573
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

۵ / ۳

رأى‏

۵۱۱.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: خداوند عزّ وجلّ فرمود : «كسى كه كلام مرا به رأى خويش تفسير كند ، به من ايمان نياورده است» . ۱

۵۱۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: قرآن را به رأى خود ، تفسير نكنيد . ۲

۵۱۳.امام صادق عليه السلام: هر كس قرآن را به رأى خود ، تفسير كند ، اگر تفسيرش درست باشد ، اجرى به او داده نمى‏شود ، و اگر نادرست باشد ، از آسمان ، دورتر مى‏شود . ۳

۵ / ۴

نادانى‏

۵۱۴.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: هر كس بدون علم ، در باره قرآن سخن بگويد ، جايگاهش آتش است . ۴

۵۱۵.امام باقر عليه السلام: آنچه را كه مى‏دانيد ، بگوييد و چيزى را كه نمى‏دانيد ، بگوييد : خدا داناتر است . همانا مرد ، آيه‏اى را از قرآن بيرون مى‏كشد ۵ و در آن ، به فاصله‏اى دورتر از ميان آسمان و زمين ، فرو مى‏افتد ۶ . ۷

1.قالَ اللَّهُ جَلَّ جَلالُهُ: ما آمَنَ بي مَن فَسَّرَ بِرَأيِهِ كَلامي (التوحيد : ص ۶۸ ح ۲۳ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۱۱۶ ح ۴) .

2.لا تُفَسِّرُوا القُرآنَ بِرَأيِكُم (الفردوس: ج ۵ ص ۶۴ ح ۷۴۷۰ ، كنز العمّال: ج ۱ ص ۳۸۷ ح ۱۶۷۳) .

3.مَن فَسَّرَ القُرآنَ بِرَأيِهِ إن أصابَ لَم يُؤجَر ، وإن أخطَأَ فَهُوَ أبعَدُ مِن السَّماءِ (تفسير العيّاشى: ج ۱ ص ۱۷ ح ۴) .

4.مَن قالَ فِي القُرآنِ بِغَيرِ عِلمٍ فَليَتَبَوَّأ مَقعَدَهُ مِنَ النّارِ (مجمع البيان : ج ۱ ص ۷۵ ، عوالى اللآلى : ج ۴ ص ۱۰۴ ح ۱۵۴) .

5.يعنى آن را از قرآن استخراج مى‏كند تا به وسيله آن به درستىِ مطلوب و رأى خويش استدلال نمايد.

6.يعنى به فاصله‏اى اين‏چنين، از معناى حقيقى آن ، دور مى‏شود.

7.ما عَلِمتُم فَقولوا ، وما لَم تَعلَموا فَقولوا: اللَّهُ أعلَمُ ، إنَّ الرَّجُلَ لَيَنتَزِعُ الآيَةَ مِنَ القُرآنِ يَخِرُّ فيها أبعَدَ ما بَينَ السَّماءِ وَالأَرضِ (الكافى: ج ۱ ص ۴۲ ح ۴ ، المحاسن: ج ۱ ص ۳۲۷ ح ۶۶۰) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
572

۵ / ۲

هوس‏

۵۰۸.الدرّ المنثور - به نقل از ابو قلابه - : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله فرمود : «اوّلين چيزى كه از زمين برداشته مى‏شود ، علم است» .
گفتند : اى پيامبر خدا! قرآن برداشته مى‏شود؟
فرمود : «خير ؛ بلكه كسى كه آن را مى‏داند» يا فرمود : «كسى كه تأويل آن را مى‏داند ، مى‏ميرد و گروهى باقى مى‏مانند كه آن را بر اساس [گرايش‏ها و ]خواسته‏هاى خود ، تأويل مى‏كنند» . ۱

۵۰۹.امام على عليه السلام - در نامه‏اى به معاويه - : ما براى دنيا آفريده نشده‏ايم و به تلاش در راه آن ، مأمور نگشته‏ايم ؛ بلكه به دنيا آورده شده‏ايم تا به وسيله آن ، آزمايش شويم . خداوند ، هر يك از من و تو را وسيله آزمودن ديگرى ساخته است و او يكى از ما را حجّت بر ديگرى قرار داده است ؛ ولى تو با تأويل قرآن به سوى دنيا جهيدى . ۲

۵۱۰.امام على عليه السلام - در بيان حوادث مهمّ آينده - : [مهدى عليه السلام‏] اميال را تابع راه راست مى‏كند ، آن گاه كه مردم ، راه راست را تابع اميال كرده‏اند ، و رأى را تابع قرآن مى‏سازد ، آن گاه كه مردم ، قرآن را تابع رأى [و نظرات شخصى ]كرده‏اند . ۳

1.إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله قالَ: أوَّلُ ما يُرفَعُ مِنَ الأَرضِ العِلمُ ، فَقالوا: يا رَسولَ اللَّهِ يُرفَعُ القُرآنُ؟ قالَ: لا ، ولكِن يَموتُ مَن يَعلَمُهُ - أو قالَ : مَن يَعلَمُ تَأويلَهُ - ، ويَبقى‏ قَومٌ يَتَأَوَّلونَهُ عَلى‏ أهوائِهِم (الدرّ المنثور: ج ۲ ص ۶۹) .

2.ولَسنا لِلدُّنيا خُلِقنا ، ولا بِالسَّعيِ فيها اُمِرنا ، وإنَّما وُضِعنا فيها لَنُبتَلى‏ بِها ، وقَدِ ابتَلانِيَ اللَّهُ بِكَ وَابتَلاكَ بي ، فَجَعَلَ أحَدَنا حُجَّةً عَلَى الآخَرِ ، فَعَدَوتَ عَلَى الدُّنيا بِتَأويلِ القُرآنِ (نهج البلاغة: نامه ۵۵) .

3.يَعطِفُ الهَوى‏ عَلَى الهُدى‏ إذا عَطَفُوا الهُدى‏ عَلَى الهَوى‏ ، ويَعطِفُ الرَّأيَ عَلَى القُرآنِ إذا عَطَفُوا القُرآنَ عَلَى الرَّأيِ (نهج البلاغة: خطبه ۱۳۸) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24610
صفحه از 597
پرینت  ارسال به