۲ / ۶
انواع وحى به پيامبر
الف - وحى از طريق جبرئيل عليه السلام
قرآن
(روح الأمين (جبرئيل) ، آن را بر دلت نازل كرد ، تا از هشدار دهندگان باشى) . ۱
حديث
۴۴.امام على عليه السلام - در باره اين سخن خداوند متعال : (وَ لَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى * عِندَ سِدْرَةِ الْمُنتَهَى ؛ ۲ و قطعاً بار ديگر هم او را ديده است ، نزديك سِدرَةُ المُنتَهى) - : يعنى محمّد صلى اللَّه عليه وآله . او نزديك سِدرة المُنتَهى بود ؛ جايى كه هيچ آفريدهاى از آفريدگان خدا ، از آن فراتر نمىرود . سخن خدا در آخر آيه كه : (ديدهاش منحرف نگشت و [از حد] در نگذشت . به راستى كه [برخى ]از آيات بزرگِ پروردگار خود را ديد)۳ ، [يعنى ]جبرئيل عليه السلام را در چهره واقعىاش ، دو بار ديد : اين بار و بارى ديگر ؛ چرا كه جبرئيل عليه السلام ، مخلوقى بس بزرگ [و تنومند ]است . او از روحانيانى است كه خلقت و چگونگى آنها را كسى جز خداوند ، پروردگار جهانيان ، درك نمىكند . ۴
۴۵.امام باقر عليه السلام - در باره اين سخن خداوند : (حَتَّى إِذَا فُزِّعَ عَن قُلُوبِهِمْ قَالُواْ مَاذَا قَالَ رَبُّكُمْ قَالُواْ الْحَقَّ وَ هُوَ الْعَلِىُّ الْكَبِيرُ ؛ تا چون هراس از دلهايشان برطرف شد ، گفتند : «پروردگارتان ، چه فرمود ؟». گفتند : حقيقت . و اوست بلندمرتبه و بزرگ) - : در فاصله مبعوث شدن عيسى بن مريم عليه السلام تا مبعوث شدن محمّد صلى اللَّه عليه وآله ، اهل آسمانها ، ديگر وحىاى را نشنيدند . پس هنگامى كه خداوند ، جبرئيل عليه السلام را به سوى محمّد صلى اللَّه عليه وآله فرستاد ، آسمانيان صداى وحى شدن قرآن را كه مانند صداى افتادن آهن بر روى تخته سنگ بود ، شنيدند و از هوش رفتند . چون از وحى فراغت يافت ، جبرئيل عليه السلام باز گشت و از اهل هر آسمانى كه مىگذشت ، هراس از دلهايشان برطرف مىشد ؛ يعنى دلهايشان آرام مىگرفت و به يكديگر مىگفتند : (پروردگارتان ، چه فرمود ؟ گفتند : حقيقت . و اوست بلندمرتبه و بزرگ) . ۵
1.شعرا : آيه ۱۹۳ و ۱۹۴ : (نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ * عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ) .
2.نجم : آيه ۱۳ و ۱۴ .
3.نجم : آيه ۱۷ و ۱۸ .
4.يَعني مُحَمَّداً صلى اللَّه عليه وآله ، كانَ عِندَ سِدرَةِ المُنتَهى حَيثُ لا يَتَجاوَزُها خَلقٌ مِن خَلقِ اللَّهِ . وقَولُهُ في آخِرِ الآيَةِ: (مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَ مَا طَغَى * لَقَدْ رَأَى مِنْ ءَايَتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى) رأى جَبرَئيلَ عليه السلام في صورَتِهِ مَرَّتَينِ ؛ هذِهِ المَرَّةَ ومَرَّةً اُخرى ، وذلِكَ أنَّ خَلقَ جَبرَئيلَ عليه السلام عَظيمٌ ؛ فَهُوَ مِنَ الرّوحانِيّينَ الَّذينَ لا يُدرِكُ خَلقَهُم وصِفَتَهُم إلَّا اللَّهُ رَبُّ العالَمينَ (التوحيد : ص ۲۶۳ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۵۶۹) .
5.وذلِكَ أنَّ أهلَ السَّماواتِ لَم يَسمَعوا وَحياً فيما بَينَ أن بُعِثَ عيسَى بنُ مَريَمَ عليه السلام إلى أن بُعِثَ مُحَمَّدٌ صلى اللَّه عليه وآله ، فَلَمّا بَعَثَ اللَّهُ جَبرَئيلَ إلى مُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه وآله فَسَمِعَ أهلُ السَّماواتِ صَوتَ وَحيِ القُرآنِ كَوَقعِ الحَديدِ عَلَى الصَّفا، فَصَعِقَ أهلُ السَّماواتِ ، فَلَمّا فَرَغَ مِنَ الوَحيِ انحَدَرَ جَبرَئيلُ ، كُلَّما مَرَّ بِأَهلِ سَماءٍ فُزِّعَ عَن قُلوبِهِم - يَقولُ : كُشِفَ عَن قُلوبِهِم - فَقالَ بَعضُهُم لِبَعضٍ: (مَاذَا قَالَ رَبُّكُمْ قَالُواْ الْحَقَّ وَ هُوَ الْعَلِىُّ الْكَبِيرُ)(تفسير القمّى : ج ۲ ص ۲۰۲ ، بحار الأنوار : ج ۱۸ ص ۲۵۹ ح ۱۱) .