65
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

ب - وحى از طريق سخن گفتن مستقيم و بى‏واسطه خدا

قرآن‏

(و بى گمان ، تو قرآن را از نزد فرزانه‏اى دانا دريافت مى‏كنى) . ۱

حديث‏

۴۷.كمال الدين : پيامبر صلى اللَّه عليه وآله گاه كه در ميان يارانش بود ، از هوش مى‏رفت و عرق مى‏ريخت ، و چون به خود مى‏آمد ، مى‏فرمود : «خداوند عزّ وجلّ چنين و چنان فرمود و شما را به فلان كار ، امر كرد و از فلان كار ، نهى فرمود» . . . .
از امام صادق عليه السلام در باره حالت غشى كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله را مى‏گرفت ، سؤال شد كه : آيا اين حالت ، هنگام فرود آمدن جبرئيل عليه السلام به ايشان دست مى‏داد؟
امام صادق عليه السلام فرمود : «نه . جبرئيل عليه السلام هر گاه نزد پيامبر صلى اللَّه عليه وآله مى‏آمد ، بدون اجازه بر ايشان وارد نمى‏شد ، و چون بر ايشان وارد مى‏شد ، بنده‏وار ، در برابرش مى‏نشست . اين حالت ، فقط زمانى رُخ مى‏داد كه خداوند عزّ وجلّ بدون مترجم و واسطه ، با ايشان سخن مى‏گفت» . ۲

۲ / ۷

انواع وحى به طور كلّى‏

قرآن‏

(و هيچ بشرى را نرسد كه خدا با او سخن گويد ، جز از راه وحى، يا از فرا سوى حجابى ، يا فرستاده‏اى را بفرستد و به اذن او ، هر چه بخواهد ، وحى نمايد . آرى . اوست بلندمرتبه سنجيده‏كار ، و همين گونه ، وحى از امر خودمان را به سوى تو وحى كرديم . تو نمى‏دانستى كتاب چيست و نه ايمان [كدام است‏] ؛ ولى آن را نورى گردانيديم كه هر كس از بندگان خود را بخواهيم ، به وسيله آن ، راه مى‏نماييم) . ۳

1.نمل : آيه ۶ : (وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْءَانَ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ) .

2.إنَّ النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه وآله كانَ يَكونُ بَينَ أصحابِهِ فَيُغمى‏ عَلَيهِ وهُوَ يَتَصابُّ عَرَقاً ، فَإِذا أفاقَ قالَ: قالَ اللَّهُ عزّ وجلّ : كَذا وكَذا، أمَرَكُم بِكَذا، ونَهاكُم عَن كذا . ... فَسُئِلَ الصّادِقُ عليه السلام عَنِ الغَشيَةِ الَّتي كانَت تَأخُذُ النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه وآله ، أكانَت تَكونُ عِندَ هُبوطِ جَبرَئيلَ عليه السلام؟ فَقالَ: لا، إنَّ جَبرَئيلَ عليه السلام كانَ إذا أتَى النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه وآله لَم يَدخُل عَلَيهِ حَتّى‏ يَستَأذِنَهُ، وإذا دَخَلَ عَلَيهِ قَعَدَ بَينَ يَدَيهِ قِعدَةَ العَبدِ، وإنَّما ذلِكَ عِندَ مُخاطَبَةِ اللَّهِ عزّ وجلّ إيّاهُ بِغَيرِ تَرجُمانٍ وواسِطَةٍ (كمال الدين : ص ۸۵ ، بحار الأنوار : ج ۱۸ ص ۲۶۰ ح ۱۲) .

3.شورا : آيه ۵۱ و ۵۲ : (وَ مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاىِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِىَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ عَلِىٌّ حَكِيمٌ * وَ كَذَ لِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا مَا كُنتَ تَدْرِى مَا الْكِتَبُ وَ لَا الْإِيمَنُ وَ لَكِن جَعَلْنَهُ نُورًا نَّهْدِى بِهِ مَن نَّشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
64

۴۶.إمتاع الأسماع - به نقل از شُرَيح بن عبد اللَّه - : چون پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به آسمان رفت و خدا به بنده‏اش آنچه را بايد وحى كند ، وحى فرمود ، جبرئيل عليه السلام به سجده افتاد تا آن گاه كه خدا به بنده‏اش آنچه را بايد خبر دهد ، خبر داد . آن گاه ، [جبرئيل عليه السلام ]سر از سجده برداشت و من ، او را در خلقت واقعى‏اش ديدم ؛ آراسته به زِبَرجَد و لؤلؤ و ياقوت ، و به نظرم رسيد كه آب چشمانش ، افق را پُر كرده است . من تا پيش از آن زمان ، او را به صورت‏هاى گوناگون مى‏ديدم و غالباً به صورت دِحيه كَلْبى مى‏ديدمش . گاهى اوقات هم چنان مى‏ديدمش كه كسى ، ديگرى را از پشت غربال مى‏بيند . ۱

1.لَمّا صَعِدَ النَّبِيُّ صلى اللَّه عليه وآله إلَى السَّماءِ فَأَوحَى اللَّهُ إلى‏ عَبدِهِ ما أوحى‏ ، خَرَّ جِبريلُ ساجِداً حَتّى‏ قَضَى اللَّهُ إلى‏ عَبدِهِ ما قَضى‏ ، ثُمَّ رَفَعَ رَأسَهُ فَرَأَيتُهُ في خَلقِهِ الَّذي خُلِقَ عَلَيهِ ؛ مَنظومٌ بِالزَّبَرجَدِ وَاللُّؤلُؤِ وَالياقوتِ ، فَخُيِّلَ إلَيَّ أنَّ ماءَ عَينَيهِ قَد سَدَّ الاُفُقَ . وكُنتُ لا أراهُ قَبلَ ذلِكَ إلّا عَلى‏ صورَةٍ مُختَلِفَةٍ ، وأكثَرُ ما كُنتُ أراهُ عَلى‏ صورَةِ دِحيَةَ الكَلبِيِّ ، وكُنتُ أحياناً لا أراهُ قَبلَ ذلِكَ اِلّا كَما يَرَى الرَّجُلُ صاحِبَهُ مِن وَراءِ الغِربالِ (إمتاع الأسماع : ج ۳ ص ۴۴ ، الدرّ المنثور : ج ۱ ص ۲۲۷) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24523
صفحه از 597
پرینت  ارسال به