565
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

۴ / ۱۹

آگاهى دادن نسبت به تفسيرهاى نادرست‏

۴۹۳.عيون أخبار الرضا عليه السلام - به نقل از محمّد بن زياد و محمّد بن يسار - : به امام حسن عليه السلام گفتيم : گروهى پيش ما هستند كه فكر مى‏كنند هاروت و ماروت ، دو فرشته اند كه خداوند از ميان فرشتگان ، آن دو را برگزيد ، و زمانى كه نافرمانى انسان‏ها زياد شد ، خداوند ، آن دو را به اضافه يكى ديگر به دنيا فرستاد ، و آن دو با زُهره آزموده شدند . آن دو تصميم داشتند با زهره زنا كنند و ميخوارگى نمايند و آدم بى‏گناهى را بكشند . خداوند عزّ وجلّ آن دو را در بابِل ، عذاب كرد . جادوگران از آن دو ، جادوگرى آموختند . خداوند متعال ، آن زن را به صورت اين ستاره‏اى كه [نامش ]زهره است ، مسخ كرد .
امام عليه السلام فرمود : «پناه بر خدا از اين حرف‏ها! فرشتگان خداى متعال ، معصوم هستند و با لطف خداى متعال ، از كفر و زشتى‏ها در امان‏اند . خداوند عزّ وجلّ در باره آنها فرموده است : (آنچه را خداوند به آنها دستور داده، نافرمانى نمى‏كنند و هر چه دستور گرفته‏اند، انجام مى‏دهند)۱ و خداى عزّ وجلّ فرموده است : (هر كه در آسمان‏ها و زمين است، براى اوست كسانى كه نزد اويند) ، يعنى فرشتگان (از پرستش او تكبّر نمى‏كنند و درمانده نمى‏شوند. شب و روز تسبيح مى‏گويند و سستى نمى‏ورزند)۲ . خداوند عزّ وجلّ باز هم در باره فرشتگان فرموده است : (بلكه بندگانى گرامى اند، از او در گفتار، پيشى نمى‏گيرند، و به فرمان او عمل مى‏كنند. هر چه در برابر آنها و پشت سرشان است، مى‏داند. و شفاعت نمى‏كنند، مگر براى كسى كه [خدا ]رضايت دهد، و آنها از ترس خدا هراسناك‏اند)۳ » .
سپس فرمود : «اگر آن گونه باشد كه آنان مى‏گويند ، خداى عزّ وجلّ آن فرشتگان را خليفگان خود در زمين قرار داده ، و آنان همانند پيامبران و امامان در زمين هستند . آيا مى‏شود كه پيامبران و امامان عليهم السلام مرتكب قتل و زنا شوند؟» .
سپس امام عليه السلام فرمود : «آيا نمى‏دانى كه خداى متعال ، هرگز زمين را از پيامبر يا امامى از جنس بشر ، خالى نمى‏گذارد؟ آيا خداوند عزّ وجلّ نمى‏فرمايد : (پيش از تو نفرستاديم) به سوى مردم (مگر مردانى را از اهل شهرها را كه به آنها وحى مى‏كنيم)۴ ؟ پس خبر داده كه فرشتگان را به زمين نفرستاده كه امام و حاكم شوند ؛ بلكه به سوى پيامبر خدا فرستاده شده‏اند . آن دو گفتند : ما به امام عليه السلام گفتيم : بنا بر اين ، ابليس هم فرشته نبوده است .
فرمود : «نه ؛ بلكه از پريان بود . آيا نشنيده‏ايد كه خداى عزّ وجلّ مى‏گويد : (هنگامى كه به فرشتگان گفتيم: «براى آدم سجده كنيد»، [همگى‏] سجده كردند، جز ابليس، كه او از پريان بود)۵ . پس خداوند عزّ وجلّ خبر داده كه ابليس از پريان بود . و او كسى است كه خداى متعال در باره‏اش گفته است : (و پيش از آن (انسان)، پريان را از آتشى بى‏دود و سوزان آفريديم)۶ . ۷

1.تحريم : آيه ۶ .

2.انبيا : آيه ۱۹ و ۲۰ .

3.انبيا : آيه ۲۶ - ۲۸ .

4.يوسف : آيه ۱۰۹ .

5.كهف : آيه ۵۰ .

