نكته
اين احاديث و امثال اينها ، در حقيقت ، تفسير آيات زيرند :
(شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَا بِالْقِسْطِ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ؛ ۱ خداوند، گواهى داده كه معبودى جز او نيست، و فرشتگان و صاحبان علم [نيز گواهى دادهاند]. خداوند، برپا دارنده عدالت است. هيچ معبودى جز خداى شكستناپذير و حكيم نيست) .
(وَ يَرَى الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ الَّذِى أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ هُوَ الْحَقَّ وَ يَهْدِى إِلَى صِرَ طِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ ؛ ۲ و كسانى كه به آنان علم داده شده، مىبينند كه آنچه از پروردگارت به تو نازل شد، حق است و به راه خداى شكستناپذير و ستوده هدايت مىكند) .
۲ . خشيت، ميوه دانش است
۴۹۷.امام على عليه السلام : مايه خَشيت (خداتَرسى) ، دانش است . ۳
۴۹۸.امام على عليه السلام : هر گاه دانش انسان افزون شود ، بر ادبش افزوده مىشود و بيم وى از پروردگارش دو چندان مىگردد . ۴
۴۹۹.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : خداتَرسى ، نشانهاى كافى بر وجود دانش است . ۵
نكته
اين احاديث و مشابه آنها ، در حقيقت ، تفسير آيههاى زيرند :
(إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَؤُاْ ؛ ۶ از بندگان خدا، تنها دانايان اند كه از خدا مىترسند).
(إِنَّ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ سُجَّدًا * وَ يَقُولُونَ سُبْحَنَ رَبِّنَآ إِن كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولًا * وَ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَ يَزِيدُهُمْ خُشُوعًا ؛ ۷ كسانى كه پيش از نزول آن، بديشان علم داده شده ، وقتى بر آنها تلاوت مىشود، سجدهكنان به رو در مىافتند و مىگويند: پروردگار ما منزّه است. وعده پروردگار ما قطعاً تحقّق يافتنى است. به رو در مىافتند و مىگريند و بر خشوعشان مىافزايد) .