قرآن
(و بى گمان ، تو قرآن را از نزد فرزانهاى دانا دريافت مىكنى) . ۱
حديث
۴۷.كمال الدين : پيامبر صلى اللَّه عليه وآله گاه كه در ميان يارانش بود ، از هوش مىرفت و عرق مىريخت ، و چون به خود مىآمد ، مىفرمود : «خداوند عزّ وجلّ چنين و چنان فرمود و شما را به فلان كار ، امر كرد و از فلان كار ، نهى فرمود» . . . .
از امام صادق عليه السلام در باره حالت غشى كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله را مىگرفت ، سؤال شد كه : آيا اين حالت ، هنگام فرود آمدن جبرئيل عليه السلام به ايشان دست مىداد؟
امام صادق عليه السلام فرمود : «نه . جبرئيل عليه السلام هر گاه نزد پيامبر صلى اللَّه عليه وآله مىآمد ، بدون اجازه بر ايشان وارد نمىشد ، و چون بر ايشان وارد مىشد ، بندهوار ، در برابرش مىنشست . اين حالت ، فقط زمانى رُخ مىداد كه خداوند عزّ وجلّ بدون مترجم و واسطه ، با ايشان سخن مىگفت» . ۲
۲ / ۷
انواع وحى به طور كلّى
قرآن
(و هيچ بشرى را نرسد كه خدا با او سخن گويد ، جز از راه وحى، يا از فرا سوى حجابى ، يا فرستادهاى را بفرستد و به اذن او ، هر چه بخواهد ، وحى نمايد . آرى . اوست بلندمرتبه سنجيدهكار ، و همين گونه ، وحى از امر خودمان را به سوى تو وحى كرديم . تو نمىدانستى كتاب چيست و نه ايمان [كدام است] ؛ ولى آن را نورى گردانيديم كه هر كس از بندگان خود را بخواهيم ، به وسيله آن ، راه مىنماييم) . ۳
1.نمل : آيه ۶ : (وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْءَانَ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ) .
2.إنَّ النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه وآله كانَ يَكونُ بَينَ أصحابِهِ فَيُغمى عَلَيهِ وهُوَ يَتَصابُّ عَرَقاً ، فَإِذا أفاقَ قالَ: قالَ اللَّهُ عزّ وجلّ : كَذا وكَذا، أمَرَكُم بِكَذا، ونَهاكُم عَن كذا .
... فَسُئِلَ الصّادِقُ عليه السلام عَنِ الغَشيَةِ الَّتي كانَت تَأخُذُ النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه وآله ، أكانَت تَكونُ عِندَ هُبوطِ جَبرَئيلَ عليه السلام؟ فَقالَ: لا، إنَّ جَبرَئيلَ عليه السلام كانَ إذا أتَى النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه وآله لَم يَدخُل عَلَيهِ حَتّى يَستَأذِنَهُ، وإذا دَخَلَ عَلَيهِ قَعَدَ بَينَ يَدَيهِ قِعدَةَ العَبدِ، وإنَّما ذلِكَ عِندَ مُخاطَبَةِ اللَّهِ عزّ وجلّ إيّاهُ بِغَيرِ تَرجُمانٍ وواسِطَةٍ (كمال الدين : ص ۸۵ ، بحار الأنوار : ج ۱۸ ص ۲۶۰ ح ۱۲) .
3.شورا : آيه ۵۱ و ۵۲ : (وَ مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاىِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِىَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ عَلِىٌّ حَكِيمٌ * وَ كَذَ لِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا مَا كُنتَ تَدْرِى مَا الْكِتَبُ وَ لَا الْإِيمَنُ وَ لَكِن جَعَلْنَهُ نُورًا نَّهْدِى بِهِ مَن نَّشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا) .