6.حجر : آيه ۲۷ .

7.قُلنا لِلحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام : فَإِنَّ قَوماً عِندَنا يَزعُمونَ أنَّ هاروتَ وماروتَ مَلَكانِ اختارَهُمَا اللَّهُ المَلائِكَةَ لَمّا كَثُرَ عِصيانُ بَني آدَمَ ، وأنزَلَهُما مَعَ ثالِثٍ لَهُما إلى‏ دارِ الدُّنيا ، وأنَّهُمَا افتَتَنا بِالزُّهرَةِ ، وأرادا الزِّنا بها ، وشَرِبَا الخَمرَ ، وقَتَلاَ النَّفسَ المُحَرَّمَةَ ، وأنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ يُعَذِبُّهُما بِبابِلَ ، وأنَّ السَّحَرَةَ مِنهُما يَتَعَلَّمونَ السِّحرَ ، وأنَّ اللَّهَ تَعالى‏ مَسَخَ تِلكَ المَرأَةَ هذَا الكَوكَبَ الَّذي هُوَ الزُّهرَةُ . فَقالَ الإِمامُ عليه السلام : مَعاذَ اللَّهِ مِن ذلِكَ ، إنَّ مَلائِكَةَ اللَّهِ تَعالى‏ مَعصومونَ مَحفوظونَ مِنَ الكُفرِ وَالقَبائِحِ بِأَلطافِ اللَّهِ تَعالى‏ ، قالَ اللَّهُ عزّ وجلّ فيهِم : (لَّا يَعْصُونَ اللَّهَ مَآ أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ) ، وقالَ اللَّهُ عزّ وجلّ : (وَ لَهُ مَن فِى السَّمَوَ تِ وَ الْأَرْضِ وَ مَنْ عِندَهُ) ؛ يَعنِي المَلائِكَةَ (لَا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَلَا يَسْتَحْسِرُونَ * يُسَبِّحُونَ الَّيْلَ وَ النَّهَارَ لَا يَفْتُرُونَ) .
وقالَ عزّ وجلّ فِي المَلائِكَةِ أيضاً : (بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ * لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ * يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ وَ لَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى‏ وَ هُم مِّنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ) .
ثُمَّ قالَ عليه السلام : لَو كانَ كَما يَقولونَ كانَ اللَّهُ عزّ وجلّ قَد جَعَلَ هؤُلاءِ المَلائِكَةَ خُلَفاءَهُ فِي الأَرضِ ، وكانوا كَالأَنبِياءِ فِي الدُّنيا أو كَالأَئِمَّةِ ، فَيَكونُ مِنَ الأَنبِياءِ وَالأَئِمَّةِ عليهم السلام قَتلُ النَّفسِ وَالزِّنا؟ ثُمَّ قالَ عليه السلام : أوَ لَستَ تَعلَمُ أنَّ اللَّهَ تَعالى‏ لَم يُخلِ الدُّنيا مِن نَبِيٍّ قَطُّ أو إمامٍ مِنَ البَشَرِ ، أوَ لَيسَ اللَّهُ عزّ وجلّ يَقولُ : (وَ مَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ) يَعني إلَى الخَلقِ (إِلَّا رِجَالًا نُّوحِى إِلَيْهِم مِّنْ أَهْلِ الْقُرَى‏) فَأَخبَرَ أنَّهُ لَم يَبعَثِ المَلائِكَةَ إلَى الأَرضِ لِيَكونوا أئِمَّةً وحُكّاماً ، وإنَّما كانوا اُرسِلوا إلى‏ أنبِياءِ اللَّهِ . قالا : قُلنا لَهُ : فَعَلى‏ هذا أيضاً لَم يَكُن إبليسُ أيضاً مَلَكاً . فَقالَ : لا ، بَل كانَ مِنَ الجِنِّ ، أما تَسمَعانِ أنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ يَقولُ : (وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُواْ لِأَدَمَ فَسَجَدُواْ إِلآَّ إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِ‏ّ) فَأَخبَرَ عزّ وجلّ أنَّهُ كانَ مِنَ الجِنِّ ، وهُوَ الَّذي قالَ اللَّهُ‏ تَعالى‏ : (وَ الْجَآنَّ خَلَقْنَهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُومِ)
(عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۲۶۹ ح ۱ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۱۴ ح ۳۳۸) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
564

۴۹۰.تفسير العيّاشى - به نقل از جابر - : امام باقر عليه السلام در باره سخن خداوند : (چرا هر گاه پيامبرى چيزى را كه خوشايند شما نبود، برايتان آورد)فرمود : اين ، مَثَل موسى عليه السلام و پيامبرانِ پس از او و عيسى عليه السلام است كه براى امّت محمّد صلى اللَّه عليه وآله نمونه آورده شده است . خداوند به آنان فرمود : اگر محمّد براى شما آورد (آنچه را كه خوشايندتان نبود، كبر ورزيديد) ، به موالات على . (پس عدّه‏اى) از خاندان محمّد را (تكذيب كرديد و عدّه‏اى را كشتيد)۱ اين است تفسير باطنى آن» . ۲

۴ / ۱۸

مشخّص كردن آيات منسوخ‏

۴۹۱.الكافى - به نقل از زرارة بن اَعيَن - : از امام باقر عليه السلام در باره اين سخن خداى عزّ وجلّ : (زنان شوهردار اهل كتاب كه پيش از شما بودند)۳ ، پرسيدم . فرمود : «اين آيه نسخ شده است با اين سخن خداوند : (و به ريسمان‏هاى كافران، چنگ مزنيد)۴ » . ۵

۴۹۲.تفسير ابن كثير - به نقل از مجاهد - : مردم از نجوا كردن (گفتگوى محرمانه) با پيامبر صلى اللَّه عليه وآله نهى شدند ، مگر آن كه صدقه بدهند . پس از آن ، كسى جز على بن ابى طالب عليه السلام با پيامبر صلى اللَّه عليه وآله نجوا نكرد . يك دينار ، صدقه داد و آن گاه با پيامبر صلى اللَّه عليه وآله نجوا كرد و از او در باره ده ويژگى پرسيد و پس از آن ، آيه «رخصت» نازل شد . ۶

1.بقره : آيه ۸۷ .

2.أمّا قَولُهُ: (أَفَكُلَّمَا جَآءَكُمْ رَسُولُ بِمَا لَا تَهْوَى‏ أَنفُسُكُمُ) الآية ، قالَ أبو جَعفَرٍ : ذلِكَ مَثَلُ موسى‏ وَالرُّسُلِ مِن بَعدِهِ و عيسى‏ عليه السلام ، ضَرَبَ لِاُمَّةِ مُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه وآله مَثلاً ، فَقالَ اللَّهُ لَهُم : فَإِن جاءَكُم مُحَمَّدٌ (بِمَا لَا تَهْوَى‏ أَنفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ) بِمُوالاةِ عَلِيٍّ (فَفَرِيقًا) مِن آلِ مُحَمَّدٍ (كَذَّبْتُمْ وَ فَرِيقًا تَقْتُلُونَ) فَذلِكَ تَفسيرُها فِي الباطِنِ (تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۴۹ ح ۶۸ ، بحار الأنوار : ج ۲۴ ص ۳۰۷ ح ۸) .

3.مائده : آيه ۵ .

4.ممتحنه : آيه ۱۰ .

5.سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ عليه السلام عَن قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ : (وَالْمُحْصَنَتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ مِن قَبْلِكُمْ) فَقالَ : هذِهِ مَنسوخَةٌ بِقَولِهِ : (وَ لَا تُمْسِكُواْ بِعِصَمِ الْكَوَافِرِ)(الكافى : ج ۵ ص ۳۵۸ ح ۸ ، تهذيب الأحكام : ج ۷ ص ۲۹۸ ح ۱۲۴۵) .

6.نُهوا عَن مُناجاةِ النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه وآله حَتّى‏ يَتَصَدَّقوا ، فَلَم يُناجِهِ إلّا عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ ؛ قَدَّمَ دِيناراً صَدَقَةً تَصَدَّقَ بِهِ ، ثُمَّ ناجَى النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه وآله ، فَسَأَلَهُ عَن عَشرِ خِصالٍ ، ثُمَّ اُنزِلَتِ الرُّخصَةُ (تفسير ابن كثير : ج ۸ ص ۷۵ ، تفسير الطبرى : ج ۱۴ جزء ۲۸ ص ۲۰) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24233
صفحه از 597
پرینت  ارسال